"Gospodarka światowa w XXI wieku – niestabilność i adaptacja"

Identyfikator Librowy: 294493

Spis treści

Niepewność cechą gospodarki światowej w XXI wieku – zamiast wprowadzenia (Katarzyna Czech, Joanna Kos-Łabędowicz) 9

Literatura 14

1.1. Wprowadzenie 19

Część I. Uwarunkowania funkcjonowania współczesnej gospodarki światowej1. Inflacja w państwach członkowskich Unii Europejskiej – problem podważający spójność Unii Gospodarczej i Walutowej (Katarzyna Żukrowska) 19

1.2. Inflacja w państwach Unii Gospodarczej i Walutowej 20

1.3. Instrumenty stosowane w kontroli inflacji i ich skuteczność w obecnych warunkach 24

1.4. Zagrożenia dla spójności Unii Gospodarczej i Walutowej 30

1.5. Podsumowanie 35

Literatura 36

2. Artificial intelligence for cities and regions (Dorota Czyżewska-Misztal) 38

2.1. Introduction 38

2.2. Artificial intelligence as key enabling technology of the fourth industrial revolution 39

2.3. Territorial dimensions of European Union support towards artificial intelligence 40

2.4. Local and regional communities adopting artificial intelligence technologies 43

2.4.1. Automated public services in Trelleborg (Sweden) 43

2.4.2. Autonomous shuttle buses in Barkarby (Stockholm) 44

2.4.3. Undeclared swimming pools in Bouches-du-Rhône and in Var (France) 44

2.5. Conclusions and challenges for the future 45

References 45

3. Koncepcja udzielania pomocy publicznej na badania i rozwój (B+R) w Polsce po akcesji do Unii Europejskiej (Adam A. Ambroziak, Beata Grzegorzewska, Aleksandra Kopeć) 47

3.1. Wprowadzenie 47

3.2. Ewolucja podstaw prawnych i programów pomocy na badania i rozwój (B+R) w Polsce 48

3.3. Zmiany w dystrybucji pomocy na badania i rozwój (B+R) w Polsce 51

3.4. Podsumowanie 54

Literatura 55

4. Uwarunkowania innowacyjności krajów Europy Środkowo-Wschodniej (Magdalena Owczarczuk, Anna Wierzbicka) 57

4.1. Wprowadzenie 57

4.2. Istota innowacyjności i jej uwarunkowania 58

4.3. Pomiar innowacyjności gospodarki 61

4.4. Wyniki analizy porównawczej poziomu innowacyjności krajów Europy Środkowo-Wschodniej 65

4.5. Podsumowanie 67

Aneks statystyczny 68

Literatura 73

5. Instrumenty finansowe wsparcia internacjonalizacji przedsiębiorstw w Unii Europejskiej – istota, znaczenie i próba oceny (Ewa Osuch-Rak) 75

5.1. Wprowadzenie 75

5.2. Internacjonalizacja – istota, definicja i znaczenie gospodarcze 76

5.3. Bariery internacjonalizacji a instrumenty wsparcia 78

5.4. Znaczenie internacjonalizacji przedsiębiorstw w polityce Unii Europejskiej 79

5.5. Instrumenty wsparcia internacjonalizacji przedsiębiorstw 80

5.6. Podsumowanie 82

Literatura 83

6.1. Introduction 89

Część II. Handel zagraniczny i inne formy współpracy gospodarczej w gospodarce globalnej6. The most fundamental patterns of international merchandise trade described in the period 1995-2020 (Eva Kovářová) 89

6.2. Theoretical background 91

6.3. Applied methods and statistical data on international merchandise trade 96

6.4. Results 98

6.4.1. Main trend in values and volumes of international merchandise exports 98

6.4.2. Product structure of international merchandise exports 105

6.5. Conclusions 110

Acknowledgment 112

Annex 112

References 117

7. Handel mierzony za pomocą wartości dodanej i globalne łańcuchy wartości w latach 2019-2021 (Paweł Folfas) 120

7.1. Wprowadzenie 120

7.2. Mierzenie handlu międzynarodowego za pomocą wartości dodanej 121

7.3. „Fabryka Europa”, „Fabryka Azja” i „Fabryka Ameryka Północna” w latach 2019-2021 122

7.4. Podsumowanie 126

Literatura 127

8. Skutki pandemii COVID-19 dla handlu zagranicznego samochodami osobowymi w Unii Europejskiej (Aleksandra Szarek-Piaskowska) 129

8.1. Wprowadzenie 129

8.2. Przegląd literatury 130

8.3. Metody badawcze i dane 131

8.4. Wyniki badań empirycznych 132

8.4.1. Handel zagraniczny samochodami osobowymi w Unii Europejskiej 133

8.4.2. Handel zagraniczny samochodami osobowymi w wybranych krajach Unii Europejskiej 135

8.5. Podsumowanie 138

Literatura 139

9. Opodatkowanie transakcji wewnątrzwspólnotowych podatkiem od wartości dodanej w Unii Europejskiej na przykładzie Niemiec (Małgorzata Magdalena Hybka) 141

9.1. Wprowadzenie 141

9.2. Ekonomiczne implikacje procesu kształtowania systemu opodatkowania transakcji wewnątrzwspólnotowych w Unii Europejskiej 142

9.3. Definicja wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na gruncie niemieckiego prawa podatkowego i kluczowe zasady jego opodatkowania 145

9.4. Transakcje wewnątrzwspólnotowe realizowane przez niemieckie podmioty gospodarcze 148

9.5. Podsumowanie 151

Literatura 152

10. Legitimacy-building by post-transition economy firms in more advanced markets – the example of Polish subsidiaries in Germany (Tobias Dauth, Barbara Jankowska, Łukasz Puślecki, Thomas Steger, Piotr Trąpczyński) 154

10.1. Introduction 154

10.2. An institutional perspective on entering more developed countries 155

10.3. Polish subsidiaries in Germany – selected cases 157

10.3.1. ORLEN Group 157

10.3.2. Nowy Styl Group 158

10.3.3. CCC Group 158

10.3.4. Ciech S.A 159

10.3.5. The Boryszew Automotive Plastics Group (BAP) 159

10.4. Conclusions 160

References 160

11. Wpływ pandemii COVID-19 oraz inwazji Rosji na Ukrainę na sytuację w Mongolii (Myagmarjav Tsolmontuya) 164

11.1. Wprowadzenie 164

11.2. Gospodarka Mongolii przed pandemią COVID-19 165

11.3. Wpływ pandemii COVID-19 na społeczeństwo i gospodarkę Mongolii 167

11.4. Wpływ inwazji Rosji na Ukrainę na gospodarkę, politykę i społeczeństwo Mongolii 171

11.5. Podsumowanie 172

Literatura 173

Spis rysunków 175

Spis tabel 177

Informacje o Autorach 179