"Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy"
Libra identifier: 264985
Table of Contents
Monika Christoph, Sonia Wawrzyniak Szkoła a rynek pracy – wprowadzenie 10
CZĘŚĆ I. PRZESTRZENIE WSPÓŁCZESNEJ SZKOŁY A JEJ POTENCJAŁ SPOŁECZNO-EDUKACYJNY 22
Eugeniusz Piotrowski Wspomaganie rozwoju uczniów zdolnych jako ważny warunek postępu społecznego 24
Sonia Wawrzyniak Uczeń z pasją – wspieranie uczniów w odkrywaniu indywidualnych zasobów 38
Patrycja Wesołowska Zasoby uczniów jako fundament rozwoju osobistego i zawodowego 54
Sylwia Jaskulska Relacje rówieśnicze jako czynnik ułatwiający pokonywanie progów szkolnych 68
Agata Matysiak-Błaszczyk, Barbara Jankowiak Wybrane zagadnienia dotyczące kompetencji wychowawczych w pracy z młodzieżą podejmującą zachowania ryzykowne 80
Kamila Słupska Między pasją a obowiązkami. Młodzież wobec szans i zagrożeń 92
Łukasz P. Ratajczak Odporność psychiczna dzieci i młodzieży wobec narastających utrudnień w zakresie psychospołecznego funkcjonowania. Potrzeba kształtowania zasobów odpornościowych 110
Joanna Jarmużek Wychowanie do samodzielności dziecka z wadą lub chorobą serca 128
Maria Porzucek-Miśkiewicz Zadania pedagoga szkolnego we współczesnej szkole 146
Paulina Peret-Drążewska „Syndrom umysłowości nowoczesnej” u młodzieży szkół średnich 154
Sylwia Polcyn Teen drama jako element kultury popularnej a kształtowanie osobowości młodego człowieka 172
Marta Dobrzyniak Potencjał kompetencyjny kadry pedagogicznej. Aspekt kompetencji informatycznych 182
Agnieszka Barczykowska Szkoła wobec procesu gentryfikacji – wzajemne relacje, szanse i zagrożenia 196
Mariusz Przybyła Szkoła „złowiona” we własne sieci – rzecz o kształceniu tradycyjnym i komplementarnym w obliczu pandemii koronawirusa Covid-19 212
Marta Kędzia, Katarzyna Sadowska Profesjonalne szkolnictwo muzyczne w Polsce – perspektywa historyczna 224
Emilia Grzesiak Współczesne wyzwania w obszarze edukacji STEM 234
CZĘŚĆ II. RYNEK PRACY A SZKOŁA – KONTEKSTY BUDOWANIA POZYTYWNEGO DIALOGU 252
Ewa Solarczyk-Ambrozik Doradztwo zawodowe – poradnictwo karierowe – w obliczu nowych wyzwań 254
Agnieszka Cybal-Michalska Proaktywność jako strategia doświadczania sukcesu w karierze 268
Monika Christoph Młodzi na rynku pracy, czyli kogo chcą zatrudniać współcześni pracodawcy? 280
Renata Tomaszewska „Ogrodnicy i rośliny”. Współczesna edukacja a rynek pracy przyszłości 300
Małgorzata Rosalska Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkole podstawowej – założone cele i rzeczywiste wyzwania 318
Magdalena Piorunek, Joanna Nawój-Połoczańska Poradnictwo zawodowe w systemie edukacji. Między postulatami a realiami 330
Magdalena Barańska Przygotowanie do (potrzeb rynku) pracy vs przygotowanie do życia – kierunki działań współczesnej szkoły 348
Joanna Kozielska Tranzycja ze szkoły uczącej zawodu na rynek pracy w kontekście kompetencji przyszłości i scenariuszy przyszłości rynku pracy 366
Małgorzata Mikut Studia wyższe – między potrzebą samorealizacji a wymogami studiów i rynku pracy. Obszary zaangażowania studentów 376
Lucyna Myszka-Strychalska Młodzież z grupy NEET – wyzwania dla współczesnej edukacji oraz propozycje rozwiązań 392
Anna Mańkowska Obywatel szyty na miarę. Edukacja moralna w szkole chińskiej 408
Katarzyna Ludwikowska Metodyka doradztwa edukacyjno-zawodowego – między behawioryzmem a konstruktywizmem 420
Ewelina Szczechowiak Potencjał doradztwa zawodowego w rzeczywistości szkolnej 434
Anna Oleszczyk Jak pomóc nastolatkowi w wyborach edukacyjno-zawodowych? Wybrane działania na przykładzie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej 446
Hubert Tomkowiak Współzawodnictwo czy współpraca – model systemu edukacji a realia rynku pracy 466
Streszczenie. Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy 480
Summary. Social-educational potential of school and job market 482