"Psychologia języka i komunikacji"
Identyfikator Librowy: 725
Spis treści
PRZEDMOWA DO WYDANIA DRUGIEGO 5
ROZDZIAŁ I. PSYCHOLOGIA JĘZYKA A PSYCHOLINGWISTYKA I SOCJOLINGWISTYKA. UWAGI WSTĘPNE 7
2.1. Podstawowe pojęcia psycholingwistyki 12
ROZDZIAŁ 2. PODSTAWOWE POJĘCIA, HISTORIA I METODY PSYCHOLINGWISTYKI 12
2.2. Historia psycholingwistyki 13
2.3. Metody psycholingwistyki 16
3.1. Różne użycia języka 18
ROZDZIAŁ 3. FUNKCJE JĘZYKA: REPREZENTATYWNA I KOMUNIKACYJNA ORAZ ICH ODNIESIENIE DO KOMPETENCJI JĘZYKOWEJ I KOMUNIKACYJNEJ 18
3.2. Charakterystyka językowej funkcji reprezentatywnej 21
3.3. Charakterystyka językowej funkcji komunikacyjnej 26
3.4. Relacje między kompetencją językową a kompetencją komunikacyjną 28
3.5. Konkluzja 33
4.1. Czym język ludzki różni się od "języków" zwierzęcych? 34
ROZDZIAŁ 4. POCHODZENIE JĘZYKA 34
4.2. Protojęzyk a język naturalny 39
4.3. Filogeneza języka 43
4.3.1. Powstanie języka a dobór naturalny 46
4.3.2. Język a teoria umysłu 47
4.3.3. Dwustopniowość ewolucji języka 49
4.3.4. Po co powstał język? 51
5.1. Uwagi wstępne 53
ROZDZIAŁ 5. NEUROFIZJOLOGICZNE PODŁOŻE JĘZYKA 53
5.2. Metody badań neurofizjologicznych mózgu 54
5.3. Lokalizacja mózgowa funkcji językowych 55
5.4. Specjalizacja półkul mózgowych w funkcjach językowych 58
6.1. Uwagi wstępne 63
ROZDZIAŁ 6. WYTWARZANIE I PERCEPCJA DZWIĘKÓW MOWY 63
6.2. Wytwarzanie dźwięków mowy 64
7.6.2. Dowody na społeczne uwarunkowania języka 65
6.3. Percepcja dźwięków mowy 68
7.1. Wprowadzenie 76
7.2. Metody badania rozwoju języka małego dziecka 76
ROZDZIAŁ 7. PRZYSWAJANIE JĘZYKA PRZEZ MAŁE DZIECKO 76
7.3. Fazy rozwoju języka 80
7.4. Przyswajanie poszczególnych składników wiedzy językowej 83
7.4.1. Rozwój składnika fonologicznego 83
7.4.2. Rozwój słownika umysłowego 84
7.4.3. Rozwój aspektu syntaktycznego wiedzy językowej 87
7.4.4. Rozwój aspektu pragmatycznego wiedzy językowej 89
7.5. Zaburzenia rozwoju językowego 90
7.6. Główne podejścia teoretyczne w badaniu rozwoju językowego u dziecka 91
7.6.1. Dowody na biologiczne uwarunkowania języka 91
7.6.3. Inne problemy kontrowersyjne 93
8.1. Ustalenia terminologiczne 96
ROZDZIAŁ 8. CHARAKTERYSTYKA KOMPETENCJI JĘZYKOWEJ 96
8.2. Główne założenia leżące u podstaw kompetencji językowej 97
8.3. Rys historyczny generatywistycznych koncepcji kompetencji językowej 99
8.4. Istota UG w świetle różnych koncepcji generatywistycznych 104
8.5. Inne modele UG 107
8.6. Współczesne podejścia do kompetencji językowej 110
Dodatek. Kompetencja językowa ludzi niesłyszących 114
9.1. Uwagi wstępne 115
ROZDZIAŁ 9. SŁOWNIK UMYSŁOWY 115
9.2. Znaczenie słów 116
9.3. Metody badania słownika umysłowego 118
9.4. Organizacja słownika umysłowego 121
9.4.1. Aspekt semantyczny 125
9.4.2. Aspekt syntaktyczny 128
9.4.3. Aspekt fonologiczny i ortograficzny 130
9.5. Dostęp leksykalny 131
9.6. Słowotwórstwo i fleksja (regóły morfologiczne) 137
10.1. Uwagi wstępne 139
ROZDZIAŁ 10. KOMPETENCJA KOMUNIKACYJNA 139
10.2. Akty mowy 140
10.3. Znaczenie zdania a znaczenie wypowiedzi 143
10.4. Zasady efektywnej komunikacji 145
10.5. Rozmowa jako podstawowa forma realizacji kompetencji komunikacyjnej 148
10.6. Główne koncepcje teoretyczne w badaniach nad kompetencją komunikacyjną 149
10.6.1. Etnografia komunikowania się 149
10.6.2. Wspólny grunt: wspólne działanie, wspólne czynności 150
10.7. Społeczne aspekty używania języka 153
10.8. Siła tkwiąca w ludzkiej kompetencji komunikacyjnej 155
11.1. Czym jest dyskurs? 157
ROZDZIAŁ 11. DYSKURS 157
11.2. Dyscypliny zajmujące się dyskurcem 159
11.3. Metody analizy dyskursu 160
11.3.1. Metody jakościowe 160
11.3.2. Metody ilościowe 161
11.4. Dyskurs konwersacyjny 162
11.5. Kulturowe uwarunkowania dyskursu konwersacyjnego 164
11.5.1. Konwencje konwersacyjne 164
11.5.2. Konwencje otwierania i zamykania dyskursu 165
11.6. Dyskurs tekstowy 166
11.7. Teoretyczne podejścia do analizy dyskursu 168
11.7.1. Pragmatyzm 168
11.7.2. Socjolingwistyczne analizy konwersacji 169
11.7.3. Psychologia dyskursywna 169
11.7.4. Krytyczna analiza dyskursu 169
11.7.5. Psychologia polityczna 170
11.8. Psycholingwistyczne analizy strategii językowych w sytuacjach społecznych 171
12.1. Uwagi wstępne 174
ROZDZIAŁ 12. JĘZYK A MYŚLENIE 174
12.2. Niezależność myślenia od języka 176
12.2.1. Argumenty za stanowiskiem kognitywnym, czyli łączącym myśl z językiem 177
12.2.1. Argumenty za stanowiskiem nie utożsamiającym języka z myśleniem 178
12.3. Relatywizm językowy 181
12.4. Badania nad związkiem języka z myśleniem 183
12.4.1. Badania międzyjęzykowe 183
12.4.2. Badania wewnątrzjęzykowe 187
12.5. Podobieństwa w funkcjonowaniu obu kompwtencji: językowej i poznawczej 190
13.1. Rodzaje dwujęzyczności 192
ROZDZIAŁ 13. DWUJĘZYCZNOŚĆ 192
13.2. Dwujęzyczność u dzieci 194
13.2.1. Rodzaje dwujęzyczności u dzieci 194
13.2.2. Znaczenie okresu krytycznego dla przyswajania L2 194
13.2.3. Submersja versus immersja 195
13.2.4. Korzyści poznawcze z dwujęzyczności u dzieci 198
13.3. Dwujęzyczność u ludzi dorosłych 200
13.3.1. Rola zdolności językowych w nabywaniu L2 200
13.3.2. Rola motywacji w nabywaniu L2 200
13.3.3. Transfer między L1 i L2 202
13.3.4. Wiek a dwujęzyczność 206
13.4. Dwujęzyczny umysł 207
13.4.1. Interjęzyk, czyli język mieszany 207
13.4.2. Modele dwujęzycznego umysłu 209
13.4.3. Dane neuropsychologiczne w badaniach dwujęzyczności 210
13.4.3.1. Dane z neuroobrazowania mózgu 210
13.5. Społeczne problemy związane z dwujęzycznością 211
13.4.3.2. Dane z badań nad afazją 211
14.1. Komunikacja niewerbalna czy komunikacja niejęzykowa? 214
ROZDZIAŁ 14. KOMUNIKACJA NIEWERBALNA 214
14.2. Formy komunikacji niewerbalnej 215
14.3. Funkcje komunikacji niewerbalnej 217
14.4. Uniwersalne i kulturowo specyficzne cechy komunikacji niewerbalnej 218
14.5. Porównywanie komunikacji niewerbalnej z werbalną 221
14.6. Psychologia kłamstwa 224
SŁOWO KOŃCOWE 229
LITERATURA 231
INDEKS NAZWISK 255