"Psychologia edukacyjna"
Identyfikator Librowy: 296816
Spis treści
Wprowadzenie 10
Część I. Zagadnienia podstawowe 14
1. Psychologia edukacyjna jako specjalność psychologiczna – Dorota Bednarek 16
1.1. Dlaczego „psychologia edukacyjna”? 17
1.2. Czym jest psychologia edukacyjna 21
1.3. Czym są „modele teoretyczne” i „ramy praktyczne” w psychologii edukacyjnej 23
1.4. Podejście pragmatyczne odpowiedzią na różnorodność zadań 26
2. Tożsamość zawodowa psychologa edukacyjnego – Dorota Bednarek 30
2.1. Czym jest tożsamość zawodowa? 31
2.2. Tożsamość zawodowa psychologów edukacyjnych 33
2.3. Kształcenie i organizacje zawodowe psychologów edukacyjnych 37
2.4. Autonomia zawodowa w zawodach zaufania publicznego 38
3. Organizacja pomocy psychologicznej w systemie edukacji w Polsce – Katarzyna Mazur 46
3.1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna 47
3.2. Nadzór i kierowanie poradniami i jednostkami systemu oświaty 56
3.3. Standardy zatrudnienia psychologów w publicznych placówkach edukacyjnych 58
4. Różnorodność ram praktycznych w psychologii edukacyjnej – Dorota Bednarek 60
4.1. Modele organizacyjne w psychologii edukacyjnej 61
4.2. Przegląd ram praktycznych w psychologii edukacyjnej 64
4.3. Użyteczność ram praktycznych w psychologii edukacyjnej 72
5. Psychologia edukacyjna jako praktyka oparta na dowodach – Dorota Bednarek 76
5.1. Między metodą naukową a praktyką – idea praktyki opartej na dowodach 77
5.2. Praktyka oparta na dowodach w psychologii i psychoterapii 79
5.3. Perspektywy praktyki opartej na dowodach w edukacji 85
5.4. Czy psychologia edukacji jest praktyką opartą na dowodach? 90
6. Etyczne i prawne aspekty praktyki psychologicznej w edukacji – Dorota Bednarek 96
6.1. Dobro dziecka obowiązkiem państwa i systemu edukacji 97
6.2. Kto jest klientem w usługach psychologa edukacyjnego 98
6.3. Prawa dziecka – kluczowe wartości w praktyce psychologicznej w edukacji 100
6.4. Prawa i obowiązki opiekunów prawnych 112
6.5. Prawa i obowiązki placówki oświatowej (poradnia/szkoła/przedszkole) 116
6.6. Prawa i obowiązki psychologa edukacyjnego 117
7. Zdrowie psychiczne z perspektywy psychologii edukacji – Ewa Trzebińska, Tomasz Kuźmicz 124
7.1. Zdrowie psychiczne 125
7.2. Kompetencja w zakresie zdrowia psychicznego 131
7.3. Rola szkoły w podnoszeniu poziomu zdrowia psychicznego 132
7.4. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży a opieka psychologiczno-pedagogiczna 134
8. Specjalne potrzeby edukacyjne, projektowanie uniwersalne i racjonalne usprawnienia – Dorota Bednarek 152
8.1. Czym są specjalne potrzeby edukacyjne 153
8.2. SPE w świetle Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych 155
8.3. Regulacje prawne dotyczące SPE w Polsce 157
8.4. Niebezpieczeństwa utożsamiania problemu z osobą 158
8.5. Zapotrzebowanie na wiedzę o SPE a „psychopedagogiczne mity” 160
9. Modele diagnozy psychologicznej w edukacji – Dorota Bednarek 166
9.1. Status modeli diagnozy psychologicznej w edukacji 167
9.2. Kto jest odpowiedzialny za diagnozę psychologiczną w systemie edukacji 169
9.3. Standardy i klasyfikacje 169
9.4. Przegląd modeli diagnozy psychologicznej w edukacji 172
Część II. Specjalne potrzeby edukacyjne – wybrane zagadnienia (diagnoza i interwencja) 188
10. Diagnozowanie inteligencji – trudności diagnostyczne oraz grupy specjalne – Bartosz M. Radtke, Urszula Sajewicz-Radtke 190
10.1. Po co diagnozować inteligencję u uczniów? 191
10.2. Początki diagnozy inteligencji 193
10.3. Teoria CHC 193
10.4. Diagnoza inteligencji w grupach specjalnych 196
10.5. Wybrane własności testów psychologicznych w kontekście badania grup specjalnych 197
10.6. O czym zatem pamiętać? 201
11. Bezpłatne narzędzia psychologiczne do badania rozwoju poznawczego, społeczno-emocjonalnego i osobowościowego – Magdalena Kochańska 206
11.1. Idea bezpłatnych narzędzi dla poradni psychologiczno-pedagogicznych 207
11.2. Testy i kwestionariusze do badania mowy i języka 210
11.3. Testy do badania umiejętności czytania i pisania 215
11.4. Test rozwoju umiejętności wczesnoszkolnych 217
11.5. Narzędzia do oceny wybranych funkcji poznawczych i uzdolnień 218
11.6. Testy i kwestionariusze do badania osobowości oraz rozwoju społeczno-emocjonalnego 221
12. Zaburzenia rozwoju językowego DLD – Magdalena Kochańska 226
12.1. Zaburzenia komunikacji językowej – wprowadzenie 227
12.2. Epidemiologia – skala występowania zaburzeń komunikacji językowej 229
12.3. Pierwotne zaburzenie rozwoju językowego w świetle klasyfikacji medycznych i naukowych 230
12.4. W poszukiwaniu źródła – co wpływa na zaburzenie rozwoju językowego? Czynniki genetyczne, neurobiologiczne i środowiskowe 233
12.5. Funkcjonowanie poznawcze osób z zaburzeniem rozwoju językowego 236
12.6. Diagnoza zaburzenia rozwoju językowego 242
12.7. Heterogeniczność i zmiana wzorca zaburzeń w cyklu życia 247
12.8. Potencjalne trudności edukacyjne i emocjonalne osób dotkniętych zaburzeniem rozwoju językowego 248
12.9. Organizacja systemu pomocy dla uczniów z DLD 249
13. Wskazówki dla nauczycieli odnośnie do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami w zakresie języka i komunikacji – Magdalena Kochańska 262
13.1. Dostosowania dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – wprowadzenie 263
13.2. Dostosowanie przestrzeni, czyli przyjazna organizacja miejsca nauki 266
13.3. Organizacja procesu nauki – dostosowanie form i metod dydaktycznych 268
13.4. Budowanie wspierającego komunikacyjnie środowiska w szkole i podczas lekcji 270
14. Dysleksja z perspektywy specjalnych potrzeb edukacyjnych – Dorota Bednarek 276
14.1. Jak współczesna wiedza redefiniuje rozumienie dysleksji 277
14.2. Czym dysleksja jest, a czym nie jest 278
14.3. Redukcjonizm vs. rozumienie szerokiego spektrum trudności w dysleksji 282
14.4. Potrzeby edukacyjne wynikające z atypowego rozwoju w dysleksji 284
14.5. Osoba z dysleksją we współczesnej szkole 310
15. Diagnozowanie dysleksji rozwojowej – nowe standardy – Bartosz M. Radtke 320
15.1. Dysleksja rozwojowa 321
15.2. Diagnozowanie dysleksji rozwojowej 324
15.3. Uwagi końcowe 331
16. Dyskalkulia – procesy poznawcze odpowiedzialne za operacje arytmetyczne, implikacje praktyczne – Monika Pudło 336
16.1. Dyskalkulia i zaburzenia umiejętności arytmetycznych – ogólne pojęcia i definicje 337
16.2. Rozwój umiejętności arytmetycznych a dyskalkulia 338
16.3. Procesy poznawcze zaangażowane w liczenie 340
16.4. Neuronalne korelaty operacji arytmetycznych u dzieci z dyskalkulią 341
16.5. Współwystępowanie zaburzeń umiejętności arytmetycznych z innymi zaburzeniami 342
16.6. Uwagi końcowe 343
17. Terapia czy edukacja? Oddziaływania oparte na dowodach w zaburzeniach neurorozwojowych na przykładzie spektrum autyzmu – Anna Waligórska 346
17.1. Specyfika zaburzeń neurorozwojowych i neuroróżnorodności w szerszym ujęciu a potrzeba oddziaływań terapeutycznych 347
17.2. Terapia psychologiczna a oddziaływania edukacyjne w zaburzeniach neurorozwojowych na przykładzie spektrum autyzmu 350
17.3. Oddziaływania oparte na dowodach a rozwój interwencji na przykładzie modelu NPDC/NCAEP w kontekście spektrum autyzmu 352
17.4. Zastosowanie praktyk opartych na dowodach w systemie edukacji 358
Część III. Różnorodność zastosowań psychologii edukacyjnej 364
18. Czynniki poznawcze, społeczne i środowiskowe, obniżające osiągnięcia szkolne uczniów: szczególna rola pamięci roboczej, bezradności intelektualnej i zagrożenia stereotypem – Klara Rydzewska, Sylwia Bedyńska, Grzegorz Sędek 366
18.1. Wprowadzenie 367
18.2. Pamięć robocza jako istotny predyktor osiągnięć szkolnych 368
18.3. Bezradność intelektualna jako istotny mechanizm ograniczający osiągnięcia edukacyjne 370
18.4. Zagrożenie stereotypem jako społeczny mechanizm ograniczający osiągnięcia edukacyjne 371
18.5. Bezradność intelektualna jako predyktor trudności w uczeniu się nowych technologii przez starszych dorosłych 376
18.6. Wnioski końcowe 377
19. Spersonalizowane formy wsparcia w rozwoju i edukacji – mentoring oraz tutoring – Joanna Szen-Ziemiańska, Bartłomiej Marszałek 382
19.1. Geneza mentoringu i tutoringu 383
19.2. Czym są mentoring i tutoring? 383
19.3. Formalne ramy współpracy 387
19.4. Mentoring i tutoring – przykłady programów realizowanych w Polsce i na świecie 393
20. Rzecz o mądrej informacji zwrotnej, czyli jak przekazywać konstruktywną krytykę – Joanna Roszak 400
20.1. Czym jest informacja zwrotna? 401
20.2. Konstruktywizm edukacyjny – waga aktywności w procesie uczenia się i nauczania 403
20.3. A może tak zaserwować kanapkę? 408
20.4. Wise feedback, czyli co? 410
20.5. Słów kilka o trudnej sztuce chwalenia 414
21. Projektowanie doświadczeń, czyli zastosowanie metody design thinking w edukacji – Łukasz Tanaś, Aneta Duda-Jaśkiewicz 420
21.1. Czym jest projektowanie doświadczeń edukacyjnych 421
21.2. Myślenie projektowe w dwóch znaczeniach 422
21.3. Strategia myślenia projektowego w ujęciu Stanford Institute of Design 423
21.4. Możliwości wdrożenia myślenia projektowego w szkołach 427
22. Edukacja seksualna – wspomaganie rozwoju psychoseksualnego – Dorota Kalka 432
22.1. Współczesne podejście do seksualności człowieka 433
22.2. Czym jest, a czym nie jest edukacja seksualna 434
22.3. Edukacja seksualna – formalna i nieformalna 435
22.4. Wnioski końcowe 440
23. Rozwijanie kompetencji międzykulturowych u nauczycieli – Lucyna Aleksandrowicz-Pędich 444
23.1. Wprowadzenie 445
23.2. Kompetencja międzykulturowa 447
23.3. Specyfika różnic kulturowych w edukacji 450
23.4. Wskazówki dla nauczyciela w pracy z uczniem z innej kultury 453
23.5. Uwagi końcowe 456
24. Wspieranie wybranych aspektów uczenia się: wskazówki praktyczne – Magdalena Przedniczek 460
24.1. Wspieranie dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi – metody tradycyjne 461
24.2. Wspieranie dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi – treningi neurokognitywne 483
25. Edukacja: antytwórcza pułapka czy inkubator twórczości? – Joanna Maria Kwaśniewska 496
25.1. Wprowadzenie 497
25.2. Kreatywność i twórczość 497
25.3. Twórcza zupa, czyli trzy komponenty twórczości 498
25.4. Wpływ nagrody na twórczość 500
25.5. Pułapka antytwórczej edukacji 503
25.6. Dlaczego trudno jest stymulować kreatywność uczniów w szkole? 504
25.7. Jak sprawić, by szkoła stała się inkubatorem twórczości? 505
25.8. Wnioski końcowe 511
26. Tradycyjne metody wspierania rozwoju dziecka – czy wytrzymały próbę czasu? – Dorota Bednarek 516
26.1. Dlaczego „tradycyjne” metody? 517
26.2. Skoncentrowana na dziecku terapia zabawą 517
26.3. Użycie gier w terapii zabawą 521
26.4. Biblioterapia 522
26.5. Wnioski końcowe 526
Indeks rzeczowy 530
O Autorach 534