"Czeska edukacja i myśl społeczna"

Identyfikator Librowy: 288580

Spis treści

Powód zainteresowania się pedagogiką i naukami społecznymi w Czechach 7

Antropologiczne teorie człowieka i kultury 17

Antropologia integralna 25

Czeska klasyfikacja prądów myśli pedagogicznej 35

Filozofia wychowania w analizie historyczno-porównawczej 39

Fenomenologiczna filozofia wychowania Radima Palouša 43

Pedagogika porównawcza w Republice Czeskiej 51

Dydaktyka transdyscyplinarna 59

Czeskie podręczniki do pedagogiki 63

Socjologiczne teorie szkoły 69

Zjazd Nauczycieli i Czeskiego Towarzystwa Pedagogicznego – o problemach edukacji 75

Co nowego w kształceniu 85

Ocena procesów ogólnokrajowej reformy programowej 87

Studium reformy programowej w małej szkole 91

Platforma Instytutu Badań Pedagogicznych w Czechach 95

Poezja we wczesnej edukacji 97

Canisterapia i pies w edukacji wczesnoszkolnej 101

Czesi nie likwidują małych szkół 107

Mity idealnego nauczyciela 109

Mity, błędy i kłamstwa na temat kształcenia i idei pedagogicznych 111

Szkolnictwo alternatywne 115

Edukacja domowa w Czechach jako cicha rewolucja szkolna 119

Aspiracje edukacyjne wychowanków domów dziecka uczęszczających do szkoły średniej 123

Interra 129

Poważnie o humorze w szkole 135

Z perspektywy outsidera 139

Niedzielne kazania pedagogiczne 141

Opinia publiczna o szkole i kształceniu w Republice Czeskiej 145

Psychologiczne wyjaśnienie komunizmu w Czechach 149

Co nowego wnosi psychologia do pedagogiki szkolnej? 155

Psychologia i pedagogika muszą być wrażliwe na rezyliencję (resilience) 159

Prezydent Czech odmówił nominacji profesorskiej i jej wręczenia wybitnemu uczonemu 163

Pokolenie akademickich oszustów 165

Pedagog społeczna czternastym doktorem honoris causa Uniwersytetu Ostrawskiego 167

Interwiówer czy wywiadowca? 169

Czeski wyskok oświatowo-pedagogiczny 171

Biografistyka pedagogiczna 173

Jak historia myśli pedagogicznej kołem się toczy 177

Pożegnania 179

Wspomnienie spotkań czeskiego profesora psychologii Vladimira Smékala z Viktorem E. Franklem 183

Politycy o edukacji w wolności i demokracji 187

Wizja XXI wieku 191

Orwell na sterydach? 195

Bibliografia 199

Aneks 207

Podręcznik: Jan Průcha (1997), Moderní pedagogika. Vĕda o edukačních procesech, Praha: Portál 207

Podręcznik: Jan Průcha (2000), Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru, Praha: Portál 210

Podręcznik: Vladimír Jůva sen. & jun. (1997), Úvod do pedagogiky, Brno: Paido, edice pedagogické literatury 212

Podręcznik: Alena Vališová, Hana Kasíková (red.) (2011), Pedagogika pro učitele, 2. rozšířené a aktualizované vydání, Praha: Grada 213