"Człowiek dorosły w zróżnicowanych kontekstach życia"

Identyfikator Librowy: 291423

Spis treści

Przedmowa 10

Działalność naukowa profesor Ewy Solarczyk-Ambrozik 12

I. Edukacja dorosłych – idee, perspektywy, trendy 20

Zbyszko Melosik Lifelong learning – społeczno-kulturowe (re)konstrukcje 22

Mieczysław Malewski O metodologii podejść mieszanych w badaniach społecznych 30

Waldemar Segiet Edukacja w społeczeństwie struktur. Wskazania – wyzwania 48

Kazimierz Przyszczypkowski Edukacja w perspektywie teorii pola Kurta Lewina 66

Zofia Szarota Dynamika wybranych trendów społecznych: kierunki i wyzwania dla całożyciowego uczenia się i pracy 86

Elżbieta Dubas Refleksje o starości w kontekście wyzwań ery cyfrowej 102

Renata Konieczna-Woźniak „Nowy okres dorosłości” – pokolenie Flexi osób 50+ 114

II. Kariera – praca – poradnictwo 130

Agnieszka Cybal-Michalska Proaktywność w karierze w świecie zorientowanym na globalną zmianę 132

Stefan M. Kwiatkowski Transfer kapitału edukacyjnego w środowisku pracy 144

Agnieszka Gromkowska-Melosik Globalna tożsamość korporacyjnego lidera i edukacja międzykulturowa 154

Ryszard Gerlach Człowiek dorosły w kontekście dyskursu o przyszłości pracy 168

Sławomir Banaszak Kobiety na organizacyjnych szczytach. Wybrane aspekty i egzemplifikacje 184

Hanna Solarczyk-Szwec Deficyt pracownika w podstawach programowych kształcenia ogólnego 198

Kinga Kuszak Refleksja nad znaczeniem świadomości językowej i kultury języka w przestrzeni zawodowej ludzi w XXI wieku 208

Anna Wawrzonek Wielopokoleniowy zespół pracowniczy jako przestrzeń uczenia się dorosłych 222

Joanna Szłapińska Procesy rozwojowe utalentowanych pracowników 242

Monika Christoph Trendy i przyszłość w rozwoju pracowników 260

III. Kształcenie – wyzwania, ryzyka, potrzeby 278

Jerzy M. Brzeziński O tym, co najważniejsze w kształceniu uniwersyteckim psychologów i pedagogów 280

Magdalena Piorunek, Żaneta Garbacik Środowisko pracy akademickiej – czynniki ryzyka zawodowego, stres, poczucie koherencji 304

Anna I. Brzezińska Możliwość dokonywania wyboru jako podstawa pomyślnego procesu rozwoju dzieci i młodzieży 320

Sławomir Futyma O konstruowaniu złudzeń jako codzienności współczesnej edukacji 360

Wiesław Ambrozik Wykluczenie edukacyjne uczestników systemu resocjalizacji i jego skutki 372

Małgorzata Rosalska Zarządzanie strategiczne jako element polityki oświatowej 384

Magdalena Barańska Uniwersytet (dla) ludzi – ludzie (dla) uniwersytetu 396