"Kreatywna plastykostymulacja w świetle twórczego funkcjonowania umysłu"

Identyfikator Librowy: 45396

Spis treści

Wprowadzenie 4

Kreatywność czyli twórczość przez małe „t” 8

Rozdział I 8

1. Jak możemy rozumieć twórczość 9

2.Twórczość w różnym ujęciu teoretycznym 13

3. Twórcze, czyli kreatywne myślenie 28

3.1. Metody twórczego myślenia 35

3.1.1. Sześć kapeluszy Edwarda de Bono 36

3.1.2. Burza mózgów 39

3.1.3. Metoda SCAMPER 42

3.1.4. Synektyka 43

3.1.5. Analiza morfologiczna 44

3.1.6. Morfologia Funkcjonalna 46

3.1.7. Gra ze słowami 46

3.1.8. Metoda Polaya 48

4. Twórczość dzieci 50

5. Środowisko szkolne i czynniki mające wpływ na twórczość w szkole 53

Rozdział II 58

Sztuka 58

1. Historia pojęcia sztuka 60

2. Funkcje sztuki kulturze i pracy pedagogicznej 65

Arteterapia i artestymulacja 74

Rozdział III 74

1. Czym jest arteterapia i artestymulacja? 74

2. Historia arteterapii 76

3. Funkcje i oddziaływanie 77

4. Formy 80

4.1. Muzykoterapia 82

4.2. Choreoterapia 83

4.3. Biblioterapia, bajkoterapia 86

4.4. Plastykoterpia (terapia za pomocą sztuk plastycznych) 88

4.5. Teatroterapia, dramatoterapia, psychodrama 89

4.6. Estetoterapia 90

4.7. Silwoterapia 91

4.8. Talasoterapia 91

4.9. Ludoterapia, zabawoterapia 92

4.10. Chromoterapia – terapia barwą 93

5. Arteterapia punktu widzenia psychologii i pedagogiki 94

6. Wykorzystanie arteterapii w szpitalach i ośrodkach psychiatrycznych 96

Plastykoterapia i plastykostymulacja 101

Rozdział IV 101

1. Czym plastykoterapia i plastykostymulacja różni się od edukacyjnych zajęć plastycznych? 102

2. Plastykoterapia i plastykostymulacja w różnych zastosowaniach 105

2.1. Plastykostymulacja w rozwoju dziecka 106

2.2. Plastykoterapia w rewalidacji 115

2.3. Plastykoterapia w oddziaływaniach psychiatrycznych 119

3. Metody stosowane w plastykostymulacji i plastykoterapii 122

3.1. Metody indywidualne 126

3.1.1. Praca indywidualna z dziećmi 127

3.1.2. Terapia indywidualna w rewalidacji 130

3.2. Metody grupowe 132

3.2.1. Praca w grupie z dziećmi 135

3.2.2. Terapia grupowa w rewalidacji 139

4. Zasady pracy z podopiecznym 140

4.1. Ogólne zasady pracy z podopiecznym 141

4.2. Ogólne zasady heurystyczne 142

4.3. Jak skutecznie kształcić uczniów ku twórczości? 143

4.4. Jak skutecznie zabijać twórczość na lekcjach i zajęciach artystycznych i nie tylko? 144

Rozdział V 145

Techniki stosowane w plastykostymulacji 145

1. Techniki rysunkowe 146

1.1 Przykładowe techniki rysunkowe 146

1.2. Specyficzne techniki rysunkowe w plastykoterapii i plastykostymulacji 152

2. Techniki graficzne 157

2.1. Specyficzne techniki graficzne w plastykoterapii i plastykostymulacji 159

3. Techniki malarskie 161

3.1. Specyficzne techniki malarskie w plastykoterapii i plastykostymulacji 165

4. Techniki przestrzenne 171

4.1. Lepienie 171

4.2. Rzeźba 181

4.3. Papieroplastyka 182

5. Techniki mieszane - Collage 186

5.1. Collage w plastykostymulacji i plastykoterapii 187

6. Niekonwencjonalne techniki plastyczne w plastykostymulacji i plastykoterapii 190

Plastykostymulacja ćwiczenia 194

Rozdział VI 194

1. Ćwiczenia integracyjne 194

2. Ćwiczenia z wykorzystaniem technik rysunkowych 197

3. Ćwiczenia wykorzystujące malarstwo 206

4. Formy przestrzenne w ćwiczeniach -lepienie 213

5. Papieroplastyka 220

6. Ćwiczenia wykorzystujące techniki mieszane 233

6. Materiały naturalne 242

Biologiczne i neuropsychologiczne uwarunkowania twórczości 254

Rozdział VII 254

1. Ogólna budowa i funkcje mózgu 254

2. Komórki nerwowe 255

3. Istota biała mózgu – drogi neuronalne 261

4. Istota szara mózgu - kora mózgowa 265

4.1. Funkcjonalna struktura kory mózgowej 265

4.2. Topograficzna struktura kory mózgowej 269

4.3. Płaty mózgowe i ich funkcje 275

4.3.1. Płaty czołowe 275

4.3.2. Płaty potyliczne 278

4.3.3. Płaty ciemieniowe 282

4.3.4. Płaty skroniowe 285

5. Układ limbiczny 287

6. Najstarsze części funkcjonalne mózgu 289

6.1. Wzgórze 290

7. Funkcje OUN w badaniach 291

6.2. Jądra podstawne 291

7.1. Badania porównawcze podstawy twórczego myślenia 292

7.2. Badania pamięci 293

7.3. Badania uwagi 295

Metody badań neuropsychologicznych 299

Rozdział VIII 299

1. Schemat badawczy 301

2. Badania MRI i fMRI 302

Badania twórczości, arteterapii artestymulacji i plastykostymulacji 312

Rozdział IX 312

1. Badania twórczości 312

2. Badania arteterapii 315

3. Badania plastykostymulacji 317

3.1. Odbiór sztuki, a twórczość 318

3.2. Plastykoterapia, a twórczość u osób starszych 324

4. Badania neuropsychologiczne plastykostymulacji, arteterapii i sztuki 326

4.1. Badania aktywności neuronalnej u osób z zaburzeniami, uprawiających sztukę 327

4.2. Odbiór piękna 330

4.3. Badania odbioru sztuki po treningu plastykostymulacyjnym 331

5. Badania neuropsychologiczne twórczości 351

Podsumowanie 355

Bibliografia 357

Recenzja pracy 368

Recenzja książki 369

Spis ilustracji 370