"Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych"
Identyfikator Librowy: 27
Spis treści
Wstęp 5
Część I. Metody zarządzania relacjami organizacji z otoczeniem 9
Rozdział 1. Metody kształtowania relacji organizacji z otoczeniem (T.Czapla) 9
1.1. Podstawowe uwarunkowania kształtowania relacji organizacji z otoczeniem 9
1.2. Metody analizy makrootoczenia organizacji 10
1.3. Metody analizy sektorowej 14
1.4. Metody analizy wnętrza organizacji 18
Rozdział 2. Ukierunkowanie globalne relacji organizacji z otoczeniem ( T.Czapla) 30
2.1. Rozpoznawanie kluczowych kompetencji organizacji 30
2.2. Konsekwencje globalizacji dla kształtowania relacji organizacji z otoczeniem 33
Literatura zalecana 38
Pytania i zagadnienia do dyskusji 38
Część II. Metody zarządzania relacjami w strukturze organizacyjnej 39
Rozdział 3. Relacje strukturalne (C.Sikorski) 39
3.1. Więzi organizacyjne 39
3.2. Wymiary struktury organizacyjnej 41
Rozdział 4. Relacje kooperacyjne (C.Sikorski) 45
4.1. Podział pracy 45
4.2. Projektowanie więzi kooperacyjnych 49
Rozdział 5. Relacje koordynacyjne (C.Sikorski) 53
5.1. Podział władzy a sposób koordynacji 53
5.2. Projektowanie form koordynacji 55
Rozdział 6. Relacje komunikacyjne (C.Sikorski) 61
6.1. Uwarunkowania komunikacji społecznej w organizacji 61
6.2. Wyznaczanie obszarów decyzyjnych 64
Rozdział 7. Kierunek ewolucji rozwiązań strukturalnych (C.Sikorski) 69
7.1. Od struktur wertykalnych do horyzontalnych 69
7.2. Budowa sieci organizacyjnej 73
Pytania i zagadnienia do dyskusji 76
Literatura zalecana 77
Część III. Metody zarządzania relacjami w procesie pracy 78
Rozdział 8. Metody organizacji procesów pracy (W.Błaszczyk, G.Broniewska, M.Firkowska) 78
8.1. Metodyka postępowania organizatorskiego 78
8.2. Ergonomiczne aspekty organizacji pracy 86
8.2.1 Organizacyjno-techniczne środowisko pracy 87
8.2.2. Ekonomiczne warunki środowiska 91
8.2.3. Psychologiczne i społeczne środowisko pracy 92
Rozdział 9. Metody zarządzania relacjami w procesie tworzenia produktów (M.Malarski) 95
9.1. Zarządzanie zasobami produkcyjnymi 95
9.2. Metody organizacji przepływu produkcji 98
9.2.1. Budowa procesu produkcyjnego 98
9.2.2. Struktura procesu produkcji 100
9.3. Metody zarządzania procesami produkcyjnymi 103
9.3.1. Zarządzanie produkcją "dokładnie na czas" 103
9.3.2. Metody planowania zapotrzebowania materiałowego oraz planowania zasobów produkcyjnych 107
9.4. Metody zarządzania technologią na potrzeby systemu produkcyjnego 109
9.4.1. Wybór rozwiązań technologicznych a efektywność systemu produkcyjnego 110
9.4.2. Elastyczne systemy produkcyjne 112
9.4.3. Efekty wykorzystania zaawansowanych technologii 115
Rozdział 10. Metody kształtowania jakości w procesach pracy (G.Broniewska) 117
10.1. Podstawowe zasady idei jakości w procesach pracy 117
10.2. Instrumenty zarządzania przez jakość 119
10.2.1. Klasyfikacja instrumentów jakości 119
10.2.2. Techniki jakości 121
10.3. Standardy norm ISO 127
10.4. Rachunek kosztów jakości 135
Pytania i zagadnienia do dyskusji 138
Literatura zalecana 140
Część IV. Metody zarządzania relacjami społecznymi 142
Rozdział 11. Komunikowanie się jako podstawa relacji społecznych (M.Zalewska) 142
11.1. Modele komunikowania się 142
11.2. Czynniki wpływające na proces komunikowania się 147
11.3. Kierunki przepływu informacji w sieci komunikacyjnej organizacji 154
11.4. Nowoczesne środki komunikowania się 157
Rozdział 12. Zarządzanie konfliktami interpersonalnymi (W. Błaszczyk) 160
12.1. Istota konfliktów interpersonalnych w organizacji 160
12.2. Identyfikacja źródeł konfliktów interpersonalnych 162
12.3. Przebieg konfliktów interpersonalnych 165
12.4. Metody zarządzania konfliktami interpersonalnymi 168
12.5. Partnerstwo w relacjach interpersonalnych 172
Rozdział 13. Metody zarządzania relacjami w grupie (W.Błaszczyk) 176
13.1. Charakterystyka grupy jako obszaru kształtowania się relacji społecznych 176
13.2. Ukierunkowanie relacji w grupie 179
13.3. Cechy i usprawnianie relacji grupowych 183
13.4. Podstawowe problemy w zarządzaniu relacjami w grupie 185
13.4.1. Zakłócenia w procesie grupowego rozwiązywania problemów 185
13.4.2. Konflikty międzygrupowe 188
13.5. Kulturowe uwarunkowania relacji w grupie 189
Pytania i zagadnienia do dyskusji 192
Literatura zalecana 193
Część V. Metody zarządzania relacjami w procesie kształtowania kapitału społecznego organizacji 194
Rozdział 14. Zarządzanie pozyskiwaniem i rozwojem wiedzy w organizacji (T.Czapla, M.Malarski) 194
14.1. Strategiczne znaczenie wiedzy w organizacji 194
14.2. Budowanie sieci wiedzy w organizacji 196
14.3. Budowanie centrów wiedzy eksperckiej 199
14.4. Metody rozwoju i przekazywania wiedzy 201
14.5. Indywidualne podejście do rozwoju wiedzy 205
14.6. Wykorzystywanie technologii informatycznych w rozprzestrzenianiu wiedzy 209
Rozdział 15. Kształtowanie relacji społecznych w organizacji w świetle zarządzania przez wartości (I.Świątek-Barylska) 211
15.1. Pojęcie i cele zarządzania przez wartości 211
15.2. Proces zarządzania przez wartości 216
15.3. Techniki diagnozowania systemu wartości organizacji 221
15.4. Lojalność pracownicza w systemie wartości organizacji 226
15.5. Ukierunkowanie członków organizacji na wartości organizacyjne 229
15.5.1. Wpływ osobowości na kształtowanie się zachowań pracowników 231
15.5.2. Wpływ sytuacji na kształtowanie się zachowań pracowników 234
15.6 Zarządzanie przez wartości a spójność wewnętrzna jednostki 236
Literatura zalecana 241
Pytania i zagadnienia do dyskusji 241
Część VI. Metody zarządzania relacjami w procesie zmian w organizacji 243
Rozdział 16. Metody zarządzania zmianami w organizacji (Z. Mikołajczyk) 243
16.1. Kształtowanie się i ewolucja metod zarządzania zmianami 243
16.2. Wybrane metody zarządzania zmianami 249
16.2.1. Reengineering 249
16.2.2. Benchmarking 251
16.2.3. Lean Management 253
16.2.4. Outsourcing 254
16.2.5. Time Baset Management 256
Rozdział 17. Społeczne uwarunkowania procesu zmian (J. Michalak) 259
17.1. Diagnoza przygotowania organizacji do zmian 259
17.2. Reakcje ludzi na zmiany w organizacji 261
17.2.1 Istota i formy oporu wobec zmian 262
17.2.2. Źródła oporu wobec zmian 269
17.2.3. Metody pozyskiwania przychylności ludzi dla zmian 271
17.3. Kadra zarządzająca w procesie zmian w organizacji 278
17.4. Kształtowanie kultury organizacyjnej sprzyjającej zmianom 283
Literatura zalecana 287
Pytania i zagadnienia do dyskusji 287
Spis rysunków 289
Spis tabel 291
Bibliografia 293
Indeks nazwisk 299