"Lokalne partnerstwo na rzecz wody"

Identyfikator Librowy: 284001

Spis treści

Przedmowa 10

Wprowadzenie 12

1. Uwarunkowania retencji wody w Polsce 38

1.1. Środowisko naturalne Polski: sytuacja problemowa 39

1.2. Ekonomiczne skutki suszy dla podmiotów społecznych 49

1.3. Wyzwania polityczne związane z ekonomicznymi skutkami suszy 60

Konkluzje 71

2. Metoda LEADER w planowaniu strategii ochrony zasobów wody 78

2.1. Zastosowanie metody LEADER w tworzeniu i realizacji lokalnej strategii rozwoju – studium przypadku 79

2.1.1. Lokalna Grupa Działania (LAG) w zapewnianiu ochrony zasobów wody 83

2.1.2. Źródła finansowania Lokalnych Grup Działania w ochronie zasobów wody 85

2.1.3. Implementacja podejść LEADER I, LEADER II, LEADER+ – zastosowanie koncepcji działania w ochronie zasobów wody 86

2.1.4. Prawne formy funkcjonowania Lokalnej Grupy Działania „Kraina Mlekiem Płynąca” 88

2.1.5. Lokalna Grupa Działania „Kraina Mlekiem Płynąca” – proces budowy partnerstwa lokalnego oraz oddolnej inicjatywy LEADER na przykładzie gminy Mały Płock w województwie podlaskim 89

2.2. Możliwość zastosowania metody LEADER w procesie tworzenia lokalnego partnerstwa na rzecz wody – założenia teoretyczne 102

2.2.1. Oddolność 102

2.2.2. Terytorialność 103

2.2.3. Integralność 104

2.2.4. Partnerstwo 106

2.2.5. Innowacyjność 108

2.2.6. Decentralizacja zarządzania i finansowania 110

2.2.7. Sieciocentryczność i współpraca 111

Konkluzje 114

3. Lokalne partnerstwo na rzecz wody 118

3.1. Obecny stan planowania, przeciwdziałania skutkom suszy, niedoborom wody na przykładzie Polski, środkowoeuropejskiego państwa Unii Europejskiej 120

3.1.1. Formuła rozwiązań oraz działań 122

3.2. Polska koncepcja lokalnego partnerstwa na rzecz wody 132

3.3. Pilotażowy projekt wsparcia dla tworzenia lokalnych partnerstw na rzecz wody 136

3.3.1. Projekt pilotażowy w wybranych województwach Polski 143

3.3.1.1. Województwo małopolskie 143

3.3.1.2. Województwo lubuskie 147

3.3.1.3. Województwo kujawsko-pomorskie 147

3.3.1.4. Województwo podlaskie 150

3.3.1.5. Województwo lubelskie 151

3.3.1.6. Województwo łódzkie 151

3.3.1.7. Województwo opolskie 152

3.3.1.8. Województwo śląskie 153

3.3.1.9. Województwo świętokrzyskie 154

3.3.1.10. Województwo warmińsko-mazurskie 155

3.3.2. Współpraca na rzecz retencji wody na poziomie ogólnokrajowym 156

Konkluzje 158

4.1. Podejście do budowy modelu 162

4. Uniwersalny, europejski model lokalnego partnerstwa na rzecz wody 162

4.2. Podstawy normatywne modelu 165

4.2.1. Woda w strategii Europejskiego Zielonego Ładu 165

4.2.2. Dyrektywa wodna 169

4.3. Teoretyczne założenia normatywne modelu 169

4.4. Teoretyczne założenia organizacyjne modelu 170

4.5. Proponowany model lokalnego partnerstwa na rzecz wody 172

Konkluzje 176

5. Polski model zarządzania retencją i ochroną zasobów wody w systemie zarządzania kryzysowego jako studium przypadku państwa członkowskiego Unii Europejskiej 178

5.1. Założenia modelu 180

5.2. Założenia organizacyjne 180

5.3. Założenia normatywne 187

5.4. Założenia techniczne 195

5.5. Partnerstwo na rzecz wody 196

5.6. Uwarunkowania terytorialne funkcjonowania modelu 198

5.6.1. Rola samorządu lokalnego w modelu lokalnego partnerstwa na rzecz wody 198

5.6.2. Rozwiązania funkcjonalne w modelu podsystemu retencji i ochrony zasobów wody w systemie zarządzania kryzysowego na poziomie gminy, powiatu, województwa, państwa 204

5.6.2.1. Poziom gminy 205

5.6.2.2. Poziom powiatu 207

5.6.2.3. Poziom województwa / regionu 208

5.6.2.4. Poziom państwa 210

5.6.2.5. Poziom Unii Europejskiej 212

5.6.3. Finansowanie podsystemu retencji wody, przeciwdziałania suszy 213

5.6.4. Budowa retencji na obszarach wiejskich w Polsce 216

5.6.5. Budowa retencji na obszarach zurbanizowanych w Polsce 219

5.6.6. Zastosowanie retencji wody według założeń modelu 221

5.6.6.1. Wariant I – przeciwdziałanie zagrożeniom powodziowym 223

5.6.6.2. Wariant II – przeciwdziałanie suszy 224

5.6.6.3. Wariant III – lokalne skażenia środowiska 225

5.6.6.4. Wariant IV – ochrona przeciwpożarowa 226

Konkluzje 227

Zakończenie 232

Bibliografia 240

Załącznik 1 248