"Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków"

Identyfikator Librowy: 65864

Spis treści

Wstęp 10

1. Transport, jego znaczenie w gospodarce oraz otoczenie prawne 22

1.1. Zdefiniowanie transportu 22

1.2. Kryteria podziału transportu 29

1.3. Ekonomiczne cechy transportu 33

1.4. Funkcje i znaczenie transportu dla gospodarki 39

1.4.1. Funkcje transportu 39

1.4.2. Implikacje ekonomicznego znaczenia transportu 51

1.5. Transport w handlu międzynarodowym i transport w handlu zagranicznym 56

1.6. Towarowy transport samochodowy 65

1.6.1. Pozycja towarowego transportu samochodowego w Europie 65

1.6.2. Przyczyny sukcesu transportu samochodowego 71

1.6.3. Przedsiębiorstwo transportowe i przedsiębiorstwo transportu międzynarodowego 77

1.6.4. Kryteria podziału przedsiębiorstw transportowych 85

1.6.5. Pojęcie taboru samochodowego i jego rodzaje 88

1.6.6. Pojęcie floty i pojazdu flotowego 90

1.6.7. Strategia taborowa i strategia flotowa 94

1. 7. Regulacje prawne dotyczące międzynarodowego drogowego transportu ładunków 96

1.7.1. Znaczenie systemu prawnego 96

1.7.2. Organizacje międzynarodowe 97

1.7.3. Konwencje międzynarodowe 99

1.7.4. Regulacje Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Unii Europejskiej oraz polityka ugrupowania w zakresie transportu samochodowego 108

1.7.5. Umowy dwustronne 130

2. Internacjonalizacja przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków 132

2.1. Zdefiniowane pojęcia internacjonalizacji 132

2.2. Poglądy, teorie i hipotezy na temat internacjonalizacji 135

2.3. Specyfika internacjonalizacji przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków 139

2.4. Czynniki internacjonalizacji przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków 155

2.5. Motywy internacjonalizacji przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków 162

2.5.1. Motyw obniżki kosztów 165

2.5.2. Motyw zbytu 170

2.5.3. Motyw pozyskania zasobów 174

2.5.4. Motyw ochrony środowiska 185

2.5.5. Motyw polityczny 188

2.6. Strategie internacjonalizacji 195

3. Przebieg procesu internacjonalizacji 207

3.1. Internacjonalizacja przewozów 207

3.2. Internacjonalizacja reprezentacji 212

3.2.1. Przewozy wykonywane na zlecenie bezpośrednich zleceniodawców 213

3.2.2. Niezależni pośrednicy i ich rola 214

3.3. Formy internacjonalizacji 237

3.3.1. Eksport i import 239

3.3.2. Franczyza 240

3.3.3. Spółki joint-venture 247

3.3.4. Działalność za granicą prowadzona samodzielnie 251

3.3.5. Fuzje 255

3.3.6. Alianse strategiczne 262

3.3.7. Międzynarodowe przedsiębiorstwo międzynarodowego drogowego transportu ładunków 267

3.3.8. Elementy wpływające na wybór sfery i formy internacjonalizacji 270

3.4. Etapy internacjonalizacji 274

3.5. Zakupy taboru importowanego w strategii taborowej międzynarodowego drogowego przewoźnika ładunków 281

3.6. Wskaźniki i profile umiędzynarodowienia przedsiębiorstw transportowych 288

4. Funkcjonowanie polskich przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków 290

4.1. Ustawodawstwo krajowe dotyczące międzynarodowego drogowego transportu ładunków 290

4.1.1. Okres do 1989 roku 290

4.1.2. Okres od 1989 roku 292

4.2. Ustawodawstwo krajowe odnoszące się do inwestycji zagranicznych 298

4.3. Działalność przedsiębiorstw w poszczególnych okresach 300

4.3.1. Okres do 1989 roku 300

5. Polskie przedsiębiorstwa międzynarodowego drogowego transportu ładunków i ich internacjonalizacja 355

5.1. Okres do 1989 roku 355

4.3.2. Okres po 1989 roku 355

5.1.1. Internacjonalizacja przewozów 355

5.1.2. Internacjonalizacja reprezentacji 372

5.1.3. Internacjonalizacja w obszarze strategii taborowej 377

5.1.4. Czynniki wspomagające i bariery internacjonalizacji 385

5.2. Okres po 1989 roku 391

5.2.1. Internacjonalizacja przewozów 391

5.2.2. Internacjonalizacja reprezentacji 403

5.2.3. Internacjonalizacja strategii taborowej 421

5.2.4. Czynniki wspomagające oraz bariery internacjonalizacji 430

5.3. Modele internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków 433

5.3.1. Modele internacjonalizacji do 1989 roku 433

5.3.2. Model internacjonalizacji po 1989 roku 437

5.3.3. Porównanie obu modeli 440

5.4. Formułowanie strategii internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków 441

Zakończenie 473

Literatura 486

Spis tabel 504

Summary 506