"Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 1"
Identyfikator Librowy: 43565
Spis treści
Wstęp do wydania polskiego 10
Do Studenta 12
Nowości tego wydania 16
Podziękowania 18
O Autorach 21
1. Umysł, zachowanie oraz psychologia naukowa 24
Czym jest psychologia – a czym nie jest? 25
1.1. Psychologia: to więcej, niż myślisz 27
1.2. Myśląc krytycznie o psychologii i pseudopschologii 31
Zagadnienie psychologiczne Psychologia jako główny kierunek studiów 39
Na czym polega sześć podstawowych perspektyw badawczych w psychologii? 40
1.3. Rozdzielenie umysłu i ciała oraz współczesna perspektywa biologiczna 42
1.4. Powstanie psychologii naukowej 44
1.5. Perspektywy psychologiczne, które rozwinęły się w XX wieku 49
1.6. Perspektywy psychologiczne: sześć narzędzi w twoim „przyborniku” 56
Zagadnienie psychologiczne Zmieniając oblicze psychologii 57
W jaki sposób psycholodzy tworzą nową wiedzę? 59
1.7. Cztery kroki metody naukowej 61
1.8. Pięć rodzajów badań psychologicznych 65
1.9. Tendencyjność i zagadnienia etyczne w badaniach psychologicznych 75
Zagadnienie psychologiczne Zagrożenia płynące z pseudopsychologii 83
Włącz myślenie krytyczne Czy szczepienie dzieci zwiększa ryzyko autyzmu? 84
Podsumowanie rozdziału 87
2. Biopsychologia, nauka o układzie nerwowym i natura ludzka 92
W jaki sposób są powiązane ze sobą geny i zachowanie? 95
2.1. Ewolucja i selekcja naturalna 96
2.2. Genetyka i dziedziczenie 100
2.3. Epigenetyka – nowy wspaniały (odważny) świat 103
Zagadnienie psychologiczne Wybierając geny swojego dziecka 107
Jak przebiega komunikacja wewnątrz organizmu? 108
2.4. Neuron: podstawowa jednostka (składowa) układu nerwowego 109
2.5. Układ nerwowy 120
2.6. Układ dokrewny 123
Zagadnienie psychologiczne Jak substancje psychoaktywne wpływają na system nerwowy? 126
Jak mózg generuje zachowanie i procesy umysłowe? 127
2.7. Okna na mózg 129
2.8. Trzy warstwy mózgu 131
2.9. Płaty kory mózgowej 139
2.10. Dominacja półkulowa 148
Zagadnienie psychologiczne Sporty kontaktowe a uszkodzenia mózgu 156
Włącz myślenie krytyczne Lewa półkula versus prawa półkula mózgu 158
Podsumowanie rozdziału 160
3. Rozwój przez całe życie 164
Jakie wrodzone zdolności ma noworodek? 168
3.1. Rozwój prenatalny 169
3.2. Okres noworodkowy: zdolności nowo narodzonego dziecka 172
3.3. Niemowlęctwo: realizacja inwestycji według projektu z okresu noworodkowego 175
Zagadnienie psychologiczne Nie tylko psoty i harce: rola dziecięcej zabawy na drodze do życiowych sukcesów 189
Jakie zadania rozwojowe napotykamy w okresie dzieciństwa? 191
3.4. Jak dzieci przyswajają język 192
3.5. Rozwój poznawczy: teoria Piageta 197
3.6. Rozwój społeczny i emocjonalny 207
Zagadnienie psychologiczne Zagadka ADHD 217
Jakie zmiany charakteryzują okres dorastania? 221
3.7. Dorastanie a kultura 222
3.8. Dojrzewanie fizyczne w okresie dorastania 223
3.9. Rozwój neurologiczny i poznawczy w okresie dorastania 228
3.10. Rozwój moralny 231
3.11. Problemy społeczne i emocjonalne w okresie dorastania 238
Zagadnienie psychologiczne Zastosowanie psychologii do uczenia się psychologii 244
Przed jakimi wyzwaniami rozwojowymi stają dorośli? 245
3.12. Wczesna dorosłość: poszukiwanie, autonomia i intymność 247
3.13. Wyzwania średniej dorosłości: złożoność i produktywność 251
3.14. Późna dorosłość: wiek integralności 255
Zagadnienie psychologiczne Ponowne spojrzenie na badania bliźniąt 261
Włącz myślenie krytyczne Efekt Mozarta 263
Podsumowanie rozdziału 266
Słownik pojęć 273
Bibliografia 288
Indeks nazwisk 323
Źródła rycin 328
Źródła zdjęć 329