"Zarządzanie rozwojem zasobów ludzkich"
Identyfikator Librowy: 300641
Spis treści
Przedmowa 12
Część I. Wstęp do rozwoju zasobów ludzkich 14
1. Granice rozwoju zasobów ludzkich 16
Cel RZL 17
Definicja RZL 17
Wstęp 17
Kontekst RZL 21
Początki RZL 21
Podstawowe wartości RZL 23
Rozwój zasobów ludzkich jako dyscyplina i dziedzina praktyki zawodowej 24
Wnioski 25
Tematy do refleksji 26
2. Podstawy rozwoju zasobów ludzkich 28
Punkty porozumienia 29
Wstęp 29
Pogląd na temat RZL 33
Proces RZL 37
Zagrożenia dla doskonałych praktyk 38
Standardy etyki i integralności 39
Tematy do refleksji 41
Wnioski 41
3. Historia rozwoju zasobów ludzkich 42
Początki − przetrwanie dzięki pracy i nauce 44
Wstęp 44
Renesans 1400–1800 45
Praktyki w Ameryce kolonialnej 47
Rewolucja przemysłowa w Ameryce 48
Wpływy w XX-wiecznej Ameryce 50
Ewolucja rozwoju organizacji jako komponentu RZL 53
Rozwój funkcji zarządzania i kadry zarządzającej w Stanach Zjednoczonych 57
Powstanie społeczności badawczej RZL 63
Wnioski − historyczna oś czasu RZL 65
Tematy do refleksji 69
Część II. Teoria i filozofia rozwoju zasobów ludzkich 70
4. Rola teorii i filozofii rozwoju zasobów ludzkich 72
Wstęp 73
Proces rozwoju teorii jako rodzaj badania 74
Filozofia i teoria zjawiska RZL 76
Potrzeba sprecyzowanej teorii 76
Filozoficzne metafory dla teorii i praktyki RZL (współautorzy Karen E. Watkins i Ajit Bhattarai, Uniwersytet Georgii) 78
Wnioski 93
Tematy do refleksji 95
5. Teoria rozwoju zasobów ludzkich 96
Perspektywy teorii i praktyki 97
Wstęp 97
Framework teorii dyscyplin stosowanych 99
Teoria rozwoju zasobów ludzkich 101
Tematy do refleksji 115
Wnioski 115
6. Teorie składowe rozwoju zasobów ludzkich 116
Psychologia i dyscyplina RZL (współautor Elwood F. Holton III, Uniwersytet Stanu Luizjana) 117
Wstęp 117
Ekonomia, teoria kapitału ludzkiego a RZL (współautor Richard J. Torraco, Uniwersytet Nebraski) 124
Teoria systemów jako podstawa RZL (współautorka Wendy E.A. Ruona, Uniwersytet Georgii) 133
Tematy do refleksji 142
Wnioski 142
Część III. Perspektywy rozwoju zasobów ludzkich 144
7. Paradygmaty w rozwoju zasobów ludzkich 146
Przegląd paradygmatów w RZL 147
Wstęp 147
Debata nad uczeniem się i wydajnością 149
Filozoficzne teorie uczenia się i wydajności 150
Paradygmat uczenia się w RZL 153
Paradygmat wydajności w RZL 156
Fuzja dwóch paradygmatów 163
Tematy do refleksji 166
Wnioski 166
8. Perspektywy wydajności działań w ramach rozwoju zasobów ludzkich 168
Efektywność organizacyjna jako prekursor wydajności 169
Wstęp 169
Dyscyplinarne perspektywy wydajności 171
Wynik finansowy 176
Wielopoziomowe modele wydajności 180
Modele wydajności na poziomie procesu i zespołu 190
Modele wydajności na poziomie jednostki 191
Korzyści wydajności 195
Tematy do refleksji 195
Wnioski 195
9. Perspektywy uczenia się w ramach rozwoju zasobów ludzkich 198
Teorie uczenia się 199
Wstęp 199
Modele uczenia się na poziomie jednostki 208
Modele uczenia się na poziomie organizacji 218
Tematy do refleksji 223
Wnioski 223
10. Tradycyjne technologie informacyjne i komunikacyjne w rozwoju zasobów ludzkich 224
Wstęp 225
Technologie informacyjne i komunikacyjne w RZL (współautor Theo J. Bastiaens, Uniwersytet Otwarty Niderlandów) 226
Wnioski 239
Tematy do refleksji 240
Część IV. Rozwój wiedzy specjalistycznej w drodze szkolenia i rozwoju 242
11. Opis procesu szkolenia i rozwoju 244
Wstęp 245
Poglądy na temat SiR 246
Kluczowe strategie i pojęcia w ramach SiR 251
Ogólny proces SiR 253
Rozwój systemów kształcenia (RSK) 253
Szkolenie z systemów kontroli wydajności (SSKW) 255
Szkolenia i rozwój zorientowane na jednostki 265
Szkolenia i rozwój zorientowane na zespoły (grupy) 267
Role i obowiązki szkolenia 269
Tematy do refleksji 270
Wnioski 270
12. Charakterystyka wiedzy specjalistycznej 272
Wiedza ogólna a wiedza specjalistyczna 273
Wstęp 273
Definicje wiedzy specjalistycznej i kompetencji 278
Wnioski 288
Tematy do refleksji 289
13. Praktyki szkoleń i rozwoju 290
Różnorodność praktyk SiR 291
Wstęp 291
Podstawowe praktyki SiR 292
Praktyki SiR w kontekście jednostki 295
Praktyki SiR w kontekście grupy 296
Praktyki SiR w kontekście procesu pracy 299
Praktyki SiR w kontekście organizacji 301
Tematy do refleksji 304
Wnioski 304
Część V. Korzystanie z zasobów wiedzy specjalistycznej w procesie rozwoju organizacji 306
14. Opis zjawiska rozwoju organizacji 308
Wstęp 309
Poglądy na temat RO 310
Kluczowe pojęcia w ramach RO 316
Ogólny proces RO 316
Action research – metoda rozwiązywania problemów 319
Model procesu RO 322
Proces RO w kontekście systemu wydajności 324
Tematy do refleksji 327
Wnioski 327
15. Charakterystyka procesu zmiany 330
Wstęp 331
Podstawowe aspekty zmiany 333
Ogólne teorie zmiany 336
Rezultaty zmiany 336
Opór przed zmianą 341
Perspektywy zmiany 345
Kierowanie i zarządzanie zmianą organizacyjną 357
Wnioski 357
Tematy do refleksji 359
16. Praktyki rozwoju organizacji 360
Różne warianty praktyk RO 361
Wstęp 361
Kluczowe praktyki w ramach RO 363
Praktyki RO w kontekście organizacji 364
Praktyki RO w kontekście procesu pracy 368
Praktyki RO w kontekście zespołu 371
Praktyki RO w kontekście jednostki 374
Tematy do refleksji 378
Wnioski 378
Część VI. Postępy w rozwoju zasobów ludzkich 380
17. Praktyki rozwoju organizacji 382
Szkoły myślenia strategicznego 383
Wstęp 383
Strategiczne role rozwoju zasobów ludzkich (współautor Richard J. Torraco, Uniwersytet Nebraski) 386
Planowanie scenariuszowe (współautor Thomas J. Chermack, Uniwersytet Stanu Kolorado) 396
Wnioski 407
Tematy do refleksji 408
18. Ocena rozwoju zasobów ludzkich 410
Procedury programu oceny odpowiedzialności 411
Wstęp 411
Strategiczna karta wyników i kapitał intelektualny 415
System oceny wyników 418
Ocena finansowa 421
Wnioski 425
Tematy do refleksji 426
19. Polityka i planowanie w kontekście rozwoju zasobów ludzkich 428
Wstęp 429
Polityka i planowanie w kontekście RZL (współautor Toby M. Egan, Uniwersytet Stanu Maryland) 430
Wnioski 442
Tematy do refleksji 444
Część VII. Rozwój zasobów ludzkich w przyszłości 446
20. Trudności związane z samodzielnym uczeniem się i rozwojem ścieżki kariery 448
Samodzielne uczenie się – moc sprawcza uczniów (współautorka Patricia McLagan, McLagan International) 449
Wstęp 449
Rozwój ścieżki kariery a rozwój zasobów ludzkich (współautor Hyung Joon Yoon, Uniwersytet Stanu Pensylwania) 457
Tematy do refleksji 464
21. Era cyfryzacji, automatyzacji, big data i sztucznej inteligencji 466
Rozwój zasobów ludzkich w erze cyfryzacji, automatyzacji, big data i sztucznej inteligencji (współautor Mesut Akdere, Uniwersytet Purdue w West Lafayette) 467
Wstęp 467
Wnioski 479
Tematy do refleksji 480
22. Wpływ globalizacji na rozwój zasobów ludzkich 482
Globalizacja a rozwój zasobów ludzkich (współautor Dae Seok Chai, Uniwersytet Stanu Kolorado) 483
Wstęp 483
Tematy do refleksji 496
Wnioski 496
23. Dalsza ewolucja rozwoju zasobów ludzkich 498
Innowacyjne rozwiązania – dążenie do działania „szybciej i lepiej” 499
Wstęp 499
Globalizm – zmiany systemów i gospodarki 504
Systemy wartości – niebezpieczne zmiany przekonań 508
Tematy do refleksji 510
Wnioski 510
Bibliografia 512
Indeks nazwisk 576
O Autorze 588