"Kompetencje menedżera a relacje międzypracownicze w organizacji uczącej się"

Identyfikator Librowy: 45406

Spis treści

Wstęp 7

Introduction 15

ROZDZIAŁ 1. Ponowoczesna rzeczywistość jako nowy kontekst działania menedżera w organizacji 21

1.1. Społeczeństwo informacyjne podstawą funkcjonowania organizacji uczącej się 21

1.2. Zasoby ludzkie – strategiczny kapitał organizacji 28

1.3. Lider przyszłości 35

1.4. Współczesna organizacja w procesie uczenia się 42

ROZDZIAŁ 2. Edukacja ustawiczna w kontekście ponowoczesności i jej konsekwencje w polityce personalnej 52

2.1. Edukacja ustawiczna a ponowoczesność 52

2.2. Zarządzania zasobami ludzkimi w gospodarce rynkowej 59

2.3. Rola funkcji personalnej w organizacji 71

2.4. Menedżer we współczesnej organizacji 81

ROZDZIAŁ 3. Relacje międzypracownicze w organizacji uczącej się a model kompetencyjny menedżera w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi 92

3.1. Stosunki pracy i jej znaczenie w organizacjach 92

3.2. Kierowanie zespołami pracowniczymi w procesie kształtowania relacji międzyludzkich 101

3.3. Komunikacja interpersonalna wyznacznikiem atmosfery w miejscu pracy 107

3.4. Motywowanie pracowników a zadowolenie z pracy 113

3.5. Szkolenia i doskonalenie kadry pracowniczej w organizacji 122

3.6. Kompetencje i umiejętności – wyjaśnienia definicyjne 131

3.7. Teoretyczny model kompetencyjny menedżera w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi 134

ROZDZIAŁ 4. Metodologiczne podstawy badań 139

4.1. Przedmiot i cel badań 139

4.2. Problemy i hipotezy badawcze 140

4.3. Metoda, techniki i narzędzia badawcze 144

4.4. Organizacja i przebieg badań 146

4.5. Charakterystyka grupy badawczej: cechy społeczno-demograficzne badanych 147

ROZDZIAŁ 5. Dobre praktyki zarządzania zasobami ludzkimi – wyniki badań 152

5.1. Praktyki zarządzania zasobami ludzkimi w badanych organizacjach 152

5.2. Podsumowanie materiału badawczego dotyczącego dobrych praktyk w kontekście metodologii badań 161

ROZDZIAŁ 6. Ocena funkcjonowania współczesnej organizacji, kompetencje menedżerskie a relacje międzypracownicze w świetle przeprowadzonych badań 165

6.1. Postrzeganie organizacji uczącej się w świetle wyników badań 165

6.2. Czynniki determinujące relacje międzypracownicze w organizacji 172

6.3. Kompetencje menedżerów średniego szczebla w opinii badanych 178

6.4. Rozwój zawodowy pracowników badanych organizacji 186

6.5. Elementy motywujące pracowników badanych organizacji 192

6.6. Ocena systemów szkoleniowych w świetle badań 199

6.7. Ocena systemów motywacyjnych w świetle badań 208

6.8. Kierunki zmian w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w opinii badanych 215

ROZDZIAŁ 7. Wskazania dotyczące usprawnienia funkcjonowania organizacji w obszarze polityki personalnej oraz kompetencji menedżerskich w kierunku poprawy relacji międzypracowniczych 221

ROZDZIAŁ 8. Wnioski końcowe z przeprowadzonych badań 229

BIBLIOGRAFIA 234

ZAŁĄCZNIKI 247

SPIS SCHEMATÓW, WYKRESÓW I TABEL 267

The manager’s competence and the interrelations between the employees in a learning organization (Summary) 270