"Ekonomika turystyki i rekreacji"
Identyfikator Librowy: 34020
Spis treści
Wstęp Aleksander Panasiuk 12
ROZDZIAŁ 1. EKONOMIKA TURYSTYKI I REKREACJI W SYSTEMIE NAUK EKONOMICZNYCH Aleksander Panasiuk 16
1.1. Zadania badawcze nauk ekonomicznych 16
1.2. Ekonomika turystyki i rekreacji jako dyscyplina badawcza ekonomii 20
1.3. Nauki o turystyce i rekreacji 23
Pytania i zadania 26
Literatura zalecana 27
ROZDZIAŁ 2. PODSTAWY TURYSTYKI I REKREACJI 28
2.1. Wzajemne relacje turystyki i rekreacji Aleksander Panasiuk 28
2.2. Turystyka i ruch turystyczny Agnieszka Sawińska 30
2.3. Uczestnicy ruchu turystycznego Agnieszka Sawińska 36
2.4. Pojęcie rekreacji Katarzyna Orfin 40
2.5. Uczestnicy rekreacji Katarzyna Orfin 43
Literatura zalecana 46
Pytania i zadania 46
ROZDZIAŁ 3. FUNKCJE TURYSTYKI I REKREACJI 47
3.1. Zróżnicowanie i charakter funkcji turystyki Beata Meyer 47
3.2. Rodzaje funkcji pełnionych przez turystykę Beata Meyer 49
3.2.1. Typologia funkcji turystyki 49
3.2.2. Funkcje turystyki realizowane głównie na płaszczyźnie społeczno--kulturowej 50
3.2.3. Funkcje turystyki realizowane głównie na płaszczyźnie gospodarczej 56
3.2.4. Funkcje turystyki realizowane głównie na płaszczyźnie przestrzenno-środowiskowej 59
3.3. Funkcje rekreacji Katarzyna Orfin 63
Literatura zalecana 66
Pytania i zadania 66
ROZDZIAŁ 4. MIEJSCE TURYSTYKI I REKREACJI W GOSPODARCE 67
4.1. Gospodarka turystyczna i przemysł turystyczny Aleksander Panasiuk 67
4.2. Struktura gospodarki turystycznej Aleksander Panasiuk 72
4.3. Turystyka i rekreacja w gospodarce narodowej i regionalnej Aleksander Panasiuk 76
4.4. Mnożnik turystyczny Dawid Milewski 79
4.5. Rachunek satelitarny turystyki Dawid Milewski 87
4.6. Czynniki produkcji w gospodarce turystycznej i rekreacji Aleksander Panasiuk 91
4.7. Rola turystyki i rekreacji w rozwoju społeczno-gospodarczym Tomasz Mańkowski 100
4.8. Zrównoważony rozwój turystyki i rekreacji Beata Meyer 104
4.8.1. Zasady zrównoważonego rozwoju 104
4.8.2. Negatywne aspekty rozwoju turystyki i rekreacji 106
4.8.3. Cele i zasady zrównoważonego rozwoju turystyki i rekreacji 108
Literatura zalecana 113
Pytania i zadania 113
ROZDZIAŁ 5. RYNEK USŁUG TURYSTYCZNYCH I REKREACYJNYCH 114
5.1. Podstawowe pojęcia dotyczące rynku usług turystycznych i rekreacyjnych Aleksander Panasiuk, Anna Tokarz-Kocik 114
5.2. Struktura rynku usług turystycznych i rekreacyjnych Aleksander Panasiuk, Anna Tokarz-Kocik 118
5.3. Modele rynku usług turystycznych i rekreacyjnych Aleksander Panasiuk 124
5.4. Koniunktura na rynku usług turystycznych Adam Pawlicz 127
5.5. Globalizacja rynku usług turystycznych Kamila Mańko 133
Literatura zalecana 139
Pytania i zadania 139
ROZDZIAŁ 6. POPYT TURYSTYCZNY I REKREACYJNY Dawid Milewski, Katarzyna Orfin 140
6.1. Definicja i specyfika popytu w turystyce i rekreacji 140
6.2. Cechy popytu turystycznego i rekreacyjnego 144
6.3. Czynniki określające wielkość popytu turystycznego i rekreacyjnego 157
6.4. Mierniki popytu turystycznego i rekreacyjnego 163
6.5. Współczesne tendencje popytu w turystyce i rekreacji 169
6.5.1. Tendencje w turystyce 169
6.5.2. Tendencje w rekreacji 172
Pytania i zadania 175
Literatura zalecana 176
ROZDZIAŁ 7. PROBLEMY KONSUMPCJI W TURYSTYCE I REKREACJI Agnieszka Sawińska 177
7.1. Gospodarstwo domowe na rynku usług turystycznych i rekreacyjnych 177
7.2. Uwarunkowania konsumpcji w turystyce i rekreacji 181
7.3. Modele konsumpcji usług turystycznych i rekreacyjnych 193
Literatura zalecana 202
Pytania i zadania 202
ROZDZIAŁ 8. PODAŻ TURYSTYCZNA I REKREACYJNA 203
8.1. Istota i cechy podaży turystycznej i rekreacyjnej Dawid Milewski 203
8.2. Istota i rodzaje produktu turystycznego Aleksander Panasiuk,Anna Tokarz-Kocik 207
8.3. Komponenty produktu turystycznego Beata Meyer, Aleksander Panasiuk, Anna Tokarz-Kocik 213
8.3.1. Dobra i urządzenia turystyczne 213
8.3.2. Usługi turystyczne 224
8.4. Usługi rekreacyjne Anna Tokarz-Kocik 231
8.5. Mierniki podaży turystycznej i rekreacyjnej Anna Tokarz-Kocik 235
Literatura zalecana 239
Pytania i zadania 239
ROZDZIAŁ 9. CENY USŁUG TURYSTYCZNYCH I REKREACYJNYCH 240
9.1. Teoretyczne podstawy cen Adam Pawlicz 240
9.2. Koncepcje wyjściowe ustalania cen na usługi turystyczne i rekreacyjne Aleksander Panasiuk 243
9.3. Metody ustalania cen na usługi turystyczne i rekreacyjne Adam Pawlicz 246
9.3.1. Ustalanie cen w sektorze prywatnym 246
9.3.2. Ustalanie cen w sektorze publicznym i organizacjach non profit 251
9.4. Yield management Adam Pawlicz 253
9.5. Kalkulacja ceny imprezy turystycznej Adam Pawlicz 256
9.6. Normy prawne w zakresie stosowania cen usług turystycznych Adam Pawlicz 266
Pytania i zadania 269
Literatura zalecana 270
ROZDZIAŁ 10. JAKOŚĆ USŁUG TURYSTYCZNYCH I REKREACYJNYCH 271
10.1. Istota jakości usług turystycznych i rekreacyjnych Kamila Mańko,Aleksander Panasiuk 271
10.2. Kryteria oceny i możliwości pomiaru jakości usług turystycznych i rekreacyjnych Aleksander Panasiuk, Agnieszka Sawińska 278
10.3. Marketingowe aspekty jakości usług turystycznych i rekreacyjnych Aleksander Panasiuk, Agnieszka Sawińska 289
10.4. Jakość jako informacja rynkowa dla konsumentów usług turystycznych i rekreacyjnych Adam Pawlicz 292
10.5. Postulaty jakościowe wybranych usług turystycznych i rekreacyjnych Aleksander Panasiuk 295
Literatura zalecana 299
Pytania i zadania 299
ROZDZIAŁ 11. POLITYKA PAŃSTWA W OBSZARZE TURYSTYKI I REKREACJI 300
11.1. Miejsce turystyki i rekreacji w polityce społeczno-gospodarczej państwa Tomasz Mańkowski 300
11.2. Państwo jako podmiot rynku usług turystycznych i rekreacyjnych Anna Gardzińska 303
11.3. Struktura polityki turystycznej Anna Gardzińska 305
11.3.1. Istota polityki turystycznej 305
11.3.2. Podmioty polityki 308
11.3.3. Adresaci polityki 320
11.3.4. Metody polityki 322
11.3.5. Instrumenty polityki 324
11.4. Strategie rozwoju turystyki i rekreacji w Polsce Tomasz Mańkowski, Aleksander Panasiuk 327
11.5. Polityka turystyczna Unii Europejskiej Anna Gardzińska 330
11.6. Struktura polityki w obszarze rekreacji Tomasz Mańkowski 335
Pytania i zadania 343
Literatura zalecana 344
ROZDZIAŁ 12. TURYSTYKA MIĘDZYNARODOWA Adam Pawlicz 345
12.1. Podstawowe pojęcia z zakresu turystyki międzynarodowej 345
12.2. Ruch turystyczny na świecie 349
12.3. Wpływ turystyki zagranicznej na bilans płatniczy 357
12.4. Wpływy z turystyki zagranicznej a PKB 360
12.5. Czynniki decydujące o wielkości ruchu turystycznego w skali międzynarodowej 364
12.6. Międzynarodowe organizacje turystyczne 368
Literatura zalecana 371
Pytania i zadania 371
ROZDZIAŁ 13. PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE I REKREACYJNE Marta Sidorkiewicz 372
13.1. Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych i rekreacyjnych 372
13.2. Klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych i rekreacyjnych 377
13.3. Formy organizacyjne i prawne przedsiębiorstw turystycznych i rekreacyjnych 381
13.4. Organizacja przedsiębiorstw turystycznych i rekreacyjnych 383
13.5. Nowoczesne formy zarządzania przedsiębiorstwami turystycznymi i rekreacyjnymi 387
Pytania i zadania 393
Literatura zalecana 394
SŁOWNICZEK Adam Pawlicz 395
BIBLIOGRAFIA Aleksander Panasiuk 401
INDEKS RZECZOWY Anna Tokarz-Kocik 411