"Ocenianie wspierające w budowaniu jakości praktyki edukacyjnej szkoły"
Identyfikator Librowy: 260179
Spis treści
Wstęp 7
CZĘŚĆ I. TEORETYCZNE PODSTAWY PRACY 11
Rozdział 1. Zróżnicowane konteksty jakości szkoły – teoretyczny zarys problematyki 13
1.1. Jakość szkoły – współczesne zakresy definicyjne i znaczeniowe 14
1.2. Szkoła i jej jakość w aspekcie zmian polityki zarządzania oświatą 23
1.3. Pomiar jakości pracy szkoły – mierzenie, diagnoza, ewaluacja 33
1.4. Planowanie systemu jakości szkoły 57
1.5. Ocenianie w kształtowaniu jakości szkoły 66
1.6. Podsumowanie 72
Rozdział 2. Ocenianie jako element praktyki edukacyjnej szkoły 75
2.1. Ocena i ocenianie w ujęciach definicyjnych 76
2.2. Cele i założenia procesu oceniania 82
2.3. Przedmiot oceny 100
2.4. Współczesne modele i systemy oceniania 109
2.5. Metodyka oceniania szkolnego 126
2.6. Podsumowanie 140
Rozdział 3. Perspektywa i warunki oceniania wspierającego 143
3.1. Przygotowanie do procesu oceniania wspierającego 144
3.2. Komunikowanie ocen w procesie edukacyjnym 155
3.3. Podsumowanie 169
CZĘŚĆ II. METODOLOGICZNE PODSTAWY PRACY 171
4.1. Ogólny zarys problematyki badawczej 173
Rozdział 4. Założenia metodologiczne badań własnych 173
4.2. Problemy i pytania badawcze 179
4.3. Metody i narzędzia badawcze 184
4.4. Przebieg badań 191
4.5. Charakterystyka badanych 192
4.6. Podsumowanie 194
CZĘŚĆ III. ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ 195
5.1. Ocenianie w świadomości nauczycieli 197
Rozdział 5. Ocenianie szkolne w perspektywie założeń oceniania wspierającego 197
5.1.1. Wiedza i opinie nauczycieli na temat procesu oceniania szkolnego 198
5.1.2. Nauczycielskie doświadczenia z dydaktycznej praktyki oceniania 204
5.1.3. Ocenianie jako element relacji nauczycieli z uczniami 213
5.1.4. Ocenianie wspierające w opiniach nauczycieli 215
5.2. Ocenianie w recepcji uczniów 225
5.2.1. Wiedza i opinie uczniów na temat procesu oceniania szkolnego 226
5.2.2. Uczniowskie doświadczenia ze szkolnej praktyki oceniania 229
5.2.3. Ocenianie jako element relacji uczniów z nauczycielami 235
5.2.4. Ocenianie wspierające w opiniach uczniów 238
5.3. Przebieg procesu oceniania w szkolnej praktyce edukacyjnej 247
5.4. Podsumowanie 256
Rozdział 6. Ocenianie wspierające w praktyce edukacyjnej wybranych szkół 265
6.1. Ocenianie w świadomości nauczycieli 267
6.1.1. Różnice w wiedzy i opiniach nauczycieli na temat procesu oceniania szkolnego 267
6.1.2. Różnice w nauczycielskich doświadczeniach z dydaktycznej praktyki oceniania 273
6.1.3. Różnice w ocenianiu jako obszarze kształtowania relacji nauczycieli z uczniami 282
6.1.4. Różnice w zakresie oceniania wspierającego w opiniach nauczycieli 284
6.2. Ocenianie w recepcji uczniów 295
6.2.1. Różnice w wiedzy i opiniach uczniów na temat procesu oceniania szkolnego 296
6.2.2. Różnice w uczniowskich doświadczeniach ze szkolnej praktyki oceniania 299
6.2.3. Różnice w ocenianiu jako elemencie kształtowania relacji uczniów z nauczycielami 303
6.2.4. Różnice w zakresie oceniania wspierającego w opiniach uczniów 305
6.3. Różnice w przebiegu procesu oceniania w szkolnej praktyce edukacyjnej 315
6.4. Podsumowanie 323
Rozdział 7. Ocenianie wspierające a dziedziny kształcenia szkolnego 327
Zakończenie 335
Bibliografia 341