"Pedagogika społeczna, t. 2"
Identyfikator Librowy: 822
Spis treści
Przedmowa (Anna Przecławska) 16
CZĘŚĆ I. DEBATA O DYSCYPLINIE, JEJ ZMIENNOŚCI 20
Rozdział 1. Kształtowanie się˛ dyscypliny - główne nurty polskiej pedagogiki społecznej w ujęciu historycznym (Mariusz Cichosz) 21
1.1. Pedagogika społeczna w ujęciu Heleny Radlińskiej - praca społeczna i oświatowa w kontekście narodowym i niepodległościowym 22
1.1.1. Uwarunkowania społeczno-polityczne koncepcji 23
1.1.2. Pedagogika społeczna, jej struktura - podstawowe założenia 25
1.2. Ku pracy socjalnej i kulturalnej - kierunki poszukiwana w poglądach Aleksandra Kamińskiego 29
1.3. Od wychowania pozaszkolnego do edukacji permanentnej - pedagogika społeczna w poglądach Ryszarda Wroczyńskiego 30
1.3.1. Środowisko - człowiek - szkoła: integracyjno-funkcjonalna koncepcja wychowania 31
1.3.2. Od edukacji równoległej do edukacji permanentnej 34
1.4. Funkcjonowanie systemu wychowawczego w środowisku - pedagogika społeczna w ujęciu Stanisława Kowalskiego 36
1.4.1. Środowisko społeczne - środowisko wychowawcze jako miejsce urzeczywistniania się wychowania 36
1.4.2. Wychowanie w środowisku - podejście systemowe 37
1.5. Podsumowanie 39
Rozdział 2. Pedagogika społeczna i jej wyzwania na początku XXI w. (Stanisław Kawula) 41
2.1. Wprowadzenie 41
2.2. Współczesne wyzwania pedagogiki społecznej 43
2.3. Sukces lub porażka w obliczu nierówności społecznych 45
2.4. Aktualne zadania pedagogiki społecznej 49
2.5. Pedagogika społeczna a człowiek XXI w 51
2.6. Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro 53
Rozdział 3. Pedagogika społeczna w społeczeństwie postmonocentrycznym - problemy i perspektywy rozwoju (Andrzej Radziewicz-Winnicki) 59
3.1. Urbanizacja społeczna versus globalizacja 60
3.2. Partycypacja społeczna jako element demokracji a sfery marginalizacji społecznej 67
3.3. Projekty badań i typowe przykłady analiz 72
3.4. Planowanie strategiczne w pedagogice społecznej a scenariusze rozwoju współczesnego społeczeństwa 79
Rozdział 4. Pedagogika społeczna wobec kryzysu świata wartości, więzi i instytucji (Tadeusz Pilch) 90
4.1. Społeczeństwo kryzysu czy transformacja rozwojowa 90
4.2. Kryzys wspólnoty państwowej 93
4.3. Kryzys kultury i wartości 97
4.4. Nierówności i niesprawiedliwość - nowe wymiary ładu zbiorowego 99
4.5. Marginalizacja i wykluczenie 103
4.6. Bezradność "sił społecznych" 105
4.7. Drogi do nowej wspólnoty i więzi 109
Rozdział 5. Pedagogika społeczna - pytania o tożsamość i przyszłość (Tadeusz Frąckowiak) 112
5.1. Dwa źródła i trzy pedagogiki społeczne 112
5.2. Początki naukowej pedagogiki społecznej, czyli o dylemacie tożsamościowym 115
5.3. Sprawa pedagogiki społecznej w okresie socjalizmu 116
5.4. Zmiana czy ciągłość? 119
5.5. U progu postmodernistycznych wyzwań 122
5.6. Niewidzialne środowiska i doświadczanie wspólnoty 124
Rozdział 6. Przyszłość pedagogiki społecznej - o nowy paradygmat dyscypliny (Bogusław Chmielowski) 126
6.1. Koniec wszystkiego a przyszłość nauki 126
6.2. Edukacja a procesy integracyjne 128
6.3. Zmiany społeczne w ujęciu teorii socjologicznych 130
6.4. Tożsamość a samowiedza pedagogiki 133
6.5. W poszukiwaniu nowego paradygmatu 134
CZĘŚĆ II. DEBATA O ZWIĄZKACH PEDAGOGIKI SPOŁECZNEJ Z INNYMI (SUB)DYSCYPLINAMI NAUK O WYCHOWANIU, O KULTURZE I SPOŁECZEŃSTWIE 138
Rozdział 7. Pedagogika społeczna w kontekście sporów o przedmiot i strukturę pedagogiki oraz jej związki z innymi dyscyplinami naukowymi (Teresa Hejnicka-Bezwińska) 139
7.1. Podstawowe założenia 139
7.2. Status pedagogiki społecznej w kontekście współczesnych sporów o przedmiot i strukturę pedagogiki 141
7.2.1. Przedmiot pedagogiki w zasobach leksykalnych trzech ostatnich dziesięcioleci XX w 141
7.2.2. Przedmiot pedagogiki w zasobach leksykalnych XXI w 148
7.3. Problemy integracji wiedzy o procesach edukacyjnych i dyskursach edukacyjnych 159
7.3.1. Problemy integracji wiedzy naukowej o edukacji 159
7.3.2. Problemy integracji wiedzy naukowej z innymi rodzajami wiedzy 163
7.4. Podsumowanie i konkluzja 165
13.5. Podsumowanie 168
Rozdział 8. Pytanie o pogranicze pedagogiki społecznej (Jacek Piekarski) 169
8.1. Podłoże problemu 169
8.2. Główne czynniki zmian - odmiany pogranicza 170
8.3. Pedagogika społeczna jako dyscyplina empiryczna - uwagi o granicach nauki 175
8.4. Granice określane językiem dyscypliny - wybrane elementy praktyki dyskursu 179
8.5. Biograficzne źródła przekraczania granic dyscypliny 184
8.6. Uwagi końcowe 188
Rozdział 9. Pedagogika społeczna a inne obszary wiedzy naukowej (Zygmunt Wiatrowski) 190
9.1. Pedagogika społeczna w kontekście powiązań´ z innymi dziedzinami wiedzy naukowej 190
9.2. Pedagogika społeczna a polityka społeczna i praca socjalna 195
9.3. Pedagogika społeczna a pedagogika pracy i andragogika 197
9.4. Pedagogika społeczna a inne obszary wiedzy naukowej 199
Rozdział 10. Funkcje związków i ruchów młodzieży z perspektywy współczesnej teorii wychowania (Bogusław Śliwerski) 203
10.1. Uwagi wstępne 203
10.2. Teoria pedagogiczna wobec wychowania w zespole 204
10.3. Ewolucja teorii i funkcji wychowania zespołowego 206
10.3.1. Etatystyczna i ideologiczna rola związków młodzieży w okresie ortodoksji 206
10.3.2. Heterodoksja w rozwoju wiedzy o wychowaniu zespołowym i dążeń do jej autonomii 215
10.4. Pluralizm nauk o wychowaniu, związków młodzieży i ich funkcji 216
Rozdział 11. Od próżniaczenia do zniewolenia - w poszukiwaniu dyskursów czasu wolnego (Maria Czerepaniak-Walczak) 220
11.1. Uwagi wstępne 220
11.2. Pojmowanie czasu wolnego 222
11.3. Czas wolny jako wartość osobowa i zbiorowa 227
11.4. Kultura czasu wolnego - lokalne i globalne zwyczaje i obyczaje 231
11.5. Krytyczne dyskursy czasu wolnego 233
11.6. Społeczny dyskurs czasu wolnego - funkcje czasu wolnego 234
11.7. Uwagi końcowe 236
Rozdział 12. Wychowanie uwrażliwiające na inność w warunkach wielokulturowowści (Jerzy Nikitorowicz) 238
12.1. Tożsamość jako zadanie w społeczeństwie wielokulturowym 238
12.2. Ku wartościom uniwersalnym, uwzględniając specyfikę wzorów kulturowych 240
12.3. Uwrażliwianie na inność 241
12.4. Dylematy wielokulturowości 244
12.5. Ku społeczeństwu wielokulturowemu na pograniczu kultur słowiańskich 247
12.6. Edukacja ku kulturze pogranicza i pomostu 249
12.7. Program uwrażliwiania kulturowego 251
Rozdział 13. Praca socjalno-opiekuńcza i pedagogika społeczna (Andrzej Olubiński) 255
13.1. Interdyscyplinarny charakter pracy socjalnej 255
13.2. O pedagogicznych aspektach pracy socjalnej 256
13.3. Praca socjalna w ujęciu pedagogiki społecznej 261
13.4. Status pracy socjalno-wychowawczej i specyfika podejścia holistyczno-indukcyjnego 266
Rozdział 14. Jak zapewniać byt wartościom - wspólne pytanie polityków społecznych i pedagogów społecznych (Jolanta Supińska) 270
14.1. Polityka społeczna a pedagogika społeczna 270
14.2. Style polityki społecznej 272
14.3. Instrumenty i podmioty polityki społecznej 274
Rozdział 15. Uniwersalne przesłanki andragogiczne refleksji Heleny Radlińskiej (Elżbieta Dubas) 278
15.1. Wstęp 278
15.2. Podstawy teorii wychowania 279
15.3. Rozwój człowieka 286
15.4. Oświata pozaszkolna 292
15.5. Badania naukowe i poznawanie rzeczywistości społecznej 294
CZĘŚĆ III. DEBATA O ODMIANACH SPOŁECZNO-PEDAGOGICZNEGO PUNKTU 298
Rozdział 16. Edukacja do obywatelskości. Od pedagogiki socjalnej do pedagogiki społecznej (Antonin Wagner, tłum. Anita Gulczyńska) 299
16.1. Wprowadzenie 299
16.2. Polityczny wymiar obywatelskości 300
16.2.1. Obywatelskość a/i umowa społeczna 300
16.2.2. Od obywatelskości cywilnej do obywatelskości socjalnej 302
16.3. Pedagogiczny wymiar obywatelskości 303
16.3.2. Prawa społeczne i ruchy społeczne 305
16.4. Obywatelskość socjalna i współczesne państwo opiekuńcze 307
16.4.1. Obywatelskość socjalna a system podatkowy 307
16.4.2. Obywatelskość socjalna a wydatki publiczne 309
16.5. Obywatelskość i lokalne społeczeństwo obywatelskie 311
16.5.1. Obywatelskość terytorialna i rola władz lokalnych 311
16.5.2. Obywatelskość oparta na tożsamości (identity based citizenship) i rola demokracji zrzeszeniowej (associational democracy) 313
16.6. Konkluzja 315
Rozdział 17. Polityka społeczna a pedagogika społeczna/praca socjalna z perspektywy historyczno-socjologicznej (Piotr Sałustowicz) 316
17.1. Wprowadzenie 316
17.2. Relacja między polityką społeczną a pedagogiką społeczna˛/pracą socjalną w modelu "kompleksu pomocniczego" Roberta Castela 317
17.2.1. Od społeczeństwa tradycyjnego do społeczeństwa stanowego 318
17.2.2. Od społeczeństwa stanowego do społeczeństwa pracowników najemnych 321
17.3. Polityka społeczna a pedagogika społeczna/praca socjalna - dzisiaj 323
17.3.1. Wymiary autonomii pedagogiki społecznej/pracy socjalnej w odniesieniu do polityki społecznej 324
17.3.2. Aktywna polityka społeczna a pedagogika społeczna/praca socjalna 328
Rozdział 18. Równość płci i praca przedstawicieli zawodów pomocowych (Anna Tokárová, tłum. Maria Politowicz) 333
18.1. Równość płci i równość szans jako zasady moralne i prawne 333
18.1.1. Polityka płci gender mainstreaming w dokumentach Unii Europejskiej 334
18.1.2. Cele, zakres i rozwój strategii gender mainstreaming 336
18.2. Utrwalone stereotypy płci i możliwości ich burzenia 339
18.3. Znaczenie koncepcji GM dla instytucji socjalnych i organizacji pomocowych 343
18.3.1. Współczesna praca socjalna związana z problematyka˛ gender 345
18.3.2. Od organizacji obojętnej na problem równości szans do organizacji zintegrowanej 346
18.4. Wychowanie i edukacja jako środki nowej socjalizacji oraz dekonstrukcji stereotypów płci 347
Rozdział 19. Przemiany myśli społeczno-pedagogicznej w Niemczech (Danuta Urbaniak-Zając) 352
19.1. Uwagi wprowadzające 352
19.2. Geneza pedagogiki społecznej w Niemczech 353
19.3. Pierwsze koncepcje teoretyczne 355
19.4. Teoretyczny zwrot w pedagogice społecznej: od nauk pedagogicznych do nauk społecznych 359
19.5.W poszukiwaniu pedagogicznych inspiracji pedagogiki społecznej 363
19.6. Zakończenie 367
Rozdział 20. Koncepcja edukacji społecznej we francuskiej myśli społecznej XIX w. i idee kształtowania się pedagogiki społecznej Heleny Radlińskiej - analiza porównawcza (Françoise F. Laot, Ewa Marynowicz-Hetka, tłum. Grażyna Karbowska) 369
20.1. Wprowadzenie 369
20.2. Elementy kontekstu społecznego w obu krajach 373
20.3. Léon Bourgeois i Helena Radlińska - promotorzy idei 377
20.4. Edukacja społeczna i pedagogika społeczna - elementy koncepcji i odniesienia 379
20.5. Podsumowanie 385
Rozdział 21. Pedagogika społeczna w Republice Słowackiej i Republice Czeskiej na progu nowego tysiąclecia (Zlatica Bakošová, tłum. Maria Politowicz) 388
21.1. Historyczne źródła pedagogiki społecznej w Republice Słowackiej i Republice Czeskiej 388
21.2. Współczesne kierunki pedagogiki społecznej na Słowacji - przedstawiciele 392 393
21.3. Teoretycy współczesnej pedagogiki społecznej w Czechach 398
Rozdział 22. Pedagogika społeczna na Bałkanach (Divna Lakinska, Suzana Miovska-Spaseva, tłum. Maria Donevska) 401
22.1. Wstęp 401
22.2. Tendencje rozwojowe 401
22.3. Specyficzne wymiary pedagogiki społecznej w Republice Macedonii 403
22.4. Kształcenie dorosłych jako czynnik rozwojowy środowisk wychowawczych (implikacje praktyczne) 406
22.4.1. Obszar działania 406
22.4.2. Rynek pracy dla ludzi wykształconych podstawa˛ kształcenia dorosłych w krajach bałkańskich 408
22.5. Kształcenie osób starszych - tradycja, tendencje i perspektywy 409
22.5.1. Historia i zasady funkcjonowania uniwersytetów trzeciego wieku 410
22.5.2. Uniwersytety trzeciego wieku na Bałkanach 412
CZĘŚĆ IV. DEBATA NA TEMAT PÓL DZIAŁANIA PEDAGOGA SPOŁECZNEGO 415
Rozdział 23. Modernizacja środowisk lokalnych w świetle zmiany społecznej (Andrzej Radziewicz-Winnicki) 416
23.1. Społeczność lokalna i zmiana społeczna 416
23.2. Geneza teorii modernizacji w naukach społecznych 420
23.3. Definicja i ogólna charakterystyka modernizacji 425
23.4. Społeczeństwo tradycyjne a społeczeństwo nowoczesne. Osobowość tradycyjna a osobowość nowoczesna 426
23.5. Refleksje pedagoga z perspektywy kreowania nowego ładu społeczno-edukacyjnego 430
Rozdział 24. Edukacja jako pomoc w rozwoju w ujęciu andragogiki i gerontologii (Olga Czerniawska) 434
24.1. Założenia wstępne 434
24.2. Osiąganie dorosłości 436
24.3. Edukacja wokół cielesności 440
24.4. Pomyślne starzenie się jako zadanie edukacyjne 441
24.5. Instytucjonalne i nieinstytucjonalne formy pomocy 443
24.6. Podsumowanie 444
Rozdział 25. Pomoc przez porady. Statyczna versus procesualna struktura poradnictwa w przestrzeni życia społecznego (Alicja Kargulowa) 445
25.1. Problematyka poradnictwa w pedagogice społecznej 445
25.2. Poradnictwo jako względnie ustrukturyzowane działanie społeczne 448
25.2.1. Ogólne uwagi na temat działania społecznego 448
25.2.2. Strukturalne aspekty poradnictwa 449
25.2.3. Konstruowanie sytuacji poradniczej 453
25.3. Poradnictwo jako interakcja międzyosobowa, narracja, proces w życiu codziennym 457
25.3.1. Pomoc przez poradnictwo profesjonalne i nieprofesjonalne 457
25.3.2. Poradnictwo jako usługa i pomoc "zakupionego przyjaciela" 461
Rozdział 26. Wychowawcze i edukacyjne funkcje regionalizmu (Tadeusz Aleksander) 467
26.1. Pojecie regionu i regionalizmu 467
26.2. Tradycje regionalizmu polskiego 469
26.3. Dynamika współczesnego regionalizmu kulturowego w Polsce 472
26.4. Potrzeba wychowania przez wartości regionu 477
26.5. Zakres i formy edukacji regionalnej 479
Rozdział 27. Pedagogika społeczna i praca socjalna w procesie społecznej readaptacji osób pozbawionych wolności (Krystyna Marzec-Holka) 486
27.1. Miłosierdzie, pomocniczość, wsparcie społeczne wobec skazanych w klasycznych i współczesnych koncepcjach pedagogiki społecznej 487
27.2. Zachodnioeuropejski model pracy socjalnej i readaptacji społecznej skazanych 493
27.3. Potrzeba nowej specjalizacji - pracownik socjalny wspomagający proces społecznej readaptacji osób opuszczających zakłady karne 499
Rozdział 28. Pedagogika społeczna i rodzina - obszary badań (Bożena Matyjas) 506
28.1. Wprowadzenie 506
28.2. Rodzina w pedagogice społecznej 507
28.3. Funkcje i zadania rodziny 509
28.4. Przeobrażenia rodziny 512
28.5. Nowe obszary badań rodziny w pedagogice społecznej 513
28.6. Wsparcie rodziny 516
28.7. Podsumowanie 518
Rozdział 29. Mass media i multimedia - dominująca przestrzeń życia dziecka (Jadwiga Izdebska) 519
29.1. Media elektroniczne jako obszar zainteresowań współczesnej pedagogiki społecznej 519
29.2. Kierunki i problematyka badań pedagogicznych nad mediami 522
29.3. Teoretyczne podstawy badania relacji dziecko-media 524
29.4. Dziecko w świecie "globalnej wioski" 526
29.5. Media i multimedia wspomagające rozwój i edukację dziecka 527
29.6. Destrukcyjne skutki relacji dziecko - telewizja, komputer, Internet 529
29.7. Edukacja medialna dziecka 532
Rozdział 30. Styl życia a zagrożenia zdrowia jednostki i społeczeństwa w rozwijającej się cywilizacji (Zofia Żukowska) 535
30.1. Styl życia jako przedmiot badań 535
30.2. Człowiek wobec współczesnych zagrożeń 538
30.3. Pro zdrowotny styl życia 540
30.3.1. Funkcje i warianty stylu życia a jego prozdrowotne walory 542
30.4. O potrzebie wychowania młodzieży i społeczeństwa do prozdrowotnego stylu życia 546
30.5. Styl życia a promocja zdrowia 550
Rozdział 31. Uwagi na zakończenie - w kierunku transwersalności pedagogiki społecznej (Ewa Marynowicz-Hetka) 553
31.1. Tworzenie ram refleksji nad refleksją 553
31.2. W kierunku heterogenicznego paradygmatu dyscypliny i orientacji działania 556
31.2.1. Koncepcja człowieka zdolnego do działania 558
31.2.2. Elementy kryterium rzeczowego pedagogiki społecznej 561
31.2.3. Propozycja narzędzia analizy 564
31.2.4. W kierunku paradygmatu orientacji działania społecznego 565
31.3. Refleksja nad refleksja˛ - w kierunku transwersalności 566
Słowo od autora/redaktora - na zakończenie projektu Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki 571
Słownik pojęć kluczowych 573
Bibliografia prac cytowanych 587
Indeks nazwisk (oprac. Katarzyna Gajek) 628
Indeks pojęć (oprac. Katarzyna Gajek) 640
O Współautorach i innych Osobach biorących udział w przygotowaniu książki 665