"Inflacja dyplomu akademickiego w społeczeństwie współczesnym"

Identyfikator Librowy: 291389

Spis treści

Wprowadzenie 10

1. Teorie wyjaśniania dostępu do edukacji wyższej 18

1.1. Funkcjonalizm strukturalny i merytokracja 18

I. Teoretyczne konteksty analiz zjawiska inflacji dyplomu i przeedukowania 18

1.2. Kredencjalizm i teorie reprodukcji 28

2. Inflacja dyplomu akademickiego i jej konsekwencje – dyskusja pojęć i kategorii 34

1. Dostęp do edukacji wyższej w kontekście historycznym 49

II. Inflacja dyplomu akademickiego a rzeczywistość społeczno-zawodowa 49

2. Inflacja dyplomu absolwentów współczesnych szkół wyższych – próba makroanalizy 59

1. Pochodzenie społeczne i parentokracja 78

III. Uzyskiwanie sukcesu zawodowego w warunkach inflacji dyplomu akademickiego 78

2. Prestiż uniwersytetu i szkoły średniej 86

3. Czynniki społeczno-osobowościowe i kryteria przyjmowania do pracy 94

1. Dyplom kierunku zarządzanie na współczesnym rynku pracy 106

1.1. Specyfika i istota zawodu menedżera 106

IV. Zjawisko inflacji dyplomu akademickiego – wyniki badań własnych 106

1.2. Metodologiczne podstawy badań 115

1.3. Postrzeganie zjawiska inflacji dyplomu przez absolwentów polskich szkół wyższych – wyniki badań własnych 125

1.3.1. Motywacje młodych ludzi do podjęcia studiów i wyboru kierunku zarządzanie 125

1.3.2. Postrzeganie roli studiów z zakresu zarządzania w kształtowaniu kompetencji menedżerskich 146

1.3.3. Postrzeganie pierwszych doświadczeń na rynku pracy, w szczególności w kontekście uzyskanego dyplomu 162

1.3.4. Postrzeganie zjawiska nadwyżki absolwentów kierunku zarządzanie, jak również innych kierunków studiów w stosunku do potrzeb rynku pracy 194

1.3.5. Czynniki sprzyjające odniesieniu sukcesu na rynku pracy w warunkach przeedukowania i inflacji dyplomu akademickiego 237

1.3.6. Proponowane działania w celu odniesienia sukcesu na rynku pracy w warunkach przeedukowania społeczeństwa i inflacji dyplomu akademickiego 263

2. Dyplom kierunku prawo na współczesnym rynku pracy 282

2.1. Specyfika i istota zawodu prawnika 282

2.2. Metodologiczne konteksty badania blogów 290

2.3. Analiza i interpretacja treści zawartych na blogach 297

2.3.1. Źródła motywacji młodych ludzi do podjęcia studiów na kierunku prawo oraz rola tych studiów w kształtowaniu kompetencji z zakresu prawa i tożsamości prawnika 297

2.3.2. Zjawisko inflacji dyplomu akademickiego oraz nadwyżki absolwentów kierunku prawo w stosunku do potrzeb rynku pracy 306

2.3.3. Perspektywy osiągnięcia sukcesu społeczno-zawodowego w dziedzinie prawa w warunkach przeedukowania społeczeństwa i inflacji dyplomu akademickiego oraz czynniki temu sprzyjające 309

V. Inflacja dyplomu akademickiego jako społeczne i edukacyjne wyzwanie 327

Zakończenie 337

Bibliografia 341

Spis tabel i wykresów 361

Summary (Academic Diploma Inflation in Contemporary Society: A Study in the Sociology of Education) 362