"Etnografia stylu życia kultury dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju"

Identyfikator Librowy: 64894

Spis treści

Autoetnograficzne wprowadzenie / 9

1.1. Styl życia w ujęciu Alfreda Adlera, Maxa Webera i Alfreda L. Kroebera – definiowanie pola problemowego / 25

CZĘŚĆ I: Styl życia w świetle literaturyRozdział 1. Styl życia / 25

1.2. Styl życia w ujęciu psychologicznym, socjologicznym i antropologicznym XX i XXI wieku / 32

XXI wieku / 51

1.3.1. Styl życia w dotychczasowych badaniach osób dorosłych z niepełnosprawnością / 62

CZĘŚĆ II: Badania własneRozdział 2. Metodologia badań / 91

Wprowadzenie / 91

2.1. Założenia koncepcyjne badań / 101

2.1.1. Cel ogólny / 108

2.2. Metoda / 120

2.2.1. Procedura badawcza / 123

2.2.2. Wywiady etnograficzne / 126

2.2.3. E tyka gromadzenia danych / 131

2.3. Próba celowa / 132

2.3.1. Trudności podczas gromadzenia danych w kulturze dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju / 137

2.4. Analizy wywiadów etnograficznych i danych obserwacyjnych / 140

2.4.1. Analiza dziedzin / 140

2.4.2. Odkrywanie tematów kulturowych / 142

2.5. Wiarygodność badań i triangulacja / 145

2.6. Ograniczenia badań / 148

rozwoju – wyniki badań etnograficznych / 153

Wprowadzenie / 153

3.1. Analiza deskryptywna dziedzin obrazu świata, obrazu siebie i stylu życia / 159

3.1.1. DZIEDZINA I – OBRAZ ŚWIATA / 165

3.1.1.1. Świat jako przyroda / 166

3.1.1.2. Świat jako ludzie / 167

3.1.1.3. Świat jako przestrzeń duchowa / 168

3.1.1.4. Świat jako wartości / 169

3.1.1.5. Świat jako poznanie / 171

3.1.1.6. Świat jako miejsce / 171

3.1.1.6.1. Toruń jako miejsce / 172

3.1.1.7. Świat jako życie / STYL ŻYCIA / 176

3.1.1.7.1. Styl życia / praca / 180

3.1.1.7.2. Styl życia / rekreacja od poniedziałku do piątku / 189

3.1.1.7.3. Styl życia w soboty i niedziele / 198

3.1.1.7.4. Styl życia / wizyty na cmentarzu w niedzielę / 203

3.1.1.7.5. Styl życia / życie we wspólnocie Kościoła / 204

3.1.1.7.6. Styl życia jako UCZENIE SIĘ wzorów życia, obyczajów, rytuałów źródeł / 209

3.1.1.7.6.1. Uczenie się w rodzinie / 210

3.1.1.7.6.2. Uczenie się w Kościele / 219

3.1.1.7.6.3. Spotkania towarzyskie, więzi intymne i pogaduchy / 220

3.1.1.7.6.4. Uczenie się podczas imprez kulturalnych i sportowych / 223

3.1.1.7.6.5. Uczenie się w obiektach kultury, bibliotekach, muzeach / 223

3.1.1.7.6.6. Uczenie się w pracy / 224

3.1.1.7.6.7. Uczenie się dzięki mediom – telewizji – radiu – prasie – Internetowi / 233

3.1.1.7.6.8. Uczenie się niepełnosprawności / 238

3.1.1.8. Świat jako zainteresowania / 239

3.1.1.9. Świat jako wydarzenia / 239

3.1.1.10. Świat jako „nie wiem” / 240

3.1.2. DZIEDZINA II – OBRAZ SIEBIE / 241

3.1.2.1. Obraz siebie – cechy fizyczne / cechy wyglądu / 241

3.1.2.2. Obraz siebie – cechy psychiczne / cechy charakteru / 242

3.1.2.3. Obraz siebie / umiejętności / 246

3.1.2.4. Inne / 248

3.1.2.5. Ważne w życiu / wartości / 248

3.1.2.6. Marzenia / 254

3.1.2.6.1. Obraz siebie w roli matki / ojca w marzeniach i rzeczywistości / 259

3.1.2.6.2. Wymarzony mężczyzna dla mnie / 261

3.1.2.6.3. Wymarzona kobieta dla mnie / 264

3.1.2.6.4. Wymarzona praca dla mnie / 267

Podsumowanie / 269

Rozdział 4. „Życie czyimś planem na życie” – etnografia stylu życiakultury dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju / 271

4.1. Dziedzina I: ekspresja kultury / 273

4.1.1. Czas / 273

4.1.2. Wydarzenia, aktywność, rytuały / 276

4.1.3. Wiedza kulturowa i język / 277

4.2. Dziedzina II: wartości kultury / 300

4.2.1. Wartości osobiste / 300

4.2.2. Wartości grupy – kultury dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju / 302

4.2.3. Tabu / 305

4.3. Wnioski do teorii habilitacji kulturowej osób dorosłych z zaburzeniami rozwoju / 308

4.4. Wnioski do praktyki wsparcia dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju / 315

Zakończenie / 319

Bibliografia / 323

Aneks / 357

Ethnography of the lifestyle of the culture of adults with disability living in Toruń (summary) / 361