"Przymus bezczynności"

Identyfikator Librowy: 564

Spis treści

WSTĘP 8

Geneza, problem, cele, metody, źródła danych 8

Pedagogika społeczna - specyficzny sposób widzenia rzeczywistości 22

ROZDZIAŁ 1. Świat współczesnego człowieka 30

1.1. W nurcie procesów społecznych 30

1.1.1. Konflikt społeczny 34

1.1.2. Ubóstwo 37

1.2. Praca 41

1.3. Czas poza pracą 46

ROZDZIAŁ 2. Czas wolny - rekonstrukcja pojęcia 51

2.1. Czas wolny w perspektywie pedagogiki społecznej 51

2.2. Czas wolny w obszarze innych nauk 57

2.3. Funkcje społeczne czasu wolnego 63

ROZDZIAŁ 3. Czas wolny ogółu Polaków 67

3.1. Czas poza pracą 67

3.2. W zjednoczonej Europie 72

3.3. Jedność podzielonego czasu 87

3.4. Kultura czasu wolnego 103

3.4.1. Style zachowań 104

3.4.2. Stare i nowe dominatory 112

3.5. Akceptacja i zadowolenie 126

3.6. Obszary deprywacji potrzeb 130

3.7. Dynamika zmian - od realnego socjalizmu do realnego kapitalizmu 142

3.8. Podsumowanie 150

ROZDZIAŁ 4. Czas wolny bezrobotnych Polaków 169

4.1. Bezrobocie - szczególny przypadek czasu wolnego 169

4.2. Wskaźniki cywilizacyjne i obszary deprywacji potrzeb 175

4.3. Struktura dnia 193

4.3.1. Czas konieczności 196

4.3.2. Czas wolny 208

4.3.3. Orientacje na przetrwanie 218

4.4. Kultura czasu wolnego 221

4.4.1. Funkcjonujące standardy uczestnictwa 221

4.4.2. Rola dominatorów 238

4.4.2.1. Telewizja 239

4.4.2.2. Komputer z internetem 247

4.4.2.3. Książki i czasopisma 251

4.5. Percepcja czasu wolnego 260

4.6. Elementy statusu 266

Aneks 274

4.7. Czas wolny bezrobotnych w Wielkiej Brytanii i w Polsce 282

4.8. Podsumowanie 291

ZAKOŃCZENIE. Przymus bezczynności 302

W optyce pedagogiki społecznej 302

Społeczeństwo równoległe 308

Drogi wyjścia 310

BIBLIOGRAFIA 315

INDEKS NAZWISK 329

INDEKS RZECZOWY 333

SPIS TABEL 338

SPIS WYKRESÓW 340

SYNOPSIS 341