"Psychologia języka i komunikacji"

Identyfikator Librowy: 725

Spis treści

PRZEDMOWA DO WYDANIA DRUGIEGO 5

ROZDZIAŁ I. PSYCHOLOGIA JĘZYKA A PSYCHOLINGWISTYKA I SOCJOLINGWISTYKA. UWAGI WSTĘPNE 7

2.1. Podstawowe pojęcia psycholingwistyki 12

ROZDZIAŁ 2. PODSTAWOWE POJĘCIA, HISTORIA I METODY PSYCHOLINGWISTYKI 12

2.2. Historia psycholingwistyki 13

2.3. Metody psycholingwistyki 16

3.1. Różne użycia języka 18

ROZDZIAŁ 3. FUNKCJE JĘZYKA: REPREZENTATYWNA I KOMUNIKACYJNA ORAZ ICH ODNIESIENIE DO KOMPETENCJI JĘZYKOWEJ I KOMUNIKACYJNEJ 18

3.2. Charakterystyka językowej funkcji reprezentatywnej 21

3.3. Charakterystyka językowej funkcji komunikacyjnej 26

3.4. Relacje między kompetencją językową a kompetencją komunikacyjną 28

3.5. Konkluzja 33

4.1. Czym język ludzki różni się od "języków" zwierzęcych? 34

ROZDZIAŁ 4. POCHODZENIE JĘZYKA 34

4.2. Protojęzyk a język naturalny 39

4.3. Filogeneza języka 43

4.3.1. Powstanie języka a dobór naturalny 46

4.3.2. Język a teoria umysłu 47

4.3.3. Dwustopniowość ewolucji języka 49

4.3.4. Po co powstał język? 51

5.1. Uwagi wstępne 53

ROZDZIAŁ 5. NEUROFIZJOLOGICZNE PODŁOŻE JĘZYKA 53

5.2. Metody badań neurofizjologicznych mózgu 54

5.3. Lokalizacja mózgowa funkcji językowych 55

5.4. Specjalizacja półkul mózgowych w funkcjach językowych 58

6.1. Uwagi wstępne 63

ROZDZIAŁ 6. WYTWARZANIE I PERCEPCJA DZWIĘKÓW MOWY 63

6.2. Wytwarzanie dźwięków mowy 64

7.6.2. Dowody na społeczne uwarunkowania języka 65

6.3. Percepcja dźwięków mowy 68

7.1. Wprowadzenie 76

7.2. Metody badania rozwoju języka małego dziecka 76

ROZDZIAŁ 7. PRZYSWAJANIE JĘZYKA PRZEZ MAŁE DZIECKO 76

7.3. Fazy rozwoju języka 80

7.4. Przyswajanie poszczególnych składników wiedzy językowej 83

7.4.1. Rozwój składnika fonologicznego 83

7.4.2. Rozwój słownika umysłowego 84

7.4.3. Rozwój aspektu syntaktycznego wiedzy językowej 87

7.4.4. Rozwój aspektu pragmatycznego wiedzy językowej 89

7.5. Zaburzenia rozwoju językowego 90

7.6. Główne podejścia teoretyczne w badaniu rozwoju językowego u dziecka 91

7.6.1. Dowody na biologiczne uwarunkowania języka 91

7.6.3. Inne problemy kontrowersyjne 93

8.1. Ustalenia terminologiczne 96

ROZDZIAŁ 8. CHARAKTERYSTYKA KOMPETENCJI JĘZYKOWEJ 96

8.2. Główne założenia leżące u podstaw kompetencji językowej 97

8.3. Rys historyczny generatywistycznych koncepcji kompetencji językowej 99

8.4. Istota UG w świetle różnych koncepcji generatywistycznych 104

8.5. Inne modele UG 107

8.6. Współczesne podejścia do kompetencji językowej 110

Dodatek. Kompetencja językowa ludzi niesłyszących 114

9.1. Uwagi wstępne 115

ROZDZIAŁ 9. SŁOWNIK UMYSŁOWY 115

9.2. Znaczenie słów 116

9.3. Metody badania słownika umysłowego 118

9.4. Organizacja słownika umysłowego 121

9.4.1. Aspekt semantyczny 125

9.4.2. Aspekt syntaktyczny 128

9.4.3. Aspekt fonologiczny i ortograficzny 130

9.5. Dostęp leksykalny 131

9.6. Słowotwórstwo i fleksja (regóły morfologiczne) 137

10.1. Uwagi wstępne 139

ROZDZIAŁ 10. KOMPETENCJA KOMUNIKACYJNA 139

10.2. Akty mowy 140

10.3. Znaczenie zdania a znaczenie wypowiedzi 143

10.4. Zasady efektywnej komunikacji 145

10.5. Rozmowa jako podstawowa forma realizacji kompetencji komunikacyjnej 148

10.6. Główne koncepcje teoretyczne w badaniach nad kompetencją komunikacyjną 149

10.6.1. Etnografia komunikowania się 149

10.6.2. Wspólny grunt: wspólne działanie, wspólne czynności 150

10.7. Społeczne aspekty używania języka 153

10.8. Siła tkwiąca w ludzkiej kompetencji komunikacyjnej 155

11.1. Czym jest dyskurs? 157

ROZDZIAŁ 11. DYSKURS 157

11.2. Dyscypliny zajmujące się dyskurcem 159

11.3. Metody analizy dyskursu 160

11.3.1. Metody jakościowe 160

11.3.2. Metody ilościowe 161

11.4. Dyskurs konwersacyjny 162

11.5. Kulturowe uwarunkowania dyskursu konwersacyjnego 164

11.5.1. Konwencje konwersacyjne 164

11.5.2. Konwencje otwierania i zamykania dyskursu 165

11.6. Dyskurs tekstowy 166

11.7. Teoretyczne podejścia do analizy dyskursu 168

11.7.1. Pragmatyzm 168

11.7.2. Socjolingwistyczne analizy konwersacji 169

11.7.3. Psychologia dyskursywna 169

11.7.4. Krytyczna analiza dyskursu 169

11.7.5. Psychologia polityczna 170

11.8. Psycholingwistyczne analizy strategii językowych w sytuacjach społecznych 171

12.1. Uwagi wstępne 174

ROZDZIAŁ 12. JĘZYK A MYŚLENIE 174

12.2. Niezależność myślenia od języka 176

12.2.1. Argumenty za stanowiskiem kognitywnym, czyli łączącym myśl z językiem 177

12.2.1. Argumenty za stanowiskiem nie utożsamiającym języka z myśleniem 178

12.3. Relatywizm językowy 181

12.4. Badania nad związkiem języka z myśleniem 183

12.4.1. Badania międzyjęzykowe 183

12.4.2. Badania wewnątrzjęzykowe 187

12.5. Podobieństwa w funkcjonowaniu obu kompwtencji: językowej i poznawczej 190

13.1. Rodzaje dwujęzyczności 192

ROZDZIAŁ 13. DWUJĘZYCZNOŚĆ 192

13.2. Dwujęzyczność u dzieci 194

13.2.1. Rodzaje dwujęzyczności u dzieci 194

13.2.2. Znaczenie okresu krytycznego dla przyswajania L2 194

13.2.3. Submersja versus immersja 195

13.2.4. Korzyści poznawcze z dwujęzyczności u dzieci 198

13.3. Dwujęzyczność u ludzi dorosłych 200

13.3.1. Rola zdolności językowych w nabywaniu L2 200

13.3.2. Rola motywacji w nabywaniu L2 200

13.3.3. Transfer między L1 i L2 202

13.3.4. Wiek a dwujęzyczność 206

13.4. Dwujęzyczny umysł 207

13.4.1. Interjęzyk, czyli język mieszany 207

13.4.2. Modele dwujęzycznego umysłu 209

13.4.3. Dane neuropsychologiczne w badaniach dwujęzyczności 210

13.4.3.1. Dane z neuroobrazowania mózgu 210

13.5. Społeczne problemy związane z dwujęzycznością 211

13.4.3.2. Dane z badań nad afazją 211

14.1. Komunikacja niewerbalna czy komunikacja niejęzykowa? 214

ROZDZIAŁ 14. KOMUNIKACJA NIEWERBALNA 214

14.2. Formy komunikacji niewerbalnej 215

14.3. Funkcje komunikacji niewerbalnej 217

14.4. Uniwersalne i kulturowo specyficzne cechy komunikacji niewerbalnej 218

14.5. Porównywanie komunikacji niewerbalnej z werbalną 221

14.6. Psychologia kłamstwa 224

SŁOWO KOŃCOWE 229

LITERATURA 231

INDEKS NAZWISK 255