"Niepełnosprawność intelektualna a kompetencje społeczne"

Identyfikator Librowy: 41942

Spis treści

Rozdział 1

Rozdział 2

Rozdział 3

Rozdział 4

Rozdział 5

Rozdział 6

Wprowadzenie/ 9

1.1. Niepełnosprawność intelektualna we współczesnej humanistyce/ 15

Miejsce i odbiór człowieka z niepełnosprawnością intelektualną w tworzeniu nowych koncepcji społecznych/ 15

1.1.1. Byt niepełnosprawności intelektualnej w podstawach antropologii/ 16

1.1.2. Niepełnosprawność intelektualna w relacjach społecznych/ 27

1.1.3. Psychospołeczne ujęcie niepełnosprawności intelektualnej/ 35

1.1.4. Rola diagnozy niepełnosprawności intelektualnej w pedagogice specjalnej/ 45

1.2. Spostrzeganie niepełnosprawności intelektualnej w strukturze społecznego odbioru/ 55

1.2.1. Niepełnosprawność intelektualna w społecznym stereotypie/ 55

1.2.2. Uprzedzenia a niepełnosprawność intelektualna/ 61

1.2.3. Odmieniec - człowiek z niepełnosprawnością intelektualną/ 67

2.1. Niejednolitość definicyjna kompetencji społecznych/ 77

Kompetencje społeczne - kontekst społecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną/ 77

2.2. Uwarunkowania kompetencji społecznych/ 85

2.3. Kompetencje społeczne osób niepełnosprawnych intelektualnie determinantą ich autonomii/ 95

3.1. Czynniki ograniczające rozwój społeczny dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną/ 103

Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną - modelowanie kompetencji społecznych/ 103

3.2. Warsztaty terapii zajęciowej miejscem rozwoju kompetencji społecznych/ 116

3.2.1. Niemieckie warsztaty dla osób niepełnosprawnych/ 126

3.2.2. Aktywizacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną - rozwiązania francuskie/ 131

3.3. Przygotowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną do funkcjonowania społecznego - prawne rozwiązania w praktyce na przykładzie Izraela/ 140

3.3.1. Edukacja specjalna w Izraelu - podstawy prawne/ 141

3.3.2. Edukacja specjalna w Izraelu - rozwiązania stosowane w praktyce/ 151

3.3.3. Izraelski system wsparcia dla osób z niepełnosprawnością intelektualną/ 154

4.1. Założenia badań/ 161

Struktura procesu badawczego/ 161

4.2. Problematyka badawcza/ 168

4.3. Badania - kwestionariusz wypełniany przez badającego/ 171

4.4. Logika doboru próby i organizacja badań/ 173

5.1. Kompetencje społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną - analiza statystyczna związków w obszarze badań ilościowych/ 185

Analiza danych - model analizy rozbudowanej/ 185

5.2. Kwestionariusz Kompetencji Społecznych Anny Matczak - nowe normy stenowe/ 210

6.1. Kompetencje społeczne uczestników zajęć w warsztatach terapii zajęciowej - weryfikacja 219

Społeczny kontekst badań/ 219

6.2. Przyczyny istniejącego stanu rzeczy - odwołania do teorii uwarunkowań kompetencji społecznych/ 228

6.3. Kompetencje społeczne osób niepełnosprawnych intelektualnie - rekomendacje dla praktyki/ 238

Bibliografia/ 243

Spis tabel/ 257

Spis schematów/ 261

Sumary/ 263

Zusammenfassung/ 267