"Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych"

Identyfikator Librowy: 27

Spis treści

Wstęp 5

Część I. Metody zarządzania relacjami organizacji z otoczeniem 9

Rozdział 1. Metody kształtowania relacji organizacji z otoczeniem (T.Czapla) 9

1.1. Podstawowe uwarunkowania kształtowania relacji organizacji z otoczeniem 9

1.2. Metody analizy makrootoczenia organizacji 10

1.3. Metody analizy sektorowej 14

1.4. Metody analizy wnętrza organizacji 18

Rozdział 2. Ukierunkowanie globalne relacji organizacji z otoczeniem ( T.Czapla) 30

2.1. Rozpoznawanie kluczowych kompetencji organizacji 30

2.2. Konsekwencje globalizacji dla kształtowania relacji organizacji z otoczeniem 33

Literatura zalecana 38

Pytania i zagadnienia do dyskusji 38

Część II. Metody zarządzania relacjami w strukturze organizacyjnej 39

Rozdział 3. Relacje strukturalne (C.Sikorski) 39

3.1. Więzi organizacyjne 39

3.2. Wymiary struktury organizacyjnej 41

Rozdział 4. Relacje kooperacyjne (C.Sikorski) 45

4.1. Podział pracy 45

4.2. Projektowanie więzi kooperacyjnych 49

Rozdział 5. Relacje koordynacyjne (C.Sikorski) 53

5.1. Podział władzy a sposób koordynacji 53

5.2. Projektowanie form koordynacji 55

Rozdział 6. Relacje komunikacyjne (C.Sikorski) 61

6.1. Uwarunkowania komunikacji społecznej w organizacji 61

6.2. Wyznaczanie obszarów decyzyjnych 64

Rozdział 7. Kierunek ewolucji rozwiązań strukturalnych (C.Sikorski) 69

7.1. Od struktur wertykalnych do horyzontalnych 69

7.2. Budowa sieci organizacyjnej 73

Pytania i zagadnienia do dyskusji 76

Literatura zalecana 77

Część III. Metody zarządzania relacjami w procesie pracy 78

Rozdział 8. Metody organizacji procesów pracy (W.Błaszczyk, G.Broniewska, M.Firkowska) 78

8.1. Metodyka postępowania organizatorskiego 78

8.2. Ergonomiczne aspekty organizacji pracy 86

8.2.1 Organizacyjno-techniczne środowisko pracy 87

8.2.2. Ekonomiczne warunki środowiska 91

8.2.3. Psychologiczne i społeczne środowisko pracy 92

Rozdział 9. Metody zarządzania relacjami w procesie tworzenia produktów (M.Malarski) 95

9.1. Zarządzanie zasobami produkcyjnymi 95

9.2. Metody organizacji przepływu produkcji 98

9.2.1. Budowa procesu produkcyjnego 98

9.2.2. Struktura procesu produkcji 100

9.3. Metody zarządzania procesami produkcyjnymi 103

9.3.1. Zarządzanie produkcją "dokładnie na czas" 103

9.3.2. Metody planowania zapotrzebowania materiałowego oraz planowania zasobów produkcyjnych 107

9.4. Metody zarządzania technologią na potrzeby systemu produkcyjnego 109

9.4.1. Wybór rozwiązań technologicznych a efektywność systemu produkcyjnego 110

9.4.2. Elastyczne systemy produkcyjne 112

9.4.3. Efekty wykorzystania zaawansowanych technologii 115

Rozdział 10. Metody kształtowania jakości w procesach pracy (G.Broniewska) 117

10.1. Podstawowe zasady idei jakości w procesach pracy 117

10.2. Instrumenty zarządzania przez jakość 119

10.2.1. Klasyfikacja instrumentów jakości 119

10.2.2. Techniki jakości 121

10.3. Standardy norm ISO 127

10.4. Rachunek kosztów jakości 135

Pytania i zagadnienia do dyskusji 138

Literatura zalecana 140

Część IV. Metody zarządzania relacjami społecznymi 142

Rozdział 11. Komunikowanie się jako podstawa relacji społecznych (M.Zalewska) 142

11.1. Modele komunikowania się 142

11.2. Czynniki wpływające na proces komunikowania się 147

11.3. Kierunki przepływu informacji w sieci komunikacyjnej organizacji 154

11.4. Nowoczesne środki komunikowania się 157

Rozdział 12. Zarządzanie konfliktami interpersonalnymi (W. Błaszczyk) 160

12.1. Istota konfliktów interpersonalnych w organizacji 160

12.2. Identyfikacja źródeł konfliktów interpersonalnych 162

12.3. Przebieg konfliktów interpersonalnych 165

12.4. Metody zarządzania konfliktami interpersonalnymi 168

12.5. Partnerstwo w relacjach interpersonalnych 172

Rozdział 13. Metody zarządzania relacjami w grupie (W.Błaszczyk) 176

13.1. Charakterystyka grupy jako obszaru kształtowania się relacji społecznych 176

13.2. Ukierunkowanie relacji w grupie 179

13.3. Cechy i usprawnianie relacji grupowych 183

13.4. Podstawowe problemy w zarządzaniu relacjami w grupie 185

13.4.1. Zakłócenia w procesie grupowego rozwiązywania problemów 185

13.4.2. Konflikty międzygrupowe 188

13.5. Kulturowe uwarunkowania relacji w grupie 189

Pytania i zagadnienia do dyskusji 192

Literatura zalecana 193

Część V. Metody zarządzania relacjami w procesie kształtowania kapitału społecznego organizacji 194

Rozdział 14. Zarządzanie pozyskiwaniem i rozwojem wiedzy w organizacji (T.Czapla, M.Malarski) 194

14.1. Strategiczne znaczenie wiedzy w organizacji 194

14.2. Budowanie sieci wiedzy w organizacji 196

14.3. Budowanie centrów wiedzy eksperckiej 199

14.4. Metody rozwoju i przekazywania wiedzy 201

14.5. Indywidualne podejście do rozwoju wiedzy 205

14.6. Wykorzystywanie technologii informatycznych w rozprzestrzenianiu wiedzy 209

Rozdział 15. Kształtowanie relacji społecznych w organizacji w świetle zarządzania przez wartości (I.Świątek-Barylska) 211

15.1. Pojęcie i cele zarządzania przez wartości 211

15.2. Proces zarządzania przez wartości 216

15.3. Techniki diagnozowania systemu wartości organizacji 221

15.4. Lojalność pracownicza w systemie wartości organizacji 226

15.5. Ukierunkowanie członków organizacji na wartości organizacyjne 229

15.5.1. Wpływ osobowości na kształtowanie się zachowań pracowników 231

15.5.2. Wpływ sytuacji na kształtowanie się zachowań pracowników 234

15.6 Zarządzanie przez wartości a spójność wewnętrzna jednostki 236

Literatura zalecana 241

Pytania i zagadnienia do dyskusji 241

Część VI. Metody zarządzania relacjami w procesie zmian w organizacji 243

Rozdział 16. Metody zarządzania zmianami w organizacji (Z. Mikołajczyk) 243

16.1. Kształtowanie się i ewolucja metod zarządzania zmianami 243

16.2. Wybrane metody zarządzania zmianami 249

16.2.1. Reengineering 249

16.2.2. Benchmarking 251

16.2.3. Lean Management 253

16.2.4. Outsourcing 254

16.2.5. Time Baset Management 256

Rozdział 17. Społeczne uwarunkowania procesu zmian (J. Michalak) 259

17.1. Diagnoza przygotowania organizacji do zmian 259

17.2. Reakcje ludzi na zmiany w organizacji 261

17.2.1 Istota i formy oporu wobec zmian 262

17.2.2. Źródła oporu wobec zmian 269

17.2.3. Metody pozyskiwania przychylności ludzi dla zmian 271

17.3. Kadra zarządzająca w procesie zmian w organizacji 278

17.4. Kształtowanie kultury organizacyjnej sprzyjającej zmianom 283

Literatura zalecana 287

Pytania i zagadnienia do dyskusji 287

Spis rysunków 289

Spis tabel 291

Bibliografia 293

Indeks nazwisk 299