"Metodologiczna rekonstrukcja warunków tworzenia wiedzy – wybrane zagadnienia"
Identyfikator Librowy: 275423
Spis treści
Wprowadzenie 7
1.1. Metodologia w naukach o wychowaniu – status dyscyplinarny i społeczne warunki dyskusji 11
Rozdział 1. Perspektywa krytyczna w rekonstrukcji warunków tworzenia wiedzy 11
1.2. Od powszechności do partykularności metody w badaniach naukowych 32
1.3. Krytyka metodologiczna jako praktyka tworzenia wiedzy (dziedziny problemowe – próba rekonstrukcji) 42
2.1. Perspektywa uczestnicząca w badaniach empirycznych – zarys tematyczny 87
Rozdział 2. Perspektywa uczestnicząca – próba rekonstrukcji 87
2.2. Wrażliwość badawcza i etyczna w perspektywie uczestniczącej (uwagi o statusie obserwatora, świadka i sprawcy) 111
2.3. Rekonstrukcja drogi zawodowej – (auto)opis w specyficznym kontekście 144
3.1. Empiryczna rekonstrukcja uwarunkowań satysfakcji zawodowej i sytuacji trudnych w wypowiedziach absolwentów pedagogiki (z wykorzystaniem obiektywnej hermeneutyki) 163
Rozdział 3. Praktyki badawcze – próby rekonstrukcji 163
3.2. Ilość – jakość: konsekwencje kłopotliwego kryterium rozróżniania badań empirycznych 184
3.3. Triangulacja i mieszanie metod ilościowych oraz jakościowych – oczekiwania i wątpliwości 193
3.4. Rekonstrukcja własnego projektu badawczego jako sposób na wzrost świadomości metodologicznej 205
3.5. Budowanie typów jako droga generowania teorii – wybrane rozwiązania 215
3.6. O stosowaniu hipotez w badaniach pedagogicznych 224
Zakończenie 243
Bibliografia 247