"Teksty narracyjne uczniów z ASD"

Identyfikator Librowy: 289456

Spis treści

Wstęp 9 Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 10

Nauczanie form wypowiedzi – edukacja tekstotwórcza w kształceniu językowym 13

Opis i struktura pracy 18

Rozdział 1. ASD – różne znaczenia i definicje autyzmu 21 1.1. Definiowanie zaburzenia ASD w psychiatrii, neurologii i psychologii 21

1.2. Pojęcie ASD w pedagogice 26

Rozdział 2. Opowiadanie i kartka z pamiętnika jako przykłady pisanych form narracyjnych (perspektywa lingwodydaktyczna) 30 2.1. Tekst (pisany) w ujęciu polonistycznym 31

2.2. Tekst uczniowski w dydaktyce i w programach nauczania 39

2.3. Opowiadanie i kartka z pamiętnika – formy narracyjne szkolnej wypowiedzi pisemnej 42

2.3.1. Opowiadanie 44

2.3.2. Kartka z pamiętnika 48

Rozdział 3. Kształcenie umiejętności tekstotwórczychuczniów z ASD – wprowadzenie do analizy prac 50 3.1. Metodologia badań 52

3.2. Opis grupy badawczej 54

3.3. Twórcze pisanie czy realizacja formy? 68

Rozdział 4. Analiza tekstów uczniowskich w formie opowiadania 73 4.1. Poziom umiejętności na początku klasy czwartej 74

4.2. Komponenty formalne 80

4.3. Spójność i poprawność językowa 105

4.4. Oryginalność narracji 116

4.5. Ortografia i interpunkcja 138

Rozdział 5. Analiza tekstów uczniowskich w formie kartki z pamiętnika 143 5.1. Poziom umiejętności na początku klasy czwartej 143

5.2. Komponenty formalne 145

5.3. Spójność i poprawność językowa 166

5.4. Oryginalność narracji 180

5.5. Ortografia i interpunkcja 193

Zakończenie (wnioski i rekomendacje) 197

Bibliografia 201

Spis ilustracji, schematów i tabel 206

Aneks 208 1. Zestawienie tematów analizowanych prac pisemnych uczniów w poszczególnych klasach 208

2. Teksty lektur do wypowiedzi pisemnych 210

Indeks rzeczowy 216