"Zarządzanie rozwojem zasobów ludzkich"

Identyfikator Librowy: 300641

Spis treści

Przedmowa 12

Część I. Wstęp do rozwoju zasobów ludzkich 14

1. Granice rozwoju zasobów ludzkich 16

Cel RZL 17

Definicja RZL 17

Wstęp 17

Kontekst RZL 21

Początki RZL 21

Podstawowe wartości RZL 23

Rozwój zasobów ludzkich jako dyscyplina i dziedzina praktyki zawodowej 24

Wnioski 25

Tematy do refleksji 26

2. Podstawy rozwoju zasobów ludzkich 28

Punkty porozumienia 29

Wstęp 29

Pogląd na temat RZL 33

Proces RZL 37

Zagrożenia dla doskonałych praktyk 38

Standardy etyki i integralności 39

Tematy do refleksji 41

Wnioski 41

3. Historia rozwoju zasobów ludzkich 42

Początki − przetrwanie dzięki pracy i nauce 44

Wstęp 44

Renesans 1400–1800 45

Praktyki w Ameryce kolonialnej 47

Rewolucja przemysłowa w Ameryce 48

Wpływy w XX-wiecznej Ameryce 50

Ewolucja rozwoju organizacji jako komponentu RZL 53

Rozwój funkcji zarządzania i kadry zarządzającej w Stanach Zjednoczonych 57

Powstanie społeczności badawczej RZL 63

Wnioski − historyczna oś czasu RZL 65

Tematy do refleksji 69

Część II. Teoria i filozofia rozwoju zasobów ludzkich 70

4. Rola teorii i filozofii rozwoju zasobów ludzkich 72

Wstęp 73

Proces rozwoju teorii jako rodzaj badania 74

Filozofia i teoria zjawiska RZL 76

Potrzeba sprecyzowanej teorii 76

Filozoficzne metafory dla teorii i praktyki RZL (współautorzy Karen E. Watkins i Ajit Bhattarai, Uniwersytet Georgii) 78

Wnioski 93

Tematy do refleksji 95

5. Teoria rozwoju zasobów ludzkich 96

Perspektywy teorii i praktyki 97

Wstęp 97

Framework teorii dyscyplin stosowanych 99

Teoria rozwoju zasobów ludzkich 101

Tematy do refleksji 115

Wnioski 115

6. Teorie składowe rozwoju zasobów ludzkich 116

Psychologia i dyscyplina RZL (współautor Elwood F. Holton III, Uniwersytet Stanu Luizjana) 117

Wstęp 117

Ekonomia, teoria kapitału ludzkiego a RZL (współautor Richard J. Torraco, Uniwersytet Nebraski) 124

Teoria systemów jako podstawa RZL (współautorka Wendy E.A. Ruona, Uniwersytet Georgii) 133

Tematy do refleksji 142

Wnioski 142

Część III. Perspektywy rozwoju zasobów ludzkich 144

7. Paradygmaty w rozwoju zasobów ludzkich 146

Przegląd paradygmatów w RZL 147

Wstęp 147

Debata nad uczeniem się i wydajnością 149

Filozoficzne teorie uczenia się i wydajności 150

Paradygmat uczenia się w RZL 153

Paradygmat wydajności w RZL 156

Fuzja dwóch paradygmatów 163

Tematy do refleksji 166

Wnioski 166

8. Perspektywy wydajności działań w ramach rozwoju zasobów ludzkich 168

Efektywność organizacyjna jako prekursor wydajności 169

Wstęp 169

Dyscyplinarne perspektywy wydajności 171

Wynik finansowy 176

Wielopoziomowe modele wydajności 180

Modele wydajności na poziomie procesu i zespołu 190

Modele wydajności na poziomie jednostki 191

Korzyści wydajności 195

Tematy do refleksji 195

Wnioski 195

9. Perspektywy uczenia się w ramach rozwoju zasobów ludzkich 198

Teorie uczenia się 199

Wstęp 199

Modele uczenia się na poziomie jednostki 208

Modele uczenia się na poziomie organizacji 218

Tematy do refleksji 223

Wnioski 223

10. Tradycyjne technologie informacyjne i komunikacyjne w rozwoju zasobów ludzkich 224

Wstęp 225

Technologie informacyjne i komunikacyjne w RZL (współautor Theo J. Bastiaens, Uniwersytet Otwarty Niderlandów) 226

Wnioski 239

Tematy do refleksji 240

Część IV. Rozwój wiedzy specjalistycznej w drodze szkolenia i rozwoju 242

11. Opis procesu szkolenia i rozwoju 244

Wstęp 245

Poglądy na temat SiR 246

Kluczowe strategie i pojęcia w ramach SiR 251

Ogólny proces SiR 253

Rozwój systemów kształcenia (RSK) 253

Szkolenie z systemów kontroli wydajności (SSKW) 255

Szkolenia i rozwój zorientowane na jednostki 265

Szkolenia i rozwój zorientowane na zespoły (grupy) 267

Role i obowiązki szkolenia 269

Tematy do refleksji 270

Wnioski 270

12. Charakterystyka wiedzy specjalistycznej 272

Wiedza ogólna a wiedza specjalistyczna 273

Wstęp 273

Definicje wiedzy specjalistycznej i kompetencji 278

Wnioski 288

Tematy do refleksji 289

13. Praktyki szkoleń i rozwoju 290

Różnorodność praktyk SiR 291

Wstęp 291

Podstawowe praktyki SiR 292

Praktyki SiR w kontekście jednostki 295

Praktyki SiR w kontekście grupy 296

Praktyki SiR w kontekście procesu pracy 299

Praktyki SiR w kontekście organizacji 301

Tematy do refleksji 304

Wnioski 304

Część V. Korzystanie z zasobów wiedzy specjalistycznej w procesie rozwoju organizacji 306

14. Opis zjawiska rozwoju organizacji 308

Wstęp 309

Poglądy na temat RO 310

Kluczowe pojęcia w ramach RO 316

Ogólny proces RO 316

Action research – metoda rozwiązywania problemów 319

Model procesu RO 322

Proces RO w kontekście systemu wydajności 324

Tematy do refleksji 327

Wnioski 327

15. Charakterystyka procesu zmiany 330

Wstęp 331

Podstawowe aspekty zmiany 333

Ogólne teorie zmiany 336

Rezultaty zmiany 336

Opór przed zmianą 341

Perspektywy zmiany 345

Kierowanie i zarządzanie zmianą organizacyjną 357

Wnioski 357

Tematy do refleksji 359

16. Praktyki rozwoju organizacji 360

Różne warianty praktyk RO 361

Wstęp 361

Kluczowe praktyki w ramach RO 363

Praktyki RO w kontekście organizacji 364

Praktyki RO w kontekście procesu pracy 368

Praktyki RO w kontekście zespołu 371

Praktyki RO w kontekście jednostki 374

Tematy do refleksji 378

Wnioski 378

Część VI. Postępy w rozwoju zasobów ludzkich 380

17. Praktyki rozwoju organizacji 382

Szkoły myślenia strategicznego 383

Wstęp 383

Strategiczne role rozwoju zasobów ludzkich (współautor Richard J. Torraco, Uniwersytet Nebraski) 386

Planowanie scenariuszowe (współautor Thomas J. Chermack, Uniwersytet Stanu Kolorado) 396

Wnioski 407

Tematy do refleksji 408

18. Ocena rozwoju zasobów ludzkich 410

Procedury programu oceny odpowiedzialności 411

Wstęp 411

Strategiczna karta wyników i kapitał intelektualny 415

System oceny wyników 418

Ocena finansowa 421

Wnioski 425

Tematy do refleksji 426

19. Polityka i planowanie w kontekście rozwoju zasobów ludzkich 428

Wstęp 429

Polityka i planowanie w kontekście RZL (współautor Toby M. Egan, Uniwersytet Stanu Maryland) 430

Wnioski 442

Tematy do refleksji 444

Część VII. Rozwój zasobów ludzkich w przyszłości 446

20. Trudności związane z samodzielnym uczeniem się i rozwojem ścieżki kariery 448

Samodzielne uczenie się – moc sprawcza uczniów (współautorka Patricia McLagan, McLagan International) 449

Wstęp 449

Rozwój ścieżki kariery a rozwój zasobów ludzkich (współautor Hyung Joon Yoon, Uniwersytet Stanu Pensylwania) 457

Tematy do refleksji 464

21. Era cyfryzacji, automatyzacji, big data i sztucznej inteligencji 466

Rozwój zasobów ludzkich w erze cyfryzacji, automatyzacji, big data i sztucznej inteligencji (współautor Mesut Akdere, Uniwersytet Purdue w West Lafayette) 467

Wstęp 467

Wnioski 479

Tematy do refleksji 480

22. Wpływ globalizacji na rozwój zasobów ludzkich 482

Globalizacja a rozwój zasobów ludzkich (współautor Dae Seok Chai, Uniwersytet Stanu Kolorado) 483

Wstęp 483

Tematy do refleksji 496

Wnioski 496

23. Dalsza ewolucja rozwoju zasobów ludzkich 498

Innowacyjne rozwiązania – dążenie do działania „szybciej i lepiej” 499

Wstęp 499

Globalizm – zmiany systemów i gospodarki 504

Systemy wartości – niebezpieczne zmiany przekonań 508

Tematy do refleksji 510

Wnioski 510

Bibliografia 512

Indeks nazwisk 576

O Autorze 588