"Psychiatria dzieci i młodzieży. Tom 2"
Libra identifier: 254093
Table of Contents
16. Zaburzenia przywiązania – Tomasz Srebnicki 22
16.1. Wprowadzenie – pojęcie przywiązania 22
16.2. Zachowania przywiązaniowe a więź 22
16.3. Normatywne wzorce przywiązania 23
16.4. Nieprawidłowe przywiązanie jako zaburzenie 25
16.5. Zaburzenia współwystępujące 28
16.6. Diagnoza i identyfikacja problemów z przywiązaniem 28
16.7. Postępowanie 28
16.8. Leczenie farmakologiczne 31
16.9. Rokowanie 32
17. Zaburzenia stresowe pourazowe – Małgorzata Dąbkowska 34
17.1. Zaburzenie stresowe pourazowe (post-traumatic stress disorder, PTSD) 34
17.2. Ostre zaburzenie stresowe (acute stress disorder, ASD) 51
17.3. Zaburzenia adaptacyjne 57
18. Zaburzenia dysocjacyjne – Małgorzata Dąbkowska 64
18.1. Definicja zaburzenia 64
18.2. Kryteria diagnostyczne zaburzeń dysocjacyjnych w klasyfikacji DSM-5 65
18.3. Etiologia 68
18.4. Epidemiologia 70
18.5. Diagnoza, objawy kliniczne 71
18.6. Różnicowanie 72
18.7. Współchorobowość 73
18.8. Postępowanie i terapia 73
18.9. Podsumowanie 75
19. Zaburzenia psychiatryczne w przebiegu endokrynopatii – Andrzej Siwiec, Krzysztof M. Wilczyński 76
19.1. Wprowadzenie 76
19.2. Definicja zespołu psychoendokrynnego 77
19.3. Psychopatologia zaburzeń funkcji tarczycy 78
19.4. Psychopatologia zaburzeń funkcji gruczołów przytarczycznych i gospodarki wapniowo-fosforanowej 85
19.5. Psychopatologia zaburzeń funkcji kory nadnerczy 90
19.6. Wnioski końcowe 96
20. Zaburzenia jedzenia i odżywiania się – Małgorzata Janas-Kozik, Marta Tyszkiewicz-Nwafor, Artur Pałasz 100
20.1. Wprowadzenie 100
20.2. Jadłowstręt psychiczny 100
20.3. Żarłoczność psychiczna 116
20.4. Zaburzenie z napadami objadania się 122
20.5. Zaburzenie polegające na ograniczaniu/unikaniu przyjmowania pokarmów 128
20.6. Inne określone zaburzenia jedzenia i odżywiania się oraz nieokreślone zaburzenia jedzenia 131
21. Zaburzenia wydalania – Urszula Szymańska 134
21.1. Enuresis 134
21.2. Encopresis 152
22. Zaburzenia snu u dzieci i młodzieży – Ksymena Urbanek 162
22.1. Wprowadzenie 162
22.2. Klasyfikacje zaburzeń snu 171
22.3. Zaburzenia z bezsennością 172
22.4. Zaburzenie z nadmierną sennością 185
22.5. Narkolepsja 187
22.6. Zaburzenie okołodobowego rytmu snu i czuwania 192
22.7. Parasomnie 193
22.8. Zespół niespokojnych nóg 200
22.9. Inne zaburzenia ruchowe związane ze snem 202
23. Zaburzenia dezorganizujące, kontroli impulsów i zachowania – Tomasz Srebnicki 206
23.1. Wprowadzenie 206
23.2. Zaburzenia zachowania w DSM-5 208
23.3. Epidemiologia 214
23.4. Diagnostyka różnicowa i zaburzenia współwystępujące 215
23.5. Przebieg 216
23.6. Czy zawsze „schodzą na złą drogę”? Czynniki protekcyjne w zaburzeniach zachowania 216
23.7. Obraz kliniczny a wiek dziecka 217
23.8. Etiologia 217
23.9. Postępowanie 221
24. Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych – Kamil Kozera, Lena Cichoń 226
24.1. Wprowadzenie i podstawowe definicje 226
24.2. Kryteria diagnostyczne według DSM-5 229
24.3. Kryteria diagnostyczne według ICD-11 232
24.4. Etiologia zaburzeń używania substancji psychoaktywnych 234
24.5. Epidemiologia zaburzeń używania substancji wśród dzieci i młodzieży 239
24.6. Objawy kliniczne związane z używaniem SPA 242
24.7. Badania laboratoryjne w zaburzeniach używania substancji 243
24.8. Diagnoza różnicowa zaburzeń związanych z używaniem SPA 246
24.9. Współchorobowość w zaburzeniach używania SPA 248
24.10. Postępowanie w zaburzeniach używania SPA 250
24.11. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem alkoholu etylowego 254
24.12. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem kannabinoli 262
24.13. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem substancji halucynogennych 267
24.14. Psychopatologia zaburzeń związanych z odurzaniem się substancjami wziewnymi 275
24.15. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem opioidów 278
24.16. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem substancji przeciwlękowych, nasennych i uspokajających 284
24.17. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem substancji psychostymulujących 286
24.18. Psychopatologia zaburzeń związanych ze stosowaniem nowych substancji psychoaktywnych – tzw. dopalaczy 292
24.19. Inne zagadnienia związane z używaniem substancji 300
25. Uzależnienia behawioralne – Joanna Hyrnik 306
25.1. Wprowadzenie 306
25.2. Definicja zaburzenia 306
25.3. Rys historyczny 307
25.4. Kryteria diagnostyczne 308
25.5. Uwarunkowania i czynniki ryzyka 310
25.6. Epidemiologia 312
25.7. Objawy kliniczne 313
25.8. Diagnoza różnicowa 314
25.9. Współchorobowość 315
25.10. Leczenie 316
25.11. Podsumowanie 316
26. Zaburzenia osobowości – Anna Kaźmierczak- Mytkowska 318
26.1. Wprowadzenie 318
26.2. Dane historyczne 320
26.3. Kryteria diagnostyczne zaburzeń osobowości według DSM-5, sekcja II 323
26.4. Etiologia zaburzenia 329
26.5. Epidemiologia 335
26.6. Objawy kliniczne 335
26.7. Diagnoza różnicowa 347
26.8. Współchorobowość 348
26.9. Leczenie farmakologiczne i pozafarmakologiczne według standardów NICE 2018 350
26.10. Podsumowanie 353
27. Problematyka FASD – Małgorzata Klecka, Małgorzata Janas-Kozik 356
27.1. Definicja choroby, zaburzenia 356
27.2. Dane historyczne 356
27.3. Kryteria diagnostyczne według DSM-5 358
27.4. Terminologia diagnostyczna – perspektywa historyczna 359
27.5. Etiologia choroby, zaburzenia – czynniki biologiczne (genetyczne), osobowościowe, środowiskowe, w tym kulturowe i społeczne 360
27.6. Epidemiologia 361
27.7. Objawy kliniczne 361
27.8. Procedury badawcze 365
27.9. Diagnoza różnicowa 367
27.10. Współchorobowość 369
27.11. Leczenie farmakologiczne i pozafarmakologiczne 369
27.12. Podsumowanie 370
28. Dziecko – ofiara przemocy w rodzinie – Gabriela Jagielska, Iwona Kacperska 372
28.1. Definicja 372
28.2. Dane historyczne i aktualny stan prawny w Polsce 376
28.3. Klasyfikacja według ICD-10 i DSM-5 379
28.4. Etiologia 380
28.5. Epidemiologia 382
28.6. Objawy kliniczne i skutki przemocy 384
28.7. Badania laboratoryjne i diagnoza różnicowa 393
28.8. Leczenie 396
29. Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych – Agnieszka Butwicka 402
29.1. Epidemiologia 402
29.2. Etiologia i patogeneza, czynniki ryzyka 402
29.3. Rozpoznanie 405
30. Psychiatria konsultacyjna – Agnieszka Butwicka 412
30.1. Definicja i systemy psychiatrii konsultacyjnej 412
30.2. Pacjenci systemu psychiatrii konsultacyjnej 414
30.3. Badanie psychiatryczne i leczenie dziecka chorego somatycznie 415
30.4. Podsumowanie konsultacji i rekomendacje konsultanta 424
Część III. Terapia 428
31. Planowanie terapii w psychiatrii dzieci i młodzieży – Anita Bryńska, Tomasz Srebnicki, Tomasz Wolańczyk 430
31.1. Oddziaływania psychoterapeutyczne 430
31.2. Identyfikacja zasobów i słabych stron w procesie diagnozy i planowania interwencji 434
31.3. Planowanie oddziaływań terapeutycznych na podstawie identyfikacji zasobów i słabych stron 436
31.4. Leczenie farmakologiczne 442
32. Psychoedukacja w psychiatrii dzieci i młodzieży – Katarzyna Szamburska-Lewandowska 446
32.1. Wprowadzenie 446
32.2. Definicja psychoedukacji 447
32.3. Istota i cele psychoedukacji 448
32.4. Zaburzenia psychiczne wieku rozwojowego 449
32.5. Grupy odbiorców i rodzaje oddziaływań psychoedukacyjnych w psychiatrii dzieci i młodzieży 449
32.6. Psychoedukacja w odniesieniu do wybranych zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego 452
32.7. Podsumowanie 466
33. Terapia poznawczo-behawioralna – Anita Bryńska 492
33.1. Założenia terapii poznawczo-behawioralnej 492
33.2. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi 493
33.3. Zaburzenia zachowania 494
33.4. Zaburzenia lękowe 496
33.5. Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne 497
33.6. Zaburzenia tikowe 498
33.7. Zaburzenia ze spektrum autyzmu 499
33.8. Zaburzenia depresyjne 501
33.9. Zaburzenia odżywiania 503
34. Terapia systemowa – Barbara Józefik 506
34.1. Definicja i rozwój podejścia 506
34.2. Podstawowe pojęcia: definicja systemu, pojęcie cyrkularności, rozumienie objawów 509
34.3. Nurty i szkoły systemowej terapii rodzin 511
34.4. Znaczenie systemowego podejścia i terapii rodzin w leczeniu zaburzeń emocjonalnych dzieci i młodzieży 521
34.5. Systemowa terapia rodzin w praktyce klinicznej 523
34.6. Inne formy systemowej praktyki 525
34.7. Podsumowanie 527
35. Psychoterapia psychodynamiczna – Maciej Pilecki 530
35.1. Definicja psychoterapii psychodynamicznej 530
35.2. Sigmund Freud i jego odkrycia 533
35.3. Rozwój myśli psychoanalitycznej i psychodynamicznej 536
35.4. Dzieci, młodzież, rodzina w rozumieniu psychoanalitycznym oraz psychodynamicznym 537
35.5. Czynniki leczące w psychoterapii psychodynamicznej 542
35.6. Specyfika psychoterapii psychodynamicznej dzieci i młodzieży 545
35.7. Wskazania do psychoterapii psychodynamicznej oraz psychoterapii psychoanalitycznej dzieci i młodzieży 550
35.8. Uwagi końcowe 553
36. Inne oddziaływania terapeutyczne (socjoterapia, arteterapia, społeczność terapeutyczna) – Anna Kaźmierczak-Mytkowska, Katarzyna Szamburska-Lewandowska 558
36.1. Wprowadzenie 558
36.2. Społeczność terapeutyczna 558
36.3. Psychoterapia grupowa 561
36.4. Socjoterapia 565
36.5. Arteterapia 568
36.6. Podsumowanie 582
37. Podstawy farmakoterapii – Barbara Remberk, Artur Wiśniewski, Tomasz Wolańczyk 584
37.1. Wprowadzenie 584
37.2. Odmienności farmakokinetyki leków psychotropowych u dzieci i młodzieży 587
37.3. Odmienności farmakodynamiczne leków psychotropowych u dzieci i młodzieży 590
37.4. Leki przeciwpsychotyczne 590
37.5. Leki przeciwdepresyjne 630
37.6. Leki przeciwlękowe (anksjolityki) 639
37.7. Alfa-2 agoniści 642
37.8. Leki stosowane w leczeniu ADHD 644
38. Farmakoterapia oparta na faktach w psychiatrii dzieci i młodzieży – Filip Rybakowski 652
38.1. Wprowadzenie 652
38.2. Neurobiologia rozwoju w kontekście mechanizmów leczenia psychofarmakologicznego 653
38.3. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi 654
38.4. Zaburzenia ze spektrum autyzmu 655
38.5. Schizofrenia i inne zaburzenia psychotyczne 658
38.6. Depresja 659
38.7. Zaburzenia afektywne dwubiegunowe 660
38.8. Zaburzenia lękowe 664
38.9. Postępowanie nieswoiste i praktyczne aspekty leczenia 665
Skorowidz 668