"Nauczyciel wczesnej edukacji. Na drodze do profesjonalnego mistrzostwa"
Identyfikator Librowy: 43283
Spis treści
Wstęp (Gabriela Kapica) 6
Wiesława Leżańska, Historyczny aspekt kształtowania wzoru osobowego nauczyciela wczesnej edukacji 10
– Historical Aspect of Early Childhood Education Teacher Personal Pattern Development 28
Danuta Waloszek, Być nauczycielem dziecka – wymiary odpowiedzialności 30
– Being a child’s teacher – dimensions of responsibility 49
Dorota Radzikowska, Nauczyciel wczesnej edukacji w polskich reformach oświatowych w latach 1945–1989 50
– Early education teacher in Polish educational reforms between 1945 and 1989 71
Ewa Wiśniewska, Kształcenie i dokształcanie nauczycieli wczesnej edukacji w Polsce w świetle reformy oświaty po 1989 roku – wybrane aspekty 72
– Training and additional training of early education teachers in Poland viewed from the perspective of the education system reform after 1989 – selected aspects 85
Marzena Majchrzak, Nauczyciel wczesnej edukacji wobec wyzwań reformy programowej z 2009 roku 86
– An Early Childhood Education Teacher in View of Challenges of Reform Programme in 2009 98
Joanna Michalak, Nauczyciel w zmieniającej się rzeczywistości: performatywność a profesjonalizm nauczycielski 100
– Teacher in a changing reality: performativity and teacher’s professionalism 118
Jolanta Bonar, Twórczy nauczyciel wczesnej edukacji 120
– Creative teacher of the early education 137
Hanna Krauze-Sikorska, Kreatywny nauczyciel – kreatywne dziecko, czyli o możliwościach pokonywania barier edukacyjnych przez dzieci z utrudnieniami w rozwoju 138
– Creative teacher – creative child, about the possibility of overcoming educational barriers by children with difficulties in development 153
Beata Cieśleńska, Nauczyciel przedszkola w procesie zmian edukacyjnych 154
– Kindergarten teacher in the process of educational changes 160
Monika Jurewicz, Nauczyciel wczesnej edukacji w obliczu zmian społeczno-oświatowych. Komunikat z badań 162
– The position of a early education teacher in the face of a social educational changes 179
Tatiana Kłosińska, Nauczyciel wczesnej edukacji w procesie zmian oświatowych 180
– Early education teacher in a changing school reality 196
Lidia Pawelec, Osobowość nauczyciela w praktyce pedagogicznej 198
– Teacher’s personality in the pedagogical practice 213
Elżbieta Płóciennik, Kompetencja diagnostyczna nauczyciela w świetle podstawy programowej wychowania przedszkolnego 214
– The teacher’s diagnostic competence in the light of the pre-school curriculum base 228
Iwona Konopnicka, Portret nauczyciela w ramy marzeń dzieci w młodszym wieku szkolnym ujęty 230
– The view of the teacher in the children’s dreams 239
Anetta Soroka-Fedorczuk, Nauczycielki przedszkola we wspomnieniach osób dorosłych 240
– Teachers in the memories of pre-adult 253
Ewa Mroczka, Tożsamość nauczycieli wczesnej edukacji 254
– Identity of early eduaction teachers 262
Małgorzata Kwiatkowska-Góralczyk, Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej – jego współczesny wizerunek osobowościowy 264
– Early childhood education teacher – his/her contemporary image of personality 272
Tatiana Grabowska, Sukcesy i porażki nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej – z perspektywy praktykującego nauczyciela 274
– Successes and failures of early childhood education teacher – from the perspective of a practicing teacher 290
Beata Gotwald, Wykorzystanie technologii informacyjnej w kształtowaniu wizerunku nauczyciela – wychowawcy klas I–III 292
– Usage of information technology in creating the image of a teacher–tutor of early education 298
Małgorzata Kwiatkowska-Góralczyk, Zmiany w kształceniu nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w refleksji nauczyciela klas początkowych 300
– Changes in early teacher training education in the primary grades teacher reflection 309
Tomasz Jałmużna, Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli klas początkowych na łamach czasopisma „śycie Szkoły” 310
– Educating, training and developing of first grades teachers in "śycie Szkoły" (school life) magazine 318