"Teksty narracyjne uczniów z ASD"
Identyfikator Librowy: 289456
Spis treści
Wstęp 9 Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 10
Nauczanie form wypowiedzi – edukacja tekstotwórcza w kształceniu językowym 13
Opis i struktura pracy 18
Rozdział 1. ASD – różne znaczenia i definicje autyzmu 21 1.1. Definiowanie zaburzenia ASD w psychiatrii, neurologii i psychologii 21
1.2. Pojęcie ASD w pedagogice 26
Rozdział 2. Opowiadanie i kartka z pamiętnika jako przykłady pisanych form narracyjnych (perspektywa lingwodydaktyczna) 30 2.1. Tekst (pisany) w ujęciu polonistycznym 31
2.2. Tekst uczniowski w dydaktyce i w programach nauczania 39
2.3. Opowiadanie i kartka z pamiętnika – formy narracyjne szkolnej wypowiedzi pisemnej 42
2.3.1. Opowiadanie 44
2.3.2. Kartka z pamiętnika 48
Rozdział 3. Kształcenie umiejętności tekstotwórczychuczniów z ASD – wprowadzenie do analizy prac 50 3.1. Metodologia badań 52
3.2. Opis grupy badawczej 54
3.3. Twórcze pisanie czy realizacja formy? 68
Rozdział 4. Analiza tekstów uczniowskich w formie opowiadania 73 4.1. Poziom umiejętności na początku klasy czwartej 74
4.2. Komponenty formalne 80
4.3. Spójność i poprawność językowa 105
4.4. Oryginalność narracji 116
4.5. Ortografia i interpunkcja 138
Rozdział 5. Analiza tekstów uczniowskich w formie kartki z pamiętnika 143 5.1. Poziom umiejętności na początku klasy czwartej 143
5.2. Komponenty formalne 145
5.3. Spójność i poprawność językowa 166
5.4. Oryginalność narracji 180
5.5. Ortografia i interpunkcja 193
Zakończenie (wnioski i rekomendacje) 197
Bibliografia 201
Spis ilustracji, schematów i tabel 206
Aneks 208 1. Zestawienie tematów analizowanych prac pisemnych uczniów w poszczególnych klasach 208
2. Teksty lektur do wypowiedzi pisemnych 210
Indeks rzeczowy 216