"Wspieranie twórczej aktywności plastycznej dzieci ze środowisk defaworyzowanych społecznie"
Identyfikator Librowy: 279084
Spis treści
Wprowadzenie 9
I. Twórczość – analiza pojęcia i przegląd koncepcji 15
1. Pojęcie, wymiary i kryteria twórczości 15
2. Uwarunkowania i poziomy twórczości 20
2.1. Podmiotowy kontekst twórczości 22
2.2. Społeczno-kulturowy kontekst twórczości 35
3. Edukacyjne wartości funkcjonowania twórczego dzieci 41
4. Pedagogika twórczości w badaniach porównawczych 46
II. Defaworyzacja w dyskursie nierówności społecznych i edukacyjnych 49
1. Pojęcie i wymiary defaworyzacji społecznej 49
2. Środowisko rodzinne a defaworyzacja społeczna 54
2.1. Znaczenie rodziny jako środowiska wychowawczego 57
2.2. Uwarunkowania twórczego rozwoju dziecka w rodzinie funkcjonalnej i dysfunkcjonalnej 59
3. Środowisko szkolne a defaworyzacja społeczna 63
3.1. Psychospołeczne przystosowanie ucznia 64
3.2. Uwarunkowania defaworyzacji społecznej dziecka w szkole 66
4. Edukacja i defaworyzacja społeczna w Hiszpanii i Polsce 68
4.1. Współczesny system edukacji w Hiszpanii i Polsce 69
4.2. Lokalne formy wsparcia i opieki w systemie hiszpańskim i polskim 76
III. Metodologiczne podstawy badań 83
1. Przedmiot oraz cele badań 83
2. Problemy badawcze oraz zmienne i wskaźniki 88
3. Strategie, metody, techniki i narzędzia badawcze 96
4. Charakterystyka terenu badań i dobór próby badawczej 99
IV. Twórczość dzieci w lokalnych formach wsparcia i opieki w Poznaniu i Tarragonie – analiza i interpretacja wyników badań własnych 101
1. Szczegółowa charakterystyka badanych grup z instytucji w Poznaniu i Tarragonie 101
2. Działalność lokalnych form wsparcia i opieki w Poznaniu i Tarragonie w kontekście wspomagania twórczości dzieci 103
2.1. Oferta i program zajęć w instytucji w Poznaniu i Tarragonie 104
2.2. Specyfika funkcjonowania instytucji w Poznaniu i Tarragonie 108
3. Rozwijanie twórczej aktywności plastycznej dzieci w badanych instytucjach 110
3.1. Rodzaje aktywności twórczych podejmowanych przez dzieci w instytucji w Poznaniu i Tarragonie 115
3.2. Wybrane czynniki oddziałujące na podejmowanie aktywności twórczych przez dzieci w instytucji w Poznaniu i Tarragonie 119
3.3. Formy pomocy skierowane do dzieci i rodziców (opiekunów) pochodzących ze środowisk defaworyzowanych społecznie w instytucji w Poznaniu i Tarragonie 124
4. Analiza porównawcza twórczości rysunkowej dzieci pochodzących ze środowisk defaworyzowanych społecznie z instytucji w Poznaniu i Tarragonie 126
4.1. Temat 1: „Kim jestem?” 129
4.2. Temat 2: „Kim chciałabym/chciałbym być w przyszłości?” 132
4.3. „Temat 3: „Moje życie na innej planecie” 136
4.4. Twórczość rysunkowa dzieci z instytucji w Poznaniu i Tarragonie – podsumowanie 142
5. Wnioski z badań oraz implikacje pedagogiczne dla praktyki edukacyjnej w kontekście wspierania twórczego rozwoju dzieci pochodzących ze środowisk defaworyzowanych społecznie 144
Zakończenie 157
Aneks 163
Bibliografia 169
Akty prawne 187
Spis schematów i tabel 189
Summary 191