"Prowadzenie wywiadów"
Identyfikator Librowy: 2575
Spis treści
O serii Niezbędnik badacza (Uwe Flick) 10
Wprowadzenie do serii Niezbędnik badacza 10
Czym są badania jakościowe? 11
W jaki sposób prowadzi się badania jakościowe? 12
Przegląd Niezbędnika badacza 14
O tej książce (Uwe Flick) 18
Przedmowa 20
Cel książki 20
Struktura książki 21
Zakres tematyczny książki 22
Podziękowania 26
Rozdział 1. Wprowadzenie do badań z zastosowaniem techniki wywiadu 28
Trzy fragmenty wywiadów 29
Badania z zastosowaniem techniki wywiadu w historii i naukach społecznych 33
Zagadnienia metodologiczne i etyczne 38
Rozdział 2. Epistemologiczne problemy związane z prowadzeniem wywiadów 42
Sposób rozumienia w wywiadzie jakościowym 43
Świat życia 43
Znaczenie 43
Jakościowy 44
Opisowy 44
Naiwność badawcza 45
Swoistość 45
Zogniskowanie 45
Niejasność 46
Wrażliwość 46
Zmiana 46
Interakcja 47
Pozytywne doświadczenie 47
Asymetria władzy w wywiadzie jakościowym 48
Wywiad badawczy: między dialogiem filozoficznym a wywiadem terapeutycznym 49
Badacz jako górnik lub jako podróżnik 54
Epistemologiczne koncepcje wiedzy uzyskanej za pomocą wywiadu 56
Rozdział 3. Etyczne problemy związane z prowadzeniem wywiadów 60
Prowadzenie wywiadów jako działanie etyczne 61
Problemy etyczne w badaniach z wykorzystaniem techniki wywiadu 62
Wskazówki etyczne 64
Świadoma zgoda 65
Poufność 66
Konsekwencje 68
Rzetelność badacza 68
Mikro- i makroetyka w badaniach z wykorzystaniem techniki wywiadu 70
Rozdział 4. Planowanie badań z wykorzystaniem techniki wywiadu 74
Siedem etapów procesu badawczego 75
Konceptualizacja 79
Cel badania 80
Wiedza na temat badanego problemu 81
Projektowanie badania 84
Konceptualizacja badania nad ocenianiem 84
Czasowy wymiar projektu 85
Projektowanie badania nad ocenianiem 85
Ilu respondentów potrzebuję? 88
Kiedy nie prowadzić wywiadów 91
Metody mieszane 92
Zasoby i wiedza specjalistyczna 94
Prowadzenie wywiadu: między metodą a rzemiosłem 95
Rozdział 5. Prowadzenie wywiadu 100
Wywiad na temat oceniania przeprowadzony na zajęciach 101
Przygotowanie scenerii wywiadu 106
Scenariusz wywiadu 107
Pytania badacza 112
Sztuka dopytywania 116
Rozdział 6. Rodzaje wywiadów 120
Podmioty badania 121
Prowadzenie wywiadów z przedstawicielami innych kultur 121
Prowadzenie wywiadów z dziećmi 122
Prowadzenie wywiadów z przedstawicielami elit 124
Rodzaje wywiadów 125
Wywiady faktograficzne 125
Wywiady konceptualne 126
Zogniskowane wywiady grupowe (fokusy) 127
Wywiady narracyjne 128
Wywiady dyskursywne 130
Wywiady konfrontacyjne 131
Rozdział 7. Jakość wywiadu 136
Wywiad Hamleta 137
Jakość wywiadu 139
Kwalifikacje osoby prowadzącej wywiad 140
Typowe zarzuty wobec jakości badań z zastosowaniem techniki wywiadu 144
Pytania sugerujące 148
Napięcie między odpowiedzialnością naukową a etyczną 150
Rozdział 8. Transkrypcja wywiadów 154
Język mówiony i pisany 155
Rejestrowanie wywiadów 156
Transkrypcja wywiadów 157
Czas i środki potrzebne do sporządzenia transkrypcji 157
Rzetelność i trafność transkrypcji 161
Rzetelność 161
Trafność 162
Komputerowe narzędzia do analizy wywiadów 163
Rozdział 9. Analiza wywiadów 168
Włączenie analizy wywiadów do projektu badań jakościowych 169
Typy analizy 171
Analiza wywiadów zorientowana na znaczenie 172
Analiza treści 173
Kodowanie znaczenia 173
Kondensacja znaczenia 175
Interpretacja znaczenia 177
Analiza wywiadów zorientowana na język 179
Analiza lingwistyczna 179
Analiza konwersacyjna 181
Analiza narracyjna 182
Analiza dyskursu 183
Dekonstrukcja 185
Analiza wywiadów jako brikolaż 187
Analiza wywiadów jako lektura teoretyczna 189
Rozdział 10. Weryfikacja i uogólnianie wiedzy uzyskanej za pomocą wywiadów 194
Obiektywność wiedzy w badaniach jakościowych 195
Rzetelność i trafność wiedzy uzyskiwanej w wywiadach 197
Trafność jako jakość rzemiosła 198
Ustalać trafność to kontrolować '2E 199
Ustalać trafność to podawać w wątpliwość 199
Ustalać trafność to teoretyzować 200
Trafność komunikacyjna i pragmatyczna 201
Uogólnianie wyników badań jakościowych 203
Rozdział 11. Przedstawianie wiedzy uzyskanej w badaniu 208
Różni odbiorcy raportów z wywiadów 209
Doskonalenie raportów z wywiadów 210
Wzbogacanie raportów z wywiadów 213
Rozdział 12. Udoskonalanie jakości wywiadu 218
Uczenie się rzemiosła prowadzenia wywiadów 219
Wartość wiedzy uzyskanej w wywiadzie 223
Epistemologiczne i etyczne koncepcje wiedzy 224
Wiedza pragmatyczna 226
Wiedza sytuacyjna 227
Wiedza wytworzona 227
Wiedza językowa 228
Wiedza konwersacyjna 228
Słowniczek 232
Bibliografia 238
Indeks nazwisk 244