"Narracje w sprawozdawczości finansowej i niefinansowej"

Identyfikator Librowy: 294742

Spis treści

Wstęp 7

1. Istota i znaczenie narracji w rachunkowości 11

1.1. Rachunkowość a język 11

1.2. Pojęcie i rodzaje narracji w rachunkowości 13

1.3. Identyfikacja czynników rozwoju narracji w rachunkowości 17

1.4. Znaczenie narracji w procesie komunikacji w rachunkowości 22

1.5. Przegląd metod badań o narracji w rachunkowości 25

2. Narracje w sprawozdawczości finansowej 33

2.1. Ewolucja raportowania korporacyjnego: od sprawozdania finansowego do zintegrowanego raportu rocznego 33

2.2. Zawartość raportu rocznego i sprawozdania z działalności w świetle uregulowań prawnych oraz teorii agencji i teorii relacji inwestorskich 39

2.3. Cechy jakościowe informacji finansowej jako punkt odniesienia dla narracji w sprawozdaniu finansowym 49

2.4.Ujawnienia zmian w prezentacji sprawozdań finansowych wybranych spółek giełdowych w związku z wprowadzeniem formatu raportowania ESEF 56

2.5. Prosty język i inne inicjatywy ulepszenia narracji w sprawozdawczości finansowej 67

2.6. Zmiany w podejściu do narracji w informacji dodatkowej na przykładzie spółki LPP 71

3. Narracje w sprawozdawczości niefinansowej 76

3.1. Sprawozdawczość niefinansowa jako źródło narracji 76

3.2. Zakres tematyczny narracji w sprawozdawczości niefinansowej na przykładzie grup kapitałowych wybranych branż 88

3.3. Uwarunkowania narracji w sprawozdawczości niefinansowej 105

3.4. Narracje w sprawozdawczości niefinansowej jako element polityki raportowania niefinansowego 108

3.5. Strategie zarządzania wrażeniem w sprawozdawczości niefinansowej 110

3.6. Zarządzanie wrażeniem na przykładzie wybranych grup kapitałowych branż modowej i motoryzacyjnej 122

3.7. Pomiar zrozumiałości i czytelności tekstu w odniesieniu do informacji niefinansowych 136

Zakończenie 144

Literatura 151

Spis rysunków 167

Spis tabel 167

Abstract 169