"Bunt młodzieńczy. Uwarunkowania. Formy. Skutki"

Identyfikator Librowy: 88344

Spis treści

Spis tabel, rycin i wykresów 9

Wprowadzenie 11

Charakterystyka buntu młodzieńczegoRozdział 1. Bunt jako zjawisko społeczne. Kontestacja 16

1.1. Kontestacja a bunt 18

1.2. Bunt społeczny a dewiacja pozytywna 20

1.2.1. Bunt jako reakcja na anomię społeczną– koncepcja Roberta Mertona 24

1.2.1.1. Pojęcie anomii 24

1.2.1.2. Bunt jako reakcja przystosowawcza 26

2.1. Człowiek absurdalny i człowiek zbuntowany – koncepcja Alberta Camusa 31

Rozdział 2. Bunt indywidualny – charakterystyka zjawiska 31

2.1.1. Istota buntu w ujęciu Camusa 33

2.1.2. Cechy buntu w ujęciu Camusa 34

2.2. Negatywizm w teorii psychologicznej zmiany ukierunkowania(psychological reversal) Michaela Aptera 39

2.2.1. Założenia teorii 39

2.2.2. Miejsce negatywizmu w teorii reversal 43

2.2.3. Związek wymiaru konformizm – negatywizm z wymiarem telic – paratelic 49

2.2.4. Empiryczne ustalenia dotyczące wymiaru konformizm – negatywizm 52

2.2.5. Kilka słów o autonegatywizmie 55

3.1. Definicja buntu 59

Rozdział 3. Bunt młodzieńczy jako zjawisko psychologiczne – ujęcie własne 59

3.2. Formy buntu: zewnętrzna i wewnętrzna 62

3.3. Rodzaje buntu, czyli przeciw komu i ze względu na co buntuje się młodzież 69

3.3.1. Przedmiot buntu 69

3.3.2. Bunt egocentryczny vs. bunt altruistyczny 70

3.4. Atrybuty buntu młodzieńczego 72

3.5. Pomiar buntu młodzieńczego – metoda własna 72

3.6. Wewnętrzne zależności w obrębie buntu młodzieńczego 78

3.7. Płeć a rodzaje i przejawy buntu młodzieńczego 81

4.1. Rozwojowe mechanizmy buntu młodzieńczego 86

4.1.1. Mechanizm I 86

Rozdział 4. Rola buntu młodzieńczego w kształtowaniu się poczucia tożsamości 86

4.1.2. Mechanizm II 89

4.1.3. Mechanizm III 91

4.1.4. Mechanizm IV 94

4.1.5. Próba empirycznej weryfikacji rozwojowych mechanizmów buntu młodzieńczego 101

4.2. Funkcje buntu 108

4.3. Pozytywne i negatywne aspekty buntu młodzieńczego i ich teoretyczne kryteria 112

4.3.1. Kryterium I – istota buntu 112

4.3.2. Kryterium II – skutki dla rozwoju jednostki 115

4.3.3. Kryterium III – przejawy buntu 121

4.3.4. Kryterium IV – skutki społeczne 122

Osobowościowe i temperamentalne uwarunkowania buntu młodzieńczego Rozdział 1. Bunt młodzieńczy a Wielka Piątka i temperament 128

1.1. Założenia teoretyczne 129

1.2. Metody kwestionariuszowe wykorzystane w badaniu 134

1.3. Formy buntu młodzieńczego a czynniki osobowościowe i temperamentalne 134

1.3.1. Pytania badawcze i hipotezy 135

1.3.2. Przebieg badania 137

1.3.3. Wyniki 137

1.4. Sposoby przejawiania się buntu a czynniki osobowościowe i temperamentalne 141

1.4.1. Pytania badawcze i hipotezy 141

1.4.2. Wyniki 144

1.5. Interpretacja uzyskanych wyników 148

1.6. Podsumowanie 151

Rozdział 2. Bunt młodzieńczy a sposób przeżywania siebie w okresie adolescencji 153

2.1. Założenia teoretyczne 154

2.2. Metody kwestionariuszowe wykorzystane w badaniu 167

2.3. Formy buntu młodzieńczego a sposób przeżywania siebie w okresie adolescencji 171

2.3.1. Pytania badawcze i hipotezy 172

2.3.2. Przebieg badania 173

2.3.3. Wyniki 173

2.4. Sposoby przejawiania buntu a przeżywanie siebie w okresie adolescencji 177

2.4.1. Problemy badawcze i hipotezy 178

2.4.2. Wyniki 178

2.5. Interpretacja uzyskanych wyników 181

2.6. Podsumowanie 189

3.1. Psychologiczne mechanizmy buntu altruistycznego – próba rozpoznania 191

Rozdział 3. Pozytywne i negatywne aspekty buntu i ich uwarunkowania w świetle badań empirycznych 191

3.1.1. Empiryczne korelaty buntu altruistycznego 196

3.2. Bunt wewnętrzny i jego korelaty 202

3.3. Psychologiczne uwarunkowania sposobów przejawiania buntu młodzieńczego 206

3.3.1. Empiryczne korelaty zachowań agresywnych/destrukcyjnych 207

3.3.2. Empiryczne korelaty zachowań nieagresywnych/konstruktywnych 210

Uwagi krytyczne i wnioski 213

Zamiast zakończenia 216

Summary 222

Bibliografia 224

Indeks nazwisk 237

Aneks 242