"Zarządzanie uczelnią cyfrową"

Identyfikator Librowy: 270845

Spis treści

Wstęp 11

I. ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE INSTYTUCJAMI SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 17

1. Istota zarządzania uczelniami 19

1.1. Uczelnia przyszłości 19

1.2. Organizacja uniwersytetów I fali 21

1.3. Organizacja uniwersytetów II fali 23

1.4. Uniwersytety posthumboldtowskie 26

1.5. Organizacja uczelni III fali 28

1.6. Organizacja uczelni IV fali 32

1.7. Cztery fale organizacji uczelni 36

1.8. Autonomia uniwersytetu i wolność nauki 39

2. Model zarządzania uczelnią– perspektywa zintegrowana 41

2.1. Nadzór akademicki a zarządzanie uczelniami 41

2.2. Zarządzanie uczelnią 43

2.3. Ład akademicki i nadzór nad uczelniami 49

2.4. Modele ładu akademickiego w różnych krajach 51

2.5. Nadzór a zarządzanie uczelnią 55

2.6. Koncepcje ładu akademickiego 56

2.7. Krytyka menedżeryzmu i korporacyjności w zarządzaniu uczelnią 59

3. Transformacje instytucji szkolnictwa wyższego 61

3.1. Źródła transformacji uczelni 61

3.2. Uniwersytet neoliberalny– idea i krytyka 62

3.3. Internacjonalizacja szkolnictwa wyższego 67

3.4. Dywersyfikacja strategii oraz stratyfikacja zarządzania uczelniami 71

3.5. Powszechność kształcenia wyższego 74

3.6. Korporatyzacja zawodu akademika 75

3.7. Nauka przemysłowa oraz akademicka 78

3.8. Prywatyzacja i specjalizacja kształcenia 79

4. Przywództwo akademickie 84

4.1. Przywództwo w uczelni 84

4.2. Koncepcje przywództwa akademickiego 86

4.3. Role kierownicze w uczelniach 95

4.4. Przywództwo cyfrowe w uczelniach 100

II. SYSTEM ORGANIZACYJNY UCZELNI 105

5. Strategia i misja akademicka 107

5.1. Zarządzanie strategiczne w uczelni 107

5.2. Historyczne zmiany misji i strategii akademickiej 112

5.3. Formacje i strategie uczelni 114

5.4. Biznesowe koncepcje strategii w uczelniach 121

6. Kultura i tożsamość organizacyjna uczelni 131

6.1. Kultura i tożsamość organizacyjna 131

6.2. Modele kultur organizacyjnych 134

6.3. Rodzaje kultur organizacyjnych 151

6.4. Ewolucja kultur akademickich 153

6.5. Zanikanie tradycyjnych kultur uniwersytetów 160

6.6. Kultura kontroli w uczelni 161

6.7. Proces zmiany kulturowej 165

7. Struktury organizacyjne i władza w uczelniach 168

7.1. Struktury organizacyjne 168

7.2. Struktury organizacyjne uczelni 171

7.3. Władza w organizacjach 172

7.4. Zmiany struktur władzy w uczelniach 175

III. MISJE UCZELNI 181

8. Zarządzanie nauką 183

8.1. Znaczenie działalności naukowej uczelni 183

8.2. Zarządzanie działalnością badawczą uczelni 184

8.3. Międzynarodowe rankingi doskonałości naukowej 193

8.4. Krytyczne spojrzenie na zarządzanie nauką 195

9. Zarządzanie dydaktyką 197

9.1. Znaczenie zarządzania kształceniem wyższym 197

9.2. Zarządzanie jakością kształcenia 198

9.3. Zmiany systemów jakości 201

9.4. Metody i narzędzia zarządzania jakością w edukacji 204

9.5. Krytycznie o zarządzaniu jakością kształcenia 208

10. Zarządzanie trzecią misją 211

10.1. Istota trzeciej misji 211

10.2. Cele trzeciej misji uczelni 213

10.3. Zarządzanie trzecią misją 218

10.4. Różnorodność i tolerancja w uczelni 221

10.5. Zrównoważony rozwój w szkolnictwie wyższym 225

IV. ZARZĄDZANIE OBSZARAMI FUNKCJONALNYMI UNIWERSYTETÓW 229

11. Zarządzanie kapitałem ludzkim i talentami w uczelniach 231

11.1. Człowiek w uczelni 231

11.2. Trzy paradygmaty zarządzania ludźmi w uczelni 231

11.3. Transformacje zarządzania kapitałem ludzkim w uczelniach 234

11.4. Zarządzanie kapitałem ludzkim w uczelniach i przedsiębiorstwach 240

11.5. Szkoły wyższe a obszary funkcji kadrowych 242

11.6. Planowanie zasobów ludzkich (planowanie personalne) 246

11.7. Rola rekrutacji w uczelniach 247

11.8. Problemy motywowania pracowników 251

12. Marketing w szkolnictwie wyższym 254

12.1. Ambiwalencja marketingu akademickiego 254

12.2. Koncepcje działalności marketingowej uczelni 255

12.3. Marka uniwersytetu 257

12.4. Komunikacja marketingowa w uniwersytetach 260

12.5. Marketing wewnętrzny oraz społeczna odpowiedzialność uniwersytetu 262

13. Policzalność uczelni 264

13.1. Koncepcja policzalności (accountability) 264

13.2. Rachunkowość uniwersytetów 266

13.3. Rozliczalność i profesjonalizacja zarządzania uczelniami publicznymi 268

13.4. Pomiar efektywności działalności uniwersytetów 270

13.5. Pomiar kapitału intelektualnego w uczelniach 272

13.6. Sprawozdawczość kapitału intelektualnego w szkołach wyższych 274

13.7. Zastosowanie raportowania kapitału intelektualnego uczelni na świecie 276

14. Zarządzanie wiedzą i informacją w instytucjach szkolnictwa wyższego 278

14.1. Zarządzanie wiedzą 278

14.2. Zarządzanie wiedzą w uczelniach 279

14.3. Taksonomie wiedzy w szkolnictwie wyższym 280

14.4. Koncepcje zarządzania wiedzą w uczelniach 283

14.5. Technologie informacyjno-komunikacyjne w ZW w uczelniach 284

V. ZARZĄDZANIE ZMIANĄ I PROCESAMI W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM 289

15. Zarządzanie zmianą i restrukturyzacja uczelni 291

15.1. Zarządzanie zmianą w uczelni 291

15.2. Zarządzanie zmianą kulturową w uczelni 294

15.3. Istota restrukturyzacji w uczelniach 300

15.4. Typologie restrukturyzacji uniwersytetów 304

16. Zarządzanie procesowe i projektowe w uczelni 307

16.1. „Projektyzacja” zarządzania 307

16.2. Procesy oraz projekty w szkolnictwie wyższym 309

17. Fuzje, przejęcia i alianse strategiczne uczelni 313

17.1. Rola fuzji uniwersytetów 313

17.2. Kooperacja, koordynacja oraz konsolidacja szkół wyższych 315

17.3. Ograniczenia fuzji szkół wyższych 316

17.4. Fale konsolidacji na świecie 320

17.5. Warunki brzegowe powodzenia fuzji uniwersytetu 327

VI. ZARZĄDZANIE UNIWERSYTETEM PRZYSZŁOŚCI 331

18. Wpływ pandemii COVID-19 na szkolnictwo wyższe 333

18.1. Wpływ pandemii COVID-19 na cyfryzację organizacji 333

18.2. Skutki pandemii dla uczelni 335

18.3. Wymuszony e-learning w pandemii 338

19. Transformacja cyfrowa uczelni 340

19.1. Transformacja cyfrowa świata 340

19.2. Organizacje ery cyfrowej 344

19.3. Transformacja cyfrowa w uczelniach 349

20. Paradygmaty organizacyjne uniwersytetu 352

20.1. Paradygmaty organizacyjne 352

20.2. Funkcjonalistyczny paradygmat uczelni 357

20.3. Interpretatywna wizja szkoły wyższej 359

20.4. Krytyczny obraz uniwersytetu 361

20.5. Postmodernistyczny uniwersytet? 362

20.6. Analiza porównawcza paradygmatów organizacyjnych uczelni 363

Wnioski 365

Bibliografia 371