"Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka"

Identyfikator Librowy: 71457

Spis treści

Wprowadzenie (Danuta Urbaniak-Zając) 8

Rozdział 1. Jakościowa orientacja w badaniach pedagogicznych (Danuta Urbaniak-Zając) 20

1.1. Pozycja badań jakościowych w tradycyjnym modelu empirycznych badań pedagogicznych 20

1.2. Konsekwencje podporządkowania się nauk społecznych pozytywistycznemu modelowi nauki 33

1.3. Nieautonomiczność metody badawczej 40

1.4. W labiryncie badań jakościowych 48

1.4.1. Między naturalizmem a konstruktywizmem (konstrukcjonizmem) 55

1.4.2. Między opisem a uczestnictwem 63

1.4.3. Zakończenie 83

Rozdział 2. Wywiad narracyjny jako metoda badań empirycznych (Ewa Kos) 92

2.1. Teoretyczne założenia metody 92

2.1.1. Status narracji autobiograficznej 94

2.2. Sposób pozyskiwania materiału badawczego i metodyka interpretacji 99

2.2.1. Przebieg wywiadu narracyjnego – gromadzenie materiału empirycznego 99

2.2.2. Proces interpretacji danych narracyjnych w koncepcji F. Schützego 105

Rozdział 3. Przykład interpretacji narracji z wykorzystaniem metody F. Schützego („…ja nie bałam się robić w życiu tego, czego chcę, i nie bałam się chcieć…”) (Ewa Kos) 118

3.1. Nawiązanie kontaktu z narratorką i przebieg wywiadu 120

3.1.1. „Zachęta” do opowiadania i jej ratyfikacja przez narratorkę 122

3.2. Charakterystyka etapów interpretacji narracji 124

Rozdział 4. Obiektywna hermeneutyka jako metodologia i metoda badań empirycznych (Danuta Urbaniak-Zając) 170

4.1. Geneza metody 170

4.2. Przedmiot zainteresowania obiektywnej hermeneutyki 175

4.2.1. Obiektywne struktury znaczenia i latentne struktury sensu 175

4.2.2. Tekst i protokół 185

4.3. Poznawczy status reguł generujących działania oraz struktur sensu i znaczenia 187

4.4. Autonomia życiowej praxis i struktura przypadku 191

4.5. Zasada uogólniania wyników badań – struktura przypadku jako dialektyka ogólności i szczególności 196

4.6. Metodyka interpretacji 199

4.6.1. Zasady obiektywno-hermeneutycznej interpretacji 200

4.6.2. Technika interpretacji – od opowiadanych historii do struktury przypadku 205

4.7. Krytyczne podsumowanie metodologii i metodyki obiektywnej hermeneutyki 211

Rozdział 5. Obraz zawodu pedagoga kształtujący się u studentów kierunku pedagogika – przykład zastosowania obiektywnej hermeneutyki (Danuta Urbaniak-Zając) 223

5.1. Sformułowanie problemu badawczego (określenie przypadku) 223

5.2. Ocena protokołu (umiejscowienie interakcji) 226

5.3. Budowanie historii i porządkowanie wariantów znaczeń (Lesarten) 228

5.4. Elementy (hipotezy) struktury przypadku 245

Uwagi końcowe 255

Załącznik. Transkrypcja prezentowanej narracji 259

Bibliografia 288

Indeks nazwisk 301