"Prowadzenie wywiadów"

Identyfikator Librowy: 2575

Spis treści

O serii Niezbędnik badacza (Uwe Flick) 10

Wprowadzenie do serii Niezbędnik badacza 10

Czym są badania jakościowe? 11

W jaki sposób prowadzi się badania jakościowe? 12

Przegląd Niezbędnika badacza 14

O tej książce (Uwe Flick) 18

Przedmowa 20

Cel książki 20

Struktura książki 21

Zakres tematyczny książki 22

Podziękowania 26

Rozdział 1. Wprowadzenie do badań z zastosowaniem techniki wywiadu 28

Trzy fragmenty wywiadów 29

Badania z zastosowaniem techniki wywiadu w historii i naukach społecznych 33

Zagadnienia metodologiczne i etyczne 38

Rozdział 2. Epistemologiczne problemy związane z prowadzeniem wywiadów 42

Sposób rozumienia w wywiadzie jakościowym 43

Świat życia 43

Znaczenie 43

Jakościowy 44

Opisowy 44

Naiwność badawcza 45

Swoistość 45

Zogniskowanie 45

Niejasność 46

Wrażliwość 46

Zmiana 46

Interakcja 47

Pozytywne doświadczenie 47

Asymetria władzy w wywiadzie jakościowym 48

Wywiad badawczy: między dialogiem filozoficznym a wywiadem terapeutycznym 49

Badacz jako górnik lub jako podróżnik 54

Epistemologiczne koncepcje wiedzy uzyskanej za pomocą wywiadu 56

Rozdział 3. Etyczne problemy związane z prowadzeniem wywiadów 60

Prowadzenie wywiadów jako działanie etyczne 61

Problemy etyczne w badaniach z wykorzystaniem techniki wywiadu 62

Wskazówki etyczne 64

Świadoma zgoda 65

Poufność 66

Konsekwencje 68

Rzetelność badacza 68

Mikro- i makroetyka w badaniach z wykorzystaniem techniki wywiadu 70

Rozdział 4. Planowanie badań z wykorzystaniem techniki wywiadu 74

Siedem etapów procesu badawczego 75

Konceptualizacja 79

Cel badania 80

Wiedza na temat badanego problemu 81

Projektowanie badania 84

Konceptualizacja badania nad ocenianiem 84

Czasowy wymiar projektu 85

Projektowanie badania nad ocenianiem 85

Ilu respondentów potrzebuję? 88

Kiedy nie prowadzić wywiadów 91

Metody mieszane 92

Zasoby i wiedza specjalistyczna 94

Prowadzenie wywiadu: między metodą a rzemiosłem 95

Rozdział 5. Prowadzenie wywiadu 100

Wywiad na temat oceniania przeprowadzony na zajęciach 101

Przygotowanie scenerii wywiadu 106

Scenariusz wywiadu 107

Pytania badacza 112

Sztuka dopytywania 116

Rozdział 6. Rodzaje wywiadów 120

Podmioty badania 121

Prowadzenie wywiadów z przedstawicielami innych kultur 121

Prowadzenie wywiadów z dziećmi 122

Prowadzenie wywiadów z przedstawicielami elit 124

Rodzaje wywiadów 125

Wywiady faktograficzne 125

Wywiady konceptualne 126

Zogniskowane wywiady grupowe (fokusy) 127

Wywiady narracyjne 128

Wywiady dyskursywne 130

Wywiady konfrontacyjne 131

Rozdział 7. Jakość wywiadu 136

Wywiad Hamleta 137

Jakość wywiadu 139

Kwalifikacje osoby prowadzącej wywiad 140

Typowe zarzuty wobec jakości badań z zastosowaniem techniki wywiadu 144

Pytania sugerujące 148

Napięcie między odpowiedzialnością naukową a etyczną 150

Rozdział 8. Transkrypcja wywiadów 154

Język mówiony i pisany 155

Rejestrowanie wywiadów 156

Transkrypcja wywiadów 157

Czas i środki potrzebne do sporządzenia transkrypcji 157

Rzetelność i trafność transkrypcji 161

Rzetelność 161

Trafność 162

Komputerowe narzędzia do analizy wywiadów 163

Rozdział 9. Analiza wywiadów 168

Włączenie analizy wywiadów do projektu badań jakościowych 169

Typy analizy 171

Analiza wywiadów zorientowana na znaczenie 172

Analiza treści 173

Kodowanie znaczenia 173

Kondensacja znaczenia 175

Interpretacja znaczenia 177

Analiza wywiadów zorientowana na język 179

Analiza lingwistyczna 179

Analiza konwersacyjna 181

Analiza narracyjna 182

Analiza dyskursu 183

Dekonstrukcja 185

Analiza wywiadów jako brikolaż 187

Analiza wywiadów jako lektura teoretyczna 189

Rozdział 10. Weryfikacja i uogólnianie wiedzy uzyskanej za pomocą wywiadów 194

Obiektywność wiedzy w badaniach jakościowych 195

Rzetelność i trafność wiedzy uzyskiwanej w wywiadach 197

Trafność jako jakość rzemiosła 198

Ustalać trafność to kontrolować '2E 199

Ustalać trafność to podawać w wątpliwość 199

Ustalać trafność to teoretyzować 200

Trafność komunikacyjna i pragmatyczna 201

Uogólnianie wyników badań jakościowych 203

Rozdział 11. Przedstawianie wiedzy uzyskanej w badaniu 208

Różni odbiorcy raportów z wywiadów 209

Doskonalenie raportów z wywiadów 210

Wzbogacanie raportów z wywiadów 213

Rozdział 12. Udoskonalanie jakości wywiadu 218

Uczenie się rzemiosła prowadzenia wywiadów 219

Wartość wiedzy uzyskanej w wywiadzie 223

Epistemologiczne i etyczne koncepcje wiedzy 224

Wiedza pragmatyczna 226

Wiedza sytuacyjna 227

Wiedza wytworzona 227

Wiedza językowa 228

Wiedza konwersacyjna 228

Słowniczek 232

Bibliografia 238

Indeks nazwisk 244