"Niepełnosprawność intelektualna a kompetencje społeczne"
Identyfikator Librowy: 41942
Spis treści
Rozdział 1
Rozdział 2
Rozdział 3
Rozdział 4
Rozdział 5
Rozdział 6
Wprowadzenie/ 9
1.1. Niepełnosprawność intelektualna we współczesnej humanistyce/ 15
Miejsce i odbiór człowieka z niepełnosprawnością intelektualną w tworzeniu nowych koncepcji społecznych/ 15
1.1.1. Byt niepełnosprawności intelektualnej w podstawach antropologii/ 16
1.1.2. Niepełnosprawność intelektualna w relacjach społecznych/ 27
1.1.3. Psychospołeczne ujęcie niepełnosprawności intelektualnej/ 35
1.1.4. Rola diagnozy niepełnosprawności intelektualnej w pedagogice specjalnej/ 45
1.2. Spostrzeganie niepełnosprawności intelektualnej w strukturze społecznego odbioru/ 55
1.2.1. Niepełnosprawność intelektualna w społecznym stereotypie/ 55
1.2.2. Uprzedzenia a niepełnosprawność intelektualna/ 61
1.2.3. Odmieniec - człowiek z niepełnosprawnością intelektualną/ 67
2.1. Niejednolitość definicyjna kompetencji społecznych/ 77
Kompetencje społeczne - kontekst społecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną/ 77
2.2. Uwarunkowania kompetencji społecznych/ 85
2.3. Kompetencje społeczne osób niepełnosprawnych intelektualnie determinantą ich autonomii/ 95
3.1. Czynniki ograniczające rozwój społeczny dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną/ 103
Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną - modelowanie kompetencji społecznych/ 103
3.2. Warsztaty terapii zajęciowej miejscem rozwoju kompetencji społecznych/ 116
3.2.1. Niemieckie warsztaty dla osób niepełnosprawnych/ 126
3.2.2. Aktywizacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną - rozwiązania francuskie/ 131
3.3. Przygotowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną do funkcjonowania społecznego - prawne rozwiązania w praktyce na przykładzie Izraela/ 140
3.3.1. Edukacja specjalna w Izraelu - podstawy prawne/ 141
3.3.2. Edukacja specjalna w Izraelu - rozwiązania stosowane w praktyce/ 151
3.3.3. Izraelski system wsparcia dla osób z niepełnosprawnością intelektualną/ 154
4.1. Założenia badań/ 161
Struktura procesu badawczego/ 161
4.2. Problematyka badawcza/ 168
4.3. Badania - kwestionariusz wypełniany przez badającego/ 171
4.4. Logika doboru próby i organizacja badań/ 173
5.1. Kompetencje społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną - analiza statystyczna związków w obszarze badań ilościowych/ 185
Analiza danych - model analizy rozbudowanej/ 185
5.2. Kwestionariusz Kompetencji Społecznych Anny Matczak - nowe normy stenowe/ 210
6.1. Kompetencje społeczne uczestników zajęć w warsztatach terapii zajęciowej - weryfikacja 219
Społeczny kontekst badań/ 219
6.2. Przyczyny istniejącego stanu rzeczy - odwołania do teorii uwarunkowań kompetencji społecznych/ 228
6.3. Kompetencje społeczne osób niepełnosprawnych intelektualnie - rekomendacje dla praktyki/ 238
Bibliografia/ 243
Spis tabel/ 257
Spis schematów/ 261
Sumary/ 263
Zusammenfassung/ 267