"Inflacja dyplomu akademickiego w społeczeństwie współczesnym"
Identyfikator Librowy: 291389
Spis treści
Wprowadzenie 10
1. Teorie wyjaśniania dostępu do edukacji wyższej 18
1.1. Funkcjonalizm strukturalny i merytokracja 18
I. Teoretyczne konteksty analiz zjawiska inflacji dyplomu i przeedukowania 18
1.2. Kredencjalizm i teorie reprodukcji 28
2. Inflacja dyplomu akademickiego i jej konsekwencje – dyskusja pojęć i kategorii 34
1. Dostęp do edukacji wyższej w kontekście historycznym 49
II. Inflacja dyplomu akademickiego a rzeczywistość społeczno-zawodowa 49
2. Inflacja dyplomu absolwentów współczesnych szkół wyższych – próba makroanalizy 59
1. Pochodzenie społeczne i parentokracja 78
III. Uzyskiwanie sukcesu zawodowego w warunkach inflacji dyplomu akademickiego 78
2. Prestiż uniwersytetu i szkoły średniej 86
3. Czynniki społeczno-osobowościowe i kryteria przyjmowania do pracy 94
1. Dyplom kierunku zarządzanie na współczesnym rynku pracy 106
1.1. Specyfika i istota zawodu menedżera 106
IV. Zjawisko inflacji dyplomu akademickiego – wyniki badań własnych 106
1.2. Metodologiczne podstawy badań 115
1.3. Postrzeganie zjawiska inflacji dyplomu przez absolwentów polskich szkół wyższych – wyniki badań własnych 125
1.3.1. Motywacje młodych ludzi do podjęcia studiów i wyboru kierunku zarządzanie 125
1.3.2. Postrzeganie roli studiów z zakresu zarządzania w kształtowaniu kompetencji menedżerskich 146
1.3.3. Postrzeganie pierwszych doświadczeń na rynku pracy, w szczególności w kontekście uzyskanego dyplomu 162
1.3.4. Postrzeganie zjawiska nadwyżki absolwentów kierunku zarządzanie, jak również innych kierunków studiów w stosunku do potrzeb rynku pracy 194
1.3.5. Czynniki sprzyjające odniesieniu sukcesu na rynku pracy w warunkach przeedukowania i inflacji dyplomu akademickiego 237
1.3.6. Proponowane działania w celu odniesienia sukcesu na rynku pracy w warunkach przeedukowania społeczeństwa i inflacji dyplomu akademickiego 263
2. Dyplom kierunku prawo na współczesnym rynku pracy 282
2.1. Specyfika i istota zawodu prawnika 282
2.2. Metodologiczne konteksty badania blogów 290
2.3. Analiza i interpretacja treści zawartych na blogach 297
2.3.1. Źródła motywacji młodych ludzi do podjęcia studiów na kierunku prawo oraz rola tych studiów w kształtowaniu kompetencji z zakresu prawa i tożsamości prawnika 297
2.3.2. Zjawisko inflacji dyplomu akademickiego oraz nadwyżki absolwentów kierunku prawo w stosunku do potrzeb rynku pracy 306
2.3.3. Perspektywy osiągnięcia sukcesu społeczno-zawodowego w dziedzinie prawa w warunkach przeedukowania społeczeństwa i inflacji dyplomu akademickiego oraz czynniki temu sprzyjające 309
V. Inflacja dyplomu akademickiego jako społeczne i edukacyjne wyzwanie 327
Zakończenie 337
Bibliografia 341
Spis tabel i wykresów 361
Summary (Academic Diploma Inflation in Contemporary Society: A Study in the Sociology of Education) 362