"Człowiek dorosły w zróżnicowanych kontekstach życia"
Identyfikator Librowy: 291423
Spis treści
Przedmowa 10
Działalność naukowa profesor Ewy Solarczyk-Ambrozik 12
I. Edukacja dorosłych – idee, perspektywy, trendy 20
Zbyszko Melosik Lifelong learning – społeczno-kulturowe (re)konstrukcje 22
Mieczysław Malewski O metodologii podejść mieszanych w badaniach społecznych 30
Waldemar Segiet Edukacja w społeczeństwie struktur. Wskazania – wyzwania 48
Kazimierz Przyszczypkowski Edukacja w perspektywie teorii pola Kurta Lewina 66
Zofia Szarota Dynamika wybranych trendów społecznych: kierunki i wyzwania dla całożyciowego uczenia się i pracy 86
Elżbieta Dubas Refleksje o starości w kontekście wyzwań ery cyfrowej 102
Renata Konieczna-Woźniak „Nowy okres dorosłości” – pokolenie Flexi osób 50+ 114
II. Kariera – praca – poradnictwo 130
Agnieszka Cybal-Michalska Proaktywność w karierze w świecie zorientowanym na globalną zmianę 132
Stefan M. Kwiatkowski Transfer kapitału edukacyjnego w środowisku pracy 144
Agnieszka Gromkowska-Melosik Globalna tożsamość korporacyjnego lidera i edukacja międzykulturowa 154
Ryszard Gerlach Człowiek dorosły w kontekście dyskursu o przyszłości pracy 168
Sławomir Banaszak Kobiety na organizacyjnych szczytach. Wybrane aspekty i egzemplifikacje 184
Hanna Solarczyk-Szwec Deficyt pracownika w podstawach programowych kształcenia ogólnego 198
Kinga Kuszak Refleksja nad znaczeniem świadomości językowej i kultury języka w przestrzeni zawodowej ludzi w XXI wieku 208
Anna Wawrzonek Wielopokoleniowy zespół pracowniczy jako przestrzeń uczenia się dorosłych 222
Joanna Szłapińska Procesy rozwojowe utalentowanych pracowników 242
Monika Christoph Trendy i przyszłość w rozwoju pracowników 260
III. Kształcenie – wyzwania, ryzyka, potrzeby 278
Jerzy M. Brzeziński O tym, co najważniejsze w kształceniu uniwersyteckim psychologów i pedagogów 280
Magdalena Piorunek, Żaneta Garbacik Środowisko pracy akademickiej – czynniki ryzyka zawodowego, stres, poczucie koherencji 304
Anna I. Brzezińska Możliwość dokonywania wyboru jako podstawa pomyślnego procesu rozwoju dzieci i młodzieży 320
Sławomir Futyma O konstruowaniu złudzeń jako codzienności współczesnej edukacji 360
Wiesław Ambrozik Wykluczenie edukacyjne uczestników systemu resocjalizacji i jego skutki 372
Małgorzata Rosalska Zarządzanie strategiczne jako element polityki oświatowej 384
Magdalena Barańska Uniwersytet (dla) ludzi – ludzie (dla) uniwersytetu 396