"Polski język migowy w doświadczeniach osób niesłyszących, ich rodziców i rehabilitantów"
Identyfikator Librowy: 279124
Spis treści
Wstęp 11
Rozdział I. Status języka migowego 15
1.1. Status języka migowego wśród innych języków 15
1.2. Komunikacja rodzinna oparta na naturalnym języku migowym 17
1.3. Kody sztuczne a porozumiewanie się osób z uszkodzonym słuchem 19
Rozdział II. Język migowy jako wyznacznik kulturowy 27
2.1. Historia polskiego języka migowego 27
2.2. Zwyczaje w społeczności Głuchych 32
2.3. Małżeństwo i rodzicielstwo 35
2.4. Twórczość artystyczna 36
Rozdział III. Dwujęzyczność osób niesłyszących 51
3.1. Osoby niesłyszące jako mniejszość predysponowana do dwujęzyczności 51
3.2. Przyswajanie języka migowego jako czynnik sprzyjający opanowywaniu języka fonicznego 54
3.3. Miejsce języka migowego w edukacji dwujęzycznej osób niesłyszących 57
Rozdział IV. Miejsce języka migowego w stymulowaniu rozwoju kompetencji komunikacyjnej i językowej dziecka niesłyszącego 63
4.1. Kompetencja komunikacyjna 63
4.2. Miejsce języka migowego we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka niesłyszącego 66
4.3. Miejsce języka migowego w ocenie dojrzałości szkolnej dziecka niesłyszącego 76
Rozdział V. Miejsce polskiego języka migowego w doświadczeniach osób niesłyszących, ich rodziców i rehabilitantów. Badania własne 81
5.1. Miejsce polskiego języka migowego w doświadczeniach osób niesłyszących 81
5.2. Miejsce polskiego języka migowego w doświadczeniach młodych dorosłych z implantem ślimakowym 121
5.3. Miejsce polskiego języka migowego w doświadczeniach rodziców i rehabilitantów 129
Rozdział 6. Przykłady dobrych praktyk 149
6.1. Projekty edukacyjne i innowacje pedagogiczne 149
6.2. Programy i projekty społeczne 160
Zakończenie 165
Bibliografia 169
Spis ilustracji 179
Summary (Polish Sign Language in the Experiences of People with Hearing Impairment, their Parents and Rehabilitators) 181