"Edukacja w Chinach Studium systemu edukacji i jego społeczno-kulturowych uwarunkowań"
Identyfikator Librowy: 279302
Spis treści
Wstęp 10
CZĘŚĆ I. Kulturowe uwarunkowania edukacji 18
Filozoficzno-religijny kontekst edukacji chińskiej 18
Inspiracje konfucjańskie w chińskiej myśli pedagogicznej 24
Koncepcje i założenia buddyzmu dla praktyki edukacyjnej 29
Znaczenie taoizmu w praktykach szkolnych 31
Legalizm jako nurt idei edukacyjnych 33
Chińskie guanxi 36
Lokalne i globalne trendy w chińskiej praktyce edukacyjnej 40
CZĘŚĆ II. Podstawy organizacji i funkcjonowania systemu edukacji 48
Główne fazy rozwoju edukacji chińskiej 48
Zarządzanie, monitorowanie i finansowanie systemu edukacji 60
Struktura systemu edukacji 71
Instytucje opieki dziennej i wczesnej edukacji 77
Edukacja obowiązkowa 83
Edukacja na poziomie szkoły średniej 90
Edukacja zawodowa i techniczna 94
Szkolnictwo wyższe 99
Studia trzeciego stopnia 111
Idea całożyciowego uczenia się i edukacji na odległość 118
CZĘŚĆ III. Wyzwania chińskiego szkolnictwa w dobie globalnych przemian 130
Edukacja moralna dzieci, młodzieży i dorosłych 130
Chińska historia kształcenia „w” i „dla” moralności 133
Współczesna wizja moralnego ucznia-obywatela 137
Przykłady innych poza- i okołoszkolnych praktyk kształcenia moralnego 140
Egzaminowanie w szkole chińskiej Metody sprawdzania wiedzy w chińskiej szkole 146
Zhong kao – egzamin do szkoły średniej drugiego stopnia 148
Gaokao – egzamin podsumowujący naukę w szkole średniej drugiego stopnia 150
Zastosowanie sztucznej inteligencji w szkołach 155
Przykłady wykorzystania SI w placówkach opiekuńczych i edukacyjnych 157
Przykłady firm edukacyjnych wykorzystujących SI 160
Program orientacji zawodowej oraz poradnictwa zawodowego dla młodzieży 166
Funkcje i zadania poradnictwa zawodowego 168
Praktyki prowadzenia orientacji zawodowej 169
Prawo do pracy i orientacja zawodowa 172
Szkoły specjalne 174
Rozwój szkół specjalnych 176
Charakterystyka systemu szkolnego dla osób z niepełnosprawnościami 178
Szkoły prywatne i edukacja „poza szkołą” 179
Rozwój prywatnego sektora edukacji 180
Prywatne szkoły obowiązkowe – typy i rodzaje placówek 185
Odbiorcy prywatnych usług edukacyjnych 186
Edukacja mniejszości etnicznych 190
Wiele kultur – jedno państwo 191
Mniejszości etniczne w systemie edukacji 193
Język „nauczania i uczenia się” w wielokulturowych Chinach CZĘŚĆ IV. Aktorzy chińskiego systemu edukacji 202
Nauczyciel w systemie szkolnym 202
Oczekiwania społeczne wobec nauczycieli 203
Kształcenie i doskonalenie nauczycieli 204
Praca w zawodzie nauczyciela 208
Doskonalenie zawodowe nauczycieli 209
Status społeczny nauczyciela 212
Chińskie tradycje i praktyki rodzicielskie 216
Rodzic w systemie szkolnym 216
Współczesne relacje rodzic–dziecko 219
Charakterystyka chińskiego rodzica 223
Osiągnięcia szkolne dzieci a bycie rodzicem 225
Dziecko w systemie szkolnym 229
Inwestycje w rozwój kolejnych pokoleń 236
Dzieci migrantów chińskich 238
Szanse i możliwości edukacyjne dzieci z różnym kapitałem społeczno-kulturowym 239
Zakończenie 244
Bibliografia 248
Summary 278