"Kształcenie zdalne Zmiany w polskiej edukacji po pierwszej dekadzie XXI wieku"
Identyfikator Librowy: 279260
Spis treści
Zamiast wprowadzenia Próba uchwycenia klimatu naszych czasów w kontekście edukacji zdalnej, okraszonej pandemią COVID-19 10
Rozdział I. Przemiany szkolnictwa wyższego na świecie 22
1. Masowość kształcenia a jego komercjalizacja 30
1.1. Facebook jest wrogiem szkoły 34
1.2. YouTube wie, „jak” (się uczyć) 36
1.3. Poza szkolną ławą 40
1.4. Zmieniający się wskaźnik skolaryzacji 44
2. Egalitaryzm i elitaryzm w podejściu do edukacji w dobie kultury instant 54
3. Globalizacja – upodmiotowienie czy uprzedmiotowienie ucznia i nauczyciela 59
3.1. Gdzie podziała się nasza mądrość? 63
3.2. Nauczyciel versus uczeń 70
4. E-learning a nauczanie tradycyjne – możliwości i kierunki zmian 76
Rozdział II. Geneza kształcenia zdalnego 86
1. Komputer – współczesne okno na świat 98
2. Rozwój kształcenia na odległość na przestrzeni lat 108
2.1. Od galaktyki Gutenberga do galaktyki internetu 110
2.2. Kamień węgielny pod kształcenie zdalne – kształcenie korespondencyjne 117
2.3. Kształcenie ponad granicami czasu i przestrzeni 119
Rozdział III. Kształcenie zdalne w perspektywie współczesności 122
1. Typy i rodzaje kształcenia zdalnego 125
2. Współczesne metody kształcenia zdalnego 131
3. Kształcenie zdalne na wyższych uczelniach 139
3.1. Kształcenie zdalne – uwarunkowania i prognozy 140
3.2. Szanse i silne strony kształcenia zdalnego 146
3.3. Zagrożenia i słabe strony zdalnej edukacji 149
4. Implementacje nowych rozwiązań i platformy e-learningowe 153
5. E-edukacja w wybranych ośrodkach akademickich 163
6. Obraz kształcenia zdalnego w szkolnictwie wyższym na świecie 165
Rozdział IV. Student wobec zmian form edukacji w szkole wyższej 182
1. Uniwersytety dla wszystkich 185
2. Polska szkoła przełomu XX i XXI w 191
3. Digital natives versus digital immigrants 198
4. Społeczeństwo „kopiuj, wklej” 201
5. Kreatywność online, edukacja i autoedukacja w sieci 206
6. Homo sapere digitus 211
7. Uczeń szkoły wyższej w kontekście progresu kształcenia zdalnego 213
Podsumowanie 218
Bibliografia 230
Spis rycin i tabel 250
Summary. Remote learning. Changes in Polish education in the first decade of the 21st century 252