"Kompetencje menedżera a relacje międzypracownicze w organizacji uczącej się"
Identyfikator Librowy: 45406
Spis treści
Wstęp 7
Introduction 15
ROZDZIAŁ 1. Ponowoczesna rzeczywistość jako nowy kontekst działania menedżera w organizacji 21
1.1. Społeczeństwo informacyjne podstawą funkcjonowania organizacji uczącej się 21
1.2. Zasoby ludzkie – strategiczny kapitał organizacji 28
1.3. Lider przyszłości 35
1.4. Współczesna organizacja w procesie uczenia się 42
ROZDZIAŁ 2. Edukacja ustawiczna w kontekście ponowoczesności i jej konsekwencje w polityce personalnej 52
2.1. Edukacja ustawiczna a ponowoczesność 52
2.2. Zarządzania zasobami ludzkimi w gospodarce rynkowej 59
2.3. Rola funkcji personalnej w organizacji 71
2.4. Menedżer we współczesnej organizacji 81
ROZDZIAŁ 3. Relacje międzypracownicze w organizacji uczącej się a model kompetencyjny menedżera w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi 92
3.1. Stosunki pracy i jej znaczenie w organizacjach 92
3.2. Kierowanie zespołami pracowniczymi w procesie kształtowania relacji międzyludzkich 101
3.3. Komunikacja interpersonalna wyznacznikiem atmosfery w miejscu pracy 107
3.4. Motywowanie pracowników a zadowolenie z pracy 113
3.5. Szkolenia i doskonalenie kadry pracowniczej w organizacji 122
3.6. Kompetencje i umiejętności – wyjaśnienia definicyjne 131
3.7. Teoretyczny model kompetencyjny menedżera w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi 134
ROZDZIAŁ 4. Metodologiczne podstawy badań 139
4.1. Przedmiot i cel badań 139
4.2. Problemy i hipotezy badawcze 140
4.3. Metoda, techniki i narzędzia badawcze 144
4.4. Organizacja i przebieg badań 146
4.5. Charakterystyka grupy badawczej: cechy społeczno-demograficzne badanych 147
ROZDZIAŁ 5. Dobre praktyki zarządzania zasobami ludzkimi – wyniki badań 152
5.1. Praktyki zarządzania zasobami ludzkimi w badanych organizacjach 152
5.2. Podsumowanie materiału badawczego dotyczącego dobrych praktyk w kontekście metodologii badań 161
ROZDZIAŁ 6. Ocena funkcjonowania współczesnej organizacji, kompetencje menedżerskie a relacje międzypracownicze w świetle przeprowadzonych badań 165
6.1. Postrzeganie organizacji uczącej się w świetle wyników badań 165
6.2. Czynniki determinujące relacje międzypracownicze w organizacji 172
6.3. Kompetencje menedżerów średniego szczebla w opinii badanych 178
6.4. Rozwój zawodowy pracowników badanych organizacji 186
6.5. Elementy motywujące pracowników badanych organizacji 192
6.6. Ocena systemów szkoleniowych w świetle badań 199
6.7. Ocena systemów motywacyjnych w świetle badań 208
6.8. Kierunki zmian w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w opinii badanych 215
ROZDZIAŁ 7. Wskazania dotyczące usprawnienia funkcjonowania organizacji w obszarze polityki personalnej oraz kompetencji menedżerskich w kierunku poprawy relacji międzypracowniczych 221
ROZDZIAŁ 8. Wnioski końcowe z przeprowadzonych badań 229
BIBLIOGRAFIA 234
ZAŁĄCZNIKI 247
SPIS SCHEMATÓW, WYKRESÓW I TABEL 267
The manager’s competence and the interrelations between the employees in a learning organization (Summary) 270