"Hipokinezja – efekt pandemii COVID-19"

Identyfikator Librowy: 259015

Spis treści

PRZEDMOWA 6

Rozdział 1. Pandemia COVID-19 a zmiany w aktywności fizycznej – tendencje i zalecenia prewencyjne (Joanna Grobelna) 9

1. Wprowadzenie 9

1.1. Pandemia COVID-19 9

1.2. Restrykcje związane z ogłoszeniem stanu pandemii CO VID-19 10

1.2.1. Ograniczenia w sposobie swobodnego przemieszczania się 10

1.2.2. Restrykcje związane z nauką i szkolnictwem 11

1.2.3. Restrykcje związane z uprawianiem sportu i rekreacji 13

1.2.4. Inne restrykcje 13

1.3. Aktywność fizyczna a zdrowie człowieka 15

1.3.1. Aktywność fizyczna a CO VID-19 18

1.3.2. Aktywność fizyczna w społeczeństwie polskim 18

1.3.3. Konsekwencje hipokinezji 19

1.3.4. Nadwaga i otyłość a odporność 20

1.3.5. Czas spędzany w otoczeniu natury oraz witamina D3 a zdrowie człowieka 21

1.3.6. Aktywność fizyczna i siedzący tryb życia – wyjaśnienie pojęć i oficjalne rekomendacje 22

2. Zmiana aktywności fizycznej w czasie pandemii COVID-19 23

2.1. Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży 24

2.2. Aktywność fizyczna studentów 29

2.3. Aktywność fizyczna osób dorosłych 30

2.4. Aktywność fizyczna osób starszych 35

2.5. Aktywność fizyczna osób z różnymi schorzeniami 37

2.6. Zalecenia dotyczące aktywności ruchowej w pandemii COVID-19 39

3. Dyskusja i wnioski 41

Bibliografia 48

Rozdział 2. Zaburzenia harmonijnego rozwoju dziecka a hipokinezja (Jolanta Gnitecka) 61

1. Wprowadzenie 61

2. Hipokinezja u dzieci 63

3. Zaburzenia harmonijnego rozwoju dzieci 66

4. Narzędzie oceny rozwoju psychomotorycznego dziecka – Motorischer Screening Test (MOT 4–6) 69

4.1. Badania naukowe dotyczące testu MOT 4–6 70

5. Leczenie skutków hipokinezji u dzieci przedszkolnych – belgijska terapia psychomotoryczna według Procus i Block 71

5.1. Struktura terapii psychomotorycznej według Procus i Block 72

5.2. Diagnoza w terapii psychomotorycznej 73

5.3. Badania naukowe dotyczące skuteczności terapii psychomotorycznej według Procus i Block 74

5.4. Badania naukowe dotyczące psychomotorycznego wspierania dzieci przedszkolnych 75

6. Podsumowanie i wnioski 77

Bibliografia 79

Rozdział 3. W ykorzystanie właściwości elektrycznych tkanek do monitorowania jakości funkcjonalnej mięśni w warunkach hipokinezji u osób dorosłych (Małgorzata Kołodziej) 82

1. Wprowadzenie 82

2. Założenia analizy impedancji bioelektrycznej 83

2.1. Równania szacujące masę mięśni szkieletowych kończyn i ich dokładność względem metod referencyjnych 84

3. Właściwości elektryczne tkanek i ich implikacje kliniczne 86

4. Związek składników impedancji z jakością mięśni 87

4.1. Uczestnicy projektu badawczego 89

5. Wyniki i dyskusja 90

6. Podsumowanie i wnioski 96

Bibliografia 97

Rozdział 4. Z naczenie biegu na orientację dla zdrowia człowieka w czasie pandemii covid-19 i po jej zakończeniu (Weronika Machowska-Krupa) 102

1. Z naczenie aktywności fizycznej w warunkach pandemii CO VID-19 102

2. Bieg na orientację – charakterystyka dyscypliny 104

3. Bieg na orientację w czasie pandemii CO VID-19 106

4. Bieg na orientację po zakończeniu pandemii 109

Bibliografia 110

5. Podsumowanie i wnioski 110

summary 115