"Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 1"

Identyfikator Librowy: 43565

Spis treści

Wstęp do wydania polskiego 10

Do Studenta 12

Nowości tego wydania 16

Podziękowania 18

O Autorach 21

1. Umysł, zachowanie oraz psychologia naukowa 24

Czym jest psychologia – a czym nie jest? 25

1.1. Psychologia: to więcej, niż myślisz 27

1.2. Myśląc krytycznie o psychologii i pseudopschologii 31

Zagadnienie psychologiczne Psychologia jako główny kierunek studiów 39

Na czym polega sześć podstawowych perspektyw badawczych w psychologii? 40

1.3. Rozdzielenie umysłu i ciała oraz współczesna perspektywa biologiczna 42

1.4. Powstanie psychologii naukowej 44

1.5. Perspektywy psychologiczne, które rozwinęły się w XX wieku 49

1.6. Perspektywy psychologiczne: sześć narzędzi w twoim „przyborniku” 56

Zagadnienie psychologiczne Zmieniając oblicze psychologii 57

W jaki sposób psycholodzy tworzą nową wiedzę? 59

1.7. Cztery kroki metody naukowej 61

1.8. Pięć rodzajów badań psychologicznych 65

1.9. Tendencyjność i zagadnienia etyczne w badaniach psychologicznych 75

Zagadnienie psychologiczne Zagrożenia płynące z pseudopsychologii 83

Włącz myślenie krytyczne Czy szczepienie dzieci zwiększa ryzyko autyzmu? 84

Podsumowanie rozdziału 87

2. Biopsychologia, nauka o układzie nerwowym i natura ludzka 92

W jaki sposób są powiązane ze sobą geny i zachowanie? 95

2.1. Ewolucja i selekcja naturalna 96

2.2. Genetyka i dziedziczenie 100

2.3. Epigenetyka – nowy wspaniały (odważny) świat 103

Zagadnienie psychologiczne Wybierając geny swojego dziecka 107

Jak przebiega komunikacja wewnątrz organizmu? 108

2.4. Neuron: podstawowa jednostka (składowa) układu nerwowego 109

2.5. Układ nerwowy 120

2.6. Układ dokrewny 123

Zagadnienie psychologiczne Jak substancje psychoaktywne wpływają na system nerwowy? 126

Jak mózg generuje zachowanie i procesy umysłowe? 127

2.7. Okna na mózg 129

2.8. Trzy warstwy mózgu 131

2.9. Płaty kory mózgowej 139

2.10. Dominacja półkulowa 148

Zagadnienie psychologiczne Sporty kontaktowe a uszkodzenia mózgu 156

Włącz myślenie krytyczne Lewa półkula versus prawa półkula mózgu 158

Podsumowanie rozdziału 160

3. Rozwój przez całe życie 164

Jakie wrodzone zdolności ma noworodek? 168

3.1. Rozwój prenatalny 169

3.2. Okres noworodkowy: zdolności nowo narodzonego dziecka 172

3.3. Niemowlęctwo: realizacja inwestycji według projektu z okresu noworodkowego 175

Zagadnienie psychologiczne Nie tylko psoty i harce: rola dziecięcej zabawy na drodze do życiowych sukcesów 189

Jakie zadania rozwojowe napotykamy w okresie dzieciństwa? 191

3.4. Jak dzieci przyswajają język 192

3.5. Rozwój poznawczy: teoria Piageta 197

3.6. Rozwój społeczny i emocjonalny 207

Zagadnienie psychologiczne Zagadka ADHD 217

Jakie zmiany charakteryzują okres dorastania? 221

3.7. Dorastanie a kultura 222

3.8. Dojrzewanie fizyczne w okresie dorastania 223

3.9. Rozwój neurologiczny i poznawczy w okresie dorastania 228

3.10. Rozwój moralny 231

3.11. Problemy społeczne i emocjonalne w okresie dorastania 238

Zagadnienie psychologiczne Zastosowanie psychologii do uczenia się psychologii 244

Przed jakimi wyzwaniami rozwojowymi stają dorośli? 245

3.12. Wczesna dorosłość: poszukiwanie, autonomia i intymność 247

3.13. Wyzwania średniej dorosłości: złożoność i produktywność 251

3.14. Późna dorosłość: wiek integralności 255

Zagadnienie psychologiczne Ponowne spojrzenie na badania bliźniąt 261

Włącz myślenie krytyczne Efekt Mozarta 263

Podsumowanie rozdziału 266

Słownik pojęć 273

Bibliografia 288

Indeks nazwisk 323

Źródła rycin 328

Źródła zdjęć 329