"Ocenianie wspierające w budowaniu jakości praktyki edukacyjnej szkoły"

Identyfikator Librowy: 260179

Spis treści

Wstęp 7

CZĘŚĆ I. TEORETYCZNE PODSTAWY PRACY 11

Rozdział 1. Zróżnicowane konteksty jakości szkoły – teoretyczny zarys problematyki 13

1.1. Jakość szkoły – współczesne zakresy definicyjne i znaczeniowe 14

1.2. Szkoła i jej jakość w aspekcie zmian polityki zarządzania oświatą 23

1.3. Pomiar jakości pracy szkoły – mierzenie, diagnoza, ewaluacja 33

1.4. Planowanie systemu jakości szkoły 57

1.5. Ocenianie w kształtowaniu jakości szkoły 66

1.6. Podsumowanie 72

Rozdział 2. Ocenianie jako element praktyki edukacyjnej szkoły 75

2.1. Ocena i ocenianie w ujęciach definicyjnych 76

2.2. Cele i założenia procesu oceniania 82

2.3. Przedmiot oceny 100

2.4. Współczesne modele i systemy oceniania 109

2.5. Metodyka oceniania szkolnego 126

2.6. Podsumowanie 140

Rozdział 3. Perspektywa i warunki oceniania wspierającego 143

3.1. Przygotowanie do procesu oceniania wspierającego 144

3.2. Komunikowanie ocen w procesie edukacyjnym 155

3.3. Podsumowanie 169

CZĘŚĆ II. METODOLOGICZNE PODSTAWY PRACY 171

4.1. Ogólny zarys problematyki badawczej 173

Rozdział 4. Założenia metodologiczne badań własnych 173

4.2. Problemy i pytania badawcze 179

4.3. Metody i narzędzia badawcze 184

4.4. Przebieg badań 191

4.5. Charakterystyka badanych 192

4.6. Podsumowanie 194

CZĘŚĆ III. ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ 195

5.1. Ocenianie w świadomości nauczycieli 197

Rozdział 5. Ocenianie szkolne w perspektywie założeń oceniania wspierającego 197

5.1.1. Wiedza i opinie nauczycieli na temat procesu oceniania szkolnego 198

5.1.2. Nauczycielskie doświadczenia z dydaktycznej praktyki oceniania 204

5.1.3. Ocenianie jako element relacji nauczycieli z uczniami 213

5.1.4. Ocenianie wspierające w opiniach nauczycieli 215

5.2. Ocenianie w recepcji uczniów 225

5.2.1. Wiedza i opinie uczniów na temat procesu oceniania szkolnego 226

5.2.2. Uczniowskie doświadczenia ze szkolnej praktyki oceniania 229

5.2.3. Ocenianie jako element relacji uczniów z nauczycielami 235

5.2.4. Ocenianie wspierające w opiniach uczniów 238

5.3. Przebieg procesu oceniania w szkolnej praktyce edukacyjnej 247

5.4. Podsumowanie 256

Rozdział 6. Ocenianie wspierające w praktyce edukacyjnej wybranych szkół 265

6.1. Ocenianie w świadomości nauczycieli 267

6.1.1. Różnice w wiedzy i opiniach nauczycieli na temat procesu oceniania szkolnego 267

6.1.2. Różnice w nauczycielskich doświadczeniach z dydaktycznej praktyki oceniania 273

6.1.3. Różnice w ocenianiu jako obszarze kształtowania relacji nauczycieli z uczniami 282

6.1.4. Różnice w zakresie oceniania wspierającego w opiniach nauczycieli 284

6.2. Ocenianie w recepcji uczniów 295

6.2.1. Różnice w wiedzy i opiniach uczniów na temat procesu oceniania szkolnego 296

6.2.2. Różnice w uczniowskich doświadczeniach ze szkolnej praktyki oceniania 299

6.2.3. Różnice w ocenianiu jako elemencie kształtowania relacji uczniów z nauczycielami 303

6.2.4. Różnice w zakresie oceniania wspierającego w opiniach uczniów 305

6.3. Różnice w przebiegu procesu oceniania w szkolnej praktyce edukacyjnej 315

6.4. Podsumowanie 323

Rozdział 7. Ocenianie wspierające a dziedziny kształcenia szkolnego 327

Zakończenie 335

Bibliografia 341