"Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży"

Identyfikator Librowy: 36186

Spis treści

Wstęp 5

Bibliografia 9

Część I - Czynniki biologiczne, osobowościowe i społecznejako predyktory zaburzeń w zachowaniu dzieci i młodzieży 10

Ludwika Wojciechowska 10

Dobrostan psychiczny adolescenta w obliczu realizacji rozwojowych zadań społecznych1 10

Dorota Domińska-Werbel 42

Temperament jako wyznacznik strategii radzenia sobie młodzieży gimnazjalnej w sytuacji społecznego nacisku 42

Anna Hibner 67

Sposoby reagowania młodzieży na presję społeczną jako funkcja różnic indywidualnych w oporowości psychologicznej oraz źródła presji 67

Danuta Borecka-Biernat 89

Osobowościowe dyskryminanty strategii radzenia sobie młodzieży gimnazjalnej w trudnych sytuacjach społecznych 89

Justyna Iskra 113

Wybrane osobowościowe uwarunkowania trudności doświadczanych przez studentów pierwszego roku 113

Piotr Kwiatkowski 139

Neurobehawioralne rozhamowanie a postawy młodzieży wobec używania substancji psychoaktywnych w kontekście postaw wychowawczych rodziców 139

Elżbieta Napora 151

Komunikacja rodziców z młodzieżą – przegląd badań nad zagadnieniem 151

Małgorzata Cywińska 173

Zachowania agresywne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w sytuacjach konfliktu 173

Część II - Formy pomocy dzieciom i młodzieżyw zapobieganiu i redukowaniu zaburzeń w zachowaniu 192

Grażyna Poraj 192

Biologiczne, psychologiczne i społeczne podłoże a kontrola i profilaktyka zachowań agresywnych 192

Agata Woźniak-Krakowian, Katarzyna Pieńkowska 221

Wagary jako forma niedostosowania społecznego młodzieży - próba rozwiązania problemu 221

Małgorzata Zabłocka 248

Zachowania dzieci nieśmiałych w trudnej sytuacji społecznej - diagnoza i korygowanie 248

Agnieszka Rosińska, Dariusz Rosiński 276

Specyfika trudnych sytuacji społecznych w relacji uczeń – nauczyciel w procesie diagnozy zaburzeń socjalizacji 276