"Edukacja w Chinach Studium systemu edukacji i jego społeczno-kulturowych uwarunkowań"

Identyfikator Librowy: 279302

Spis treści

Wstęp 10

CZĘŚĆ I. Kulturowe uwarunkowania edukacji 18

Filozoficzno-religijny kontekst edukacji chińskiej 18

Inspiracje konfucjańskie w chińskiej myśli pedagogicznej 24

Koncepcje i założenia buddyzmu dla praktyki edukacyjnej 29

Znaczenie taoizmu w praktykach szkolnych 31

Legalizm jako nurt idei edukacyjnych 33

Chińskie guanxi 36

Lokalne i globalne trendy w chińskiej praktyce edukacyjnej 40

CZĘŚĆ II. Podstawy organizacji i funkcjonowania systemu edukacji 48

Główne fazy rozwoju edukacji chińskiej 48

Zarządzanie, monitorowanie i finansowanie systemu edukacji 60

Struktura systemu edukacji 71

Instytucje opieki dziennej i wczesnej edukacji 77

Edukacja obowiązkowa 83

Edukacja na poziomie szkoły średniej 90

Edukacja zawodowa i techniczna 94

Szkolnictwo wyższe 99

Studia trzeciego stopnia 111

Idea całożyciowego uczenia się i edukacji na odległość 118

CZĘŚĆ III. Wyzwania chińskiego szkolnictwa w dobie globalnych przemian 130

Edukacja moralna dzieci, młodzieży i dorosłych 130

Chińska historia kształcenia „w” i „dla” moralności 133

Współczesna wizja moralnego ucznia-obywatela 137

Przykłady innych poza- i okołoszkolnych praktyk kształcenia moralnego 140

Egzaminowanie w szkole chińskiej Metody sprawdzania wiedzy w chińskiej szkole 146

Zhong kao – egzamin do szkoły średniej drugiego stopnia 148

Gaokao – egzamin podsumowujący naukę w szkole średniej drugiego stopnia 150

Zastosowanie sztucznej inteligencji w szkołach 155

Przykłady wykorzystania SI w placówkach opiekuńczych i edukacyjnych 157

Przykłady firm edukacyjnych wykorzystujących SI 160

Program orientacji zawodowej oraz poradnictwa zawodowego dla młodzieży 166

Funkcje i zadania poradnictwa zawodowego 168

Praktyki prowadzenia orientacji zawodowej 169

Prawo do pracy i orientacja zawodowa 172

Szkoły specjalne 174

Rozwój szkół specjalnych 176

Charakterystyka systemu szkolnego dla osób z niepełnosprawnościami 178

Szkoły prywatne i edukacja „poza szkołą” 179

Rozwój prywatnego sektora edukacji 180

Prywatne szkoły obowiązkowe – typy i rodzaje placówek 185

Odbiorcy prywatnych usług edukacyjnych 186

Edukacja mniejszości etnicznych 190

Wiele kultur – jedno państwo 191

Mniejszości etniczne w systemie edukacji 193

Język „nauczania i uczenia się” w wielokulturowych Chinach CZĘŚĆ IV. Aktorzy chińskiego systemu edukacji 202

Nauczyciel w systemie szkolnym 202

Oczekiwania społeczne wobec nauczycieli 203

Kształcenie i doskonalenie nauczycieli 204

Praca w zawodzie nauczyciela 208

Doskonalenie zawodowe nauczycieli 209

Status społeczny nauczyciela 212

Chińskie tradycje i praktyki rodzicielskie 216

Rodzic w systemie szkolnym 216

Współczesne relacje rodzic–dziecko 219

Charakterystyka chińskiego rodzica 223

Osiągnięcia szkolne dzieci a bycie rodzicem 225

Dziecko w systemie szkolnym 229

Inwestycje w rozwój kolejnych pokoleń 236

Dzieci migrantów chińskich 238

Szanse i możliwości edukacyjne dzieci z różnym kapitałem społeczno-kulturowym 239

Zakończenie 244

Bibliografia 248

Summary 278