"Metodologiczna rekonstrukcja warunków tworzenia wiedzy – wybrane zagadnienia"

Identyfikator Librowy: 275423

Spis treści

Wprowadzenie 7

1.1. Metodologia w naukach o wychowaniu – status dyscyplinarny i społeczne warunki dyskusji 11

Rozdział 1. Perspektywa krytyczna w rekonstrukcji warunków tworzenia wiedzy 11

1.2. Od powszechności do partykularności metody w badaniach naukowych 32

1.3. Krytyka metodologiczna jako praktyka tworzenia wiedzy (dziedziny problemowe – próba rekonstrukcji) 42

2.1. Perspektywa uczestnicząca w badaniach empirycznych – zarys tematyczny 87

Rozdział 2. Perspektywa uczestnicząca – próba rekonstrukcji 87

2.2. Wrażliwość badawcza i etyczna w perspektywie uczestniczącej (uwagi o statusie obserwatora, świadka i sprawcy) 111

2.3. Rekonstrukcja drogi zawodowej – (auto)opis w specyficznym kontekście 144

3.1. Empiryczna rekonstrukcja uwarunkowań satysfakcji zawodowej i sytuacji trudnych w wypowiedziach absolwentów pedagogiki (z wykorzystaniem obiektywnej hermeneutyki) 163

Rozdział 3. Praktyki badawcze – próby rekonstrukcji 163

3.2. Ilość – jakość: konsekwencje kłopotliwego kryterium rozróżniania badań empirycznych 184

3.3. Triangulacja i mieszanie metod ilościowych oraz jakościowych – oczekiwania i wątpliwości 193

3.4. Rekonstrukcja własnego projektu badawczego jako sposób na wzrost świadomości metodologicznej 205

3.5. Budowanie typów jako droga generowania teorii – wybrane rozwiązania 215

3.6. O stosowaniu hipotez w badaniach pedagogicznych 224

Zakończenie 243

Bibliografia 247