"Ekonomika turystyki i rekreacji"

Identyfikator Librowy: 34020

Spis treści

Wstęp Aleksander Panasiuk 12

ROZDZIAŁ 1. EKONOMIKA TURYSTYKI I REKREACJI W SYSTEMIE NAUK EKONOMICZNYCH Aleksander Panasiuk 16

1.1. Zadania badawcze nauk ekonomicznych 16

1.2. Ekonomika turystyki i rekreacji jako dyscyplina badawcza ekonomii 20

1.3. Nauki o turystyce i rekreacji 23

Pytania i zadania 26

Literatura zalecana 27

ROZDZIAŁ 2. PODSTAWY TURYSTYKI I REKREACJI 28

2.1. Wzajemne relacje turystyki i rekreacji Aleksander Panasiuk 28

2.2. Turystyka i ruch turystyczny Agnieszka Sawińska 30

2.3. Uczestnicy ruchu turystycznego Agnieszka Sawińska 36

2.4. Pojęcie rekreacji Katarzyna Orfin 40

2.5. Uczestnicy rekreacji Katarzyna Orfin 43

Literatura zalecana 46

Pytania i zadania 46

ROZDZIAŁ 3. FUNKCJE TURYSTYKI I REKREACJI 47

3.1. Zróżnicowanie i charakter funkcji turystyki Beata Meyer 47

3.2. Rodzaje funkcji pełnionych przez turystykę Beata Meyer 49

3.2.1. Typologia funkcji turystyki 49

3.2.2. Funkcje turystyki realizowane głównie na płaszczyźnie społeczno--kulturowej 50

3.2.3. Funkcje turystyki realizowane głównie na płaszczyźnie gospodarczej 56

3.2.4. Funkcje turystyki realizowane głównie na płaszczyźnie przestrzenno-środowiskowej 59

3.3. Funkcje rekreacji Katarzyna Orfin 63

Literatura zalecana 66

Pytania i zadania 66

ROZDZIAŁ 4. MIEJSCE TURYSTYKI I REKREACJI W GOSPODARCE 67

4.1. Gospodarka turystyczna i przemysł turystyczny Aleksander Panasiuk 67

4.2. Struktura gospodarki turystycznej Aleksander Panasiuk 72

4.3. Turystyka i rekreacja w gospodarce narodowej i regionalnej Aleksander Panasiuk 76

4.4. Mnożnik turystyczny Dawid Milewski 79

4.5. Rachunek satelitarny turystyki Dawid Milewski 87

4.6. Czynniki produkcji w gospodarce turystycznej i rekreacji Aleksander Panasiuk 91

4.7. Rola turystyki i rekreacji w rozwoju społeczno-gospodarczym Tomasz Mańkowski 100

4.8. Zrównoważony rozwój turystyki i rekreacji Beata Meyer 104

4.8.1. Zasady zrównoważonego rozwoju 104

4.8.2. Negatywne aspekty rozwoju turystyki i rekreacji 106

4.8.3. Cele i zasady zrównoważonego rozwoju turystyki i rekreacji 108

Literatura zalecana 113

Pytania i zadania 113

ROZDZIAŁ 5. RYNEK USŁUG TURYSTYCZNYCH I REKREACYJNYCH 114

5.1. Podstawowe pojęcia dotyczące rynku usług turystycznych i rekreacyjnych Aleksander Panasiuk, Anna Tokarz-Kocik 114

5.2. Struktura rynku usług turystycznych i rekreacyjnych Aleksander Panasiuk, Anna Tokarz-Kocik 118

5.3. Modele rynku usług turystycznych i rekreacyjnych Aleksander Panasiuk 124

5.4. Koniunktura na rynku usług turystycznych Adam Pawlicz 127

5.5. Globalizacja rynku usług turystycznych Kamila Mańko 133

Literatura zalecana 139

Pytania i zadania 139

ROZDZIAŁ 6. POPYT TURYSTYCZNY I REKREACYJNY Dawid Milewski, Katarzyna Orfin 140

6.1. Definicja i specyfika popytu w turystyce i rekreacji 140

6.2. Cechy popytu turystycznego i rekreacyjnego 144

6.3. Czynniki określające wielkość popytu turystycznego i rekreacyjnego 157

6.4. Mierniki popytu turystycznego i rekreacyjnego 163

6.5. Współczesne tendencje popytu w turystyce i rekreacji 169

6.5.1. Tendencje w turystyce 169

6.5.2. Tendencje w rekreacji 172

Pytania i zadania 175

Literatura zalecana 176

ROZDZIAŁ 7. PROBLEMY KONSUMPCJI W TURYSTYCE I REKREACJI Agnieszka Sawińska 177

7.1. Gospodarstwo domowe na rynku usług turystycznych i rekreacyjnych 177

7.2. Uwarunkowania konsumpcji w turystyce i rekreacji 181

7.3. Modele konsumpcji usług turystycznych i rekreacyjnych 193

Literatura zalecana 202

Pytania i zadania 202

ROZDZIAŁ 8. PODAŻ TURYSTYCZNA I REKREACYJNA 203

8.1. Istota i cechy podaży turystycznej i rekreacyjnej Dawid Milewski 203

8.2. Istota i rodzaje produktu turystycznego Aleksander Panasiuk,Anna Tokarz-Kocik 207

8.3. Komponenty produktu turystycznego Beata Meyer, Aleksander Panasiuk, Anna Tokarz-Kocik 213

8.3.1. Dobra i urządzenia turystyczne 213

8.3.2. Usługi turystyczne 224

8.4. Usługi rekreacyjne Anna Tokarz-Kocik 231

8.5. Mierniki podaży turystycznej i rekreacyjnej Anna Tokarz-Kocik 235

Literatura zalecana 239

Pytania i zadania 239

ROZDZIAŁ 9. CENY USŁUG TURYSTYCZNYCH I REKREACYJNYCH 240

9.1. Teoretyczne podstawy cen Adam Pawlicz 240

9.2. Koncepcje wyjściowe ustalania cen na usługi turystyczne i rekreacyjne Aleksander Panasiuk 243

9.3. Metody ustalania cen na usługi turystyczne i rekreacyjne Adam Pawlicz 246

9.3.1. Ustalanie cen w sektorze prywatnym 246

9.3.2. Ustalanie cen w sektorze publicznym i organizacjach non profit 251

9.4. Yield management Adam Pawlicz 253

9.5. Kalkulacja ceny imprezy turystycznej Adam Pawlicz 256

9.6. Normy prawne w zakresie stosowania cen usług turystycznych Adam Pawlicz 266

Pytania i zadania 269

Literatura zalecana 270

ROZDZIAŁ 10. JAKOŚĆ USŁUG TURYSTYCZNYCH I REKREACYJNYCH 271

10.1. Istota jakości usług turystycznych i rekreacyjnych Kamila Mańko,Aleksander Panasiuk 271

10.2. Kryteria oceny i możliwości pomiaru jakości usług turystycznych i rekreacyjnych Aleksander Panasiuk, Agnieszka Sawińska 278

10.3. Marketingowe aspekty jakości usług turystycznych i rekreacyjnych Aleksander Panasiuk, Agnieszka Sawińska 289

10.4. Jakość jako informacja rynkowa dla konsumentów usług turystycznych i rekreacyjnych Adam Pawlicz 292

10.5. Postulaty jakościowe wybranych usług turystycznych i rekreacyjnych Aleksander Panasiuk 295

Literatura zalecana 299

Pytania i zadania 299

ROZDZIAŁ 11. POLITYKA PAŃSTWA W OBSZARZE TURYSTYKI I REKREACJI 300

11.1. Miejsce turystyki i rekreacji w polityce społeczno-gospodarczej państwa Tomasz Mańkowski 300

11.2. Państwo jako podmiot rynku usług turystycznych i rekreacyjnych Anna Gardzińska 303

11.3. Struktura polityki turystycznej Anna Gardzińska 305

11.3.1. Istota polityki turystycznej 305

11.3.2. Podmioty polityki 308

11.3.3. Adresaci polityki 320

11.3.4. Metody polityki 322

11.3.5. Instrumenty polityki 324

11.4. Strategie rozwoju turystyki i rekreacji w Polsce Tomasz Mańkowski, Aleksander Panasiuk 327

11.5. Polityka turystyczna Unii Europejskiej Anna Gardzińska 330

11.6. Struktura polityki w obszarze rekreacji Tomasz Mańkowski 335

Pytania i zadania 343

Literatura zalecana 344

ROZDZIAŁ 12. TURYSTYKA MIĘDZYNARODOWA Adam Pawlicz 345

12.1. Podstawowe pojęcia z zakresu turystyki międzynarodowej 345

12.2. Ruch turystyczny na świecie 349

12.3. Wpływ turystyki zagranicznej na bilans płatniczy 357

12.4. Wpływy z turystyki zagranicznej a PKB 360

12.5. Czynniki decydujące o wielkości ruchu turystycznego w skali międzynarodowej 364

12.6. Międzynarodowe organizacje turystyczne 368

Literatura zalecana 371

Pytania i zadania 371

ROZDZIAŁ 13. PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE I REKREACYJNE Marta Sidorkiewicz 372

13.1. Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych i rekreacyjnych 372

13.2. Klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych i rekreacyjnych 377

13.3. Formy organizacyjne i prawne przedsiębiorstw turystycznych i rekreacyjnych 381

13.4. Organizacja przedsiębiorstw turystycznych i rekreacyjnych 383

13.5. Nowoczesne formy zarządzania przedsiębiorstwami turystycznymi i rekreacyjnymi 387

Pytania i zadania 393

Literatura zalecana 394

SŁOWNICZEK Adam Pawlicz 395

BIBLIOGRAFIA Aleksander Panasiuk 401

INDEKS RZECZOWY Anna Tokarz-Kocik 411