"Współpraca dzieci w wieku przedszkolnym Zmieniające się konteksty i perspektywy"
Identyfikator Librowy: 279094
Spis treści
Wprowadzenie – jak rozumiemy pojęcie współpracy 10
1. Współpraca między dziećmi. Zmieniająca się perspektywa w pedagogice przedszkolnej 18
1.1. Dziecko niewspółpracujące 18
1.2. Dziecko współpracujące z rówieśnikami 20
1.3. Dziecko współpracujące z rówieśnikiem w świetle badań Stefana Baleya i współpracowników 22
1.4. Dziecko zdolne do współżycia i kolektywizmu 26
1.5. Uczenie się przez współpracę, tutoring rówieśniczy, współpraca rówieśnicza 28
1.6. Dziecko przedszkolne we współpracy z rówieśnikiem – wybór badań 34
1.7. Podsumowanie 43
2. Małe dziecko współpracujące z dorosłym 44
2.1. Epizody wspólnego zaangażowania jako wczesna forma współpracy dziecka i dorosłego 46
2.2. Dorosły budujący rusztowanie podczas współpracy z dzieckiem 49
2.3. Małe dziecko we współpracy z dorosłym w świetle badań Michaela Tomasello 51
2.4. Nauczycielka organizująca współpracę dzieci przedszkolnych – od dyrektywnego kierowania do tworzenia kultury uczenia się 55
2.5. Dziecko w wieku przedszkolnym współpracujące z nauczycielką 62
2.6. Podsumowanie 66
3. Dziecko przedszkolne jako świadek i uczestnik współpracy w najbliższym środowisku. Od nadrzędnej roli nauczyciela do współpracującego środowiska 68
3.1. Współpraca przedszkola z rodzicami dzieci – od dominującego nauczyciela do wspólnych celów 69
3.2. Współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym – od niwelowania braków do lokalnej wspólnoty 80
3.3. Podsumowanie 87
4. Uniwersytet tworzący przestrzeń do współpracy z udziałem dzieci przedszkolnych 88
4.1. Społeczne konteksty rozwoju dziecka przedszkolnego 88
4.2. Uniwersytet w egzosystemie dziecka przedszkolnego 92
4.3. Współpraca między różnymi podmiotami – modelowanie postawy współpracy dziecka przedszkolnego 100
4.4. Współpraca przedszkola z uczelnią wyższą w ramach projektu „Przedszkolaki na Uniwersytecie” 106
4.5. Podsumowanie 114
5. Pojęcie współpracy w wypowiedziach dzieci przedszkolnych 115
5.1. Sytuacyjny charakter współpracy w perspektywie dzieci 116
5.2. Wspólność doświadczeń w wypowiedziach dzieci 122
5.3. Podsumowanie 126
6. Współpraca dzieci przedszkolnych – inspiracje dla praktyki 127
6.1. Zabawy i gry rozwijające umiejętność współdziałania i współpracy 129
Bibliografia 159
Summary (Cooperation of preschool children. Changing contexts and perspectives) 171