"Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna"

Identyfikator Librowy: 36153

Spis treści

Wprowadzenie (JOLANTA BONAR) 4

IRENA ADAMEK, Nauczyciel dziecka w kontekście zniewolenia i samostanowienia 10

- A child's teacher in context of enslavement and self-determination 21

MAŁGORZATA KAMIŃSKA-JUCKIEWICZ, Blaski i cienie reformy programowej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej - postawy nauczycieli 22

- Lights and shadows of the curriculum reform in primary and early education - teachers' attitudes 32

BARBARA WALASEK-JAROSZ, Wybrane konteksty wizerunku nauczyciela wczesnej edukacji. Na podstawie badań nauczycieli i rodziców sześciolatków w Polsce 33

- Chosen contexts of the image of an early education teacher. On the basis of the research of teachers and six-year-olds`s parents in Poland 50

AGATA JACEWICZ, Kształcenie nauczycieli edukacji elementarnej w Polsce i w wybranych krajach europejskich 51

- Training teachers of elementary education in chosen European countries 66

DOROTA KŁODZIŃSKA, Prawodawstwo i oczekiwania społeczeństwa jako determinanty różnorodności zadań podejmowanych przez nauczycieli - czyli od wielkich słów do rzeczywistości 67

- Legislation and social expectations as determinants of diversity of tasks taken on by teachers - that is from big words to reality 76

ALEKSANDRA MAJ, Rozwój zawodowy nauczycieli żłobków i przedszkoli w Reggio Emilia we Włoszech 78

- Professional development of teachers of infant-toddler centers and preschools in Reggio Emilia, Italy 88

ANNA SZKOLAK, Kompetencje pedagogiczne nauczycieli wczesnej edukacji - relacja z badań własnych 89

- The pedagogical competences of early childhood education teachers - an account of the research 102

AGNIESZKA GŁOWALA, Diagnoza dziecka w kontekście przekraczania progu szkolnego 103

- Diagnosis of a child in the view of crossing a school threshold 114

ANNA BUŁA, Rozwijanie myślenia krytycznego przez filozofowanie z najmłodszymi uczniami 115

- Developing the critical thinking by philosophizing with the youngest pupils 131

JOLANTA BONAR, Rozpoznawanie i wspieranie kreatywności uczniów zadaniem nauczyciela wczesnej edukacji 132

- Recognising and encouraging pupil's creativity as a task for an early education teachers 147

MONIKA WIŚNIEWSKA-KIN, Edukacyjny potencjał metody przekładu intersemiotycznego - propozycja dla nauczyciela 148

- The potential educational of the translation method - proposition for teachers 164

ANNA JAKUBOWICZ-BRYX, Poradniki metodyczne jako źródło wiedzy nauczycieli w edukacji wczesnoszkolnej 165

- Methodological guides as a source of knowledge for teachers in early school education 183

KRYSTYNA BARANOWICZ, Nauczyciele i ich niepełnosprawni uczniowie w szkołach ogólnodostępnych 184

- Teachers and their disabled pupils at state schools 195

MARTA WYSZYŃSKA, Modele wychowania dziecka we współczesnym świecie - komunikat z badań 196

- Models of child's upbringing in contemporary world - report from the research 206

MIROSŁAWA CYLKOWSKA-NOWAK, Edukacja wczesnoszkolna w Japonii - przemiany programowe i organizacyjne 207

- Early education in Japan - curricula and organization transformation 225

JOANNA SOSNOWSKA, Wychowanie do samodzielności - rola nauczyciela wychowania przedszkolnego w kreowaniu otoczenia wokół dziecka 226

- Educating for self-reliance - the role of a kindergarten teacher in creating environment for children 244

BARBARA GÓRECKA-MOSTOWICZ, Kształtowanie rozumienia sfery życia uczuciowego u przedszkolaków - nowe rozwiązania 245

- Creating the understanding of the emotional life sphere of infants - new solutions 262

MAŁGORZATA GŁOSKOWSKA-SOŁDATOW, Sposoby motywowania uczniów do nauki stosowane przez rodziców i nauczycieli 264

- Motivating students to learn - methods used by parents and teachers 279

EWA ARCISZEWSKA, Wczesna edukacja dziecka z perspektywy wybranych doświadczeń i badań studenckich 280

– Early education of child from the perspective of selected experiences and student research 295