"Konkurencyjność i efektywność działania banku - podejście zasobowe"

Identyfikator Librowy: 5164

Spis treści

WSTĘP 7

CZĘŚĆ I. TEORETYCZNE UJĘCIE KONKURENCYJNOŚCI I EFEKTYWNOŚCI 11

1. Konkurencja w sektorze bankowym a konkurencyjność banku 13

Janina Harasim: ISTOTA I ŹRÓDŁA KONKURENCYJNOŚCI BANKU 13

1.1. Konkurencja i jej specyfika w sektorze bankowym 13

1.2. Istota i cechy konkurencyjności 18

1.3. Konkurencyjność i efektywność banku a jego wartość 21

2. Źródła przewagi konkurencyjnej w sektorze bankowym 26

2.1. Przewaga konkurencyjna - jej cechy i warunki trwałości 26

2.2. Wybrane modele przewagi konkurencyjnej i jej potencjalne źródła 29

2.3. Identyfikacja źródeł przewagi konkurencyjnej w sektorze bankowym 33

Bibliografia 38

1. Kategorie i wymiary oceny efektywności działania banku 41

Mirosława Capiga: DETERMINANTY I POMIAR EFEKTYWNOŚCI DZIAŁANIA BANKU 41

2. Determinanty efektywności działania banku 46

2.1. Determinanty zewnętrzne i wewnętrzne efektywności działania banku i ich dekompozycja 46

2.2. Ryzyko jako szczególna determinanta efektywności działania banku 52

3. Ewolucja metod pomiaru efektywności działania banku 54

4. Metody wskaźnikowe pomiaru efektywności działania banku 56

4.1. Klasyczny wskaźnikowy pomiar efektywności działania banku 56

4.2. Nowe aspekty w ocenie wskaźnikowej efektywności działania banku 58

5. Parametryczne i nieparametryczne metody pomiaru efektywności banku 61

6. Efektywność działania banku w ocenie zintegrowanej 64

7. Relacje efektywność-konkurencyjność w ocenie działania banku 73

Bibliografia 75

CZĘŚĆ II. WYBRANE ŹRÓDŁA PODNOSZENIA KONKURENCYJNOŚCI BANKÓW I ZWIĘKSZANIA ICH EFEKTYWNOŚCI 77

1. Rola zasobów w kształtowaniu konkurencyjności i efektywności przedsiębiorstwa 79

Janina Harasim: ZASOBY NIEMATERIALNE A KONKURENCYJNOŚĆ BANKU I JEGO EFEKTYWNOŚĆ 79

1.1. Klasyfikacja zasobów przedsiębiorstwa 79

1.2. Zasoby strategiczne jako potencjalne źródło przewagi konkurencyjnej 81

2. Zasoby niematerialne jako podstawa budowy przewagi konkurencyjnej banku 84

2.1. Wzrost roli zasobów niematerialnych w kształtowaniu wartości przedsiębiorstwa 84

2.2. Zasoby niematerialne jako zasoby o charakterze strategicznym dla przedsiębiorstwa 86

2.3. Znaczenie zasobów niematerialnych w procesie budowy długookresowej przewagi banku na rynku 90

3. Zasoby niematerialne a efektywność banku i jego konkurencyjność 93

3.1. Efektywność banku a poziom wykorzystania jego zasobów 93

3.2. Metody oceny zasobów niematerialnych banku w kontekście jego efektywności i konkurencyjności 95

Bibliografia 100

1. Kapitały własne a fundusze własne banku 103

Grażyna Szustak: KAPITAŁ WŁASNY A BEZPIECZEŃSTWO, EFEKTYWNOŚĆ I KONKURENCYJNOŚĆ BANKU 103

1.1. Rola kapitałów (funduszy) własnych banku 103

1.2. Kapitał regulacyjny a kapitał księgowy banku 104

2. Charakterystyka elementów funduszy własnych banku 108

2.1. Fundusze podstawowe 108

2.2. Fundusze uzupełniające 113

3. Funkcje funduszy (kapitałów) własnych banków 114

4. Fundusze własne jako miara bezpieczeństwa działania banku i element jego konkurencyjności 117

4.1. Regulacje ostrożnościowe a stopień konkurencyjności banku 117

4.2. Normy koncentracji zaangażowań 118

4.3. Całkowity wymóg kapitałowy 120

4.4. Współczynnik wypłacalności banku 123

5. Dźwignia finansowa i jej związek z konkurencyjnością banku 126

Bibliografia 132

1. Konieczność rozwoju zasobów technologicznych w bankach 135

Bożena Frączek: WYKORZYSTANIE NOWOCZESNEJ TECHNOLOGII A EFEKTYWNOŚĆ DZIAŁANIA BANKU I JEGO KONKURENCYJNOŚĆ 135

2. Obszary wykorzystania nowoczesnej technologii w banku a jego konkurencyjność 137

2.1. Rozwój elektronicznych kanałów komunikacji i dystrybucji 137

2.2. Nowoczesne rozwiązania w zarządzaniu informacją 142

2.3. Nowoczesne front office i back office w bankach 145

2.4. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w systemach zarządzania 147

3. Zalety i wady stosowania IT w działalności banku 150

4. Wpływ wykorzystania nowoczesnej technologii na efekty finansowe w bankach 154

4.1. Główne aspekty pozytywnego wpływu nowoczesnej technologii na wynik finansowy 154

4.2. Obszary niekorzystnego wpływu IT na wyniki finansowe banków 158

Bibliografia 162

1. Kapitał ludzki jako źródło jakości w banku 165

Janusz Cichy: JAKOŚĆ W USŁUGACH BANKOWYCH I JEJ ROLA W PODNOSZENIU KONKURENCYJNOŚCI BANKU 165

1.1. Kapitał ludzki jako składnik kapitału intelektualnego 165

1.2. Wymagania stawiane pracownikom banku i ich kompetencje w kontekście tworzenia jakości usług 167

2. Istota jakości w sektorze usług bankowych 170

2.1. Teoretyczne aspekty jakości usług bankowych 170

2.2. Czynniki kształtujące jakość usług bankowych 172

3. Jakość jako czynnik przewagi konkurencyjnej banku 176

3.1. Jakość jako warunek satysfakcji i lojalności klienta 176

3.2. Jakość usług bankowych a efektywność i konkurencyjność banku 180

4. Personel banku jako gwarant jakości usług świadczonych przez bank oraz efektywności jego działania 184

4.1. Rola poszczególnych grup pracowników w zapewnianiu jakości usług bankowych 184

4.2. Uwarunkowania pozytywnego wpływu personelu na jakość usług bankowych 186

Bibliografia 189

ZAKOŃCZENIE 191