"Szybkość uczenia się pływania a wybrane uwarunkowania osobnicze dzieci w wieku 9-10 lat"

Identyfikator Librowy: 88848

Spis treści

Wstęp 7

1. Wprowadzenie teoretyczne do problemu badawczego 13

1.1. Charakterystyka rozwoju dzieci w wieku 9–10 lat 14

1.1.1. Rozwój morfologiczny i motoryczny 15

1.1.2. Rozwój umysłowy 16

1.1.3. Rozwój uczuciowy i społeczny 19

1.1.4. Zdrowie 20

1.2. Uczenie się 23

1.2.1. Uczenie się czynności ruchowych 29

1.2.2. Uczenie się pływania 38

1.3. Wybrane uwarunkowania osobnicze determinujące szybkość uczenia się pływania 41

1.3.1. Lęk przed wodą 42

1.3.2. Podstawowe cechy morfologiczne 47

1.3.3. Zdolności koordynacyjne 52

2. Procedura badawcza 60

2.1. Cel pracy, pytania i hipotezy badawcze 60

2.2. Materiał i metoda badań 61

2.2.1. Materiał badawczy 61

2.2.2. Techniki i narzędzia badawcze 63

2.2.2.1. Ocena umiejętności pływackich 64

2.2.2.2. Ocena lęku przed wodą 68

2.2.2.3. Pomiar podstawowych cech morfologicznych i wybranych zdolności koordynacyjnych 70

2.3. Metody analizy statystycznej 70

3. Wyniki 73

3.1. Szybkość uczenia się pływania dzieci w wieku 9–10 lat 76

3.1.1. Umiejętności wstępne 76

3.1.2. Umiejętności na sprawdzianach 77

3.1.2.1. Nieumiejący pływać 77

3.1.2.2. Zaadaptowani wstępnie do środowiska wodnego 79

3.1.2.3. Pływający na poziomie elementarnym 81

3.1.2.4. Pływający na grzbiecie 83

3.1.3. Umiejętności końcowe z pływania 84

3.1.4. Przewidywanie szybkości uczenia się pływania na podstawie umiejętności wstępnych 88

3.1.5. Postępy pływackie 88

3.1.5.1. Nieumiejący pływać 90

3.1.5.2. Zaadaptowani wstępnie do środowiska wodnego 90

3.1.5.3. Pływający na poziomie elementarnym 93

3.1.5.4. Pływający na grzbiecie 96

3.1.6. Przewidywanie postępów w uczeniu się pływania 99

3.1.7. Podsumowanie 103

3.2. Lęk przed wodą dzieci w wieku 9–10 lat a szybkość uczenia się pływania 107

3.2.1. Lęk przed wodą w trakcie uczenia się pływania 107

3.2.3. Lęk przed wodą a umiejętności pływackie 121

3.2.3.1. Dzieci bez lęku przed wodą 121

3.2.3.2. Dzieci ze średnim lękiem przed wodą 123

3.2.3.3. Dzieci z wysokim lękiem przed wodą 125

3.2.4. Umiejętności końcowe dzieci z poszczególnych grup lęku 130

3.2.5. Lęk przed wodą a postępy pływackie 132

3.2.5.1. Dzieci bez lęku przed wodą 132

3.2.5.2. Dzieci ze średnim lękiem przed wodą 134

3.2.5.3. Dzieci z wysokim lękiem przed wodą 137

3.2.6. Przewidywanie szybkości uczenia się pływania na postawie lęku przed wodą 139

3.2.7. Podsumowanie 141

3.3. Podstawowe cechy morfologiczne dzieci w wieku 9–10 lat a szybkość uczenia się pływania 143

3.3.1. Cechy morfologiczne związane z wysokością i masą ciała a umiejętności pływackie 145

3.3.2. Cechy morfologiczne związane z wysokością i masą ciała a postępy pływackie 150

3.3.3. Cechy morfologiczne związane z gibkością i pojemnością życiową płuc a umiejętności pływackie 152

3.3.4. Cechy morfologiczne związane z gibkością i pojemnością życiową płuc a postępy pływackie3.3.5. Podsumowanie 158

3.4. Wybrane zdolności koordynacyjne dzieci w wieku 9–10 lat a szybkość uczenia się pływania 161

3.4.1. Wybrane zdolności koordynacyjne a umiejętności pływackie 162

3.4.2. Wybrane zdolności koordynacyjne a postępy pływackie 165

3.4.3. Podsumowanie 167

3.5. Frekwencja dzieci w wieku 9–10 lat a szybkość uczenia się pływania 168

3.5.1. Frekwencja na lekcjach pływania 168

3.5.2. Frekwencja a umiejętności pływackie 169

3.5.2.1. Dzieci, które odbyły 1–8 lekcji 170

3.5.2.2. Dzieci, które odbyły 9–13 lekcji 172

3.5.2.3. Dzieci, które odbyły 14–18 lekcji 174

3.5.2.4. Dzieci, które odbyły 19–23 lekcje 177

3.5.2.5. Dzieci, które odbyły co najmniej 24 lekcje 180

3.5.3. Frekwencja a postępy pływackie 183

3.5.3.1. Dzieci, które odbyły 4–8 lekcji 183

3.5.3.2. Dzieci, które odbyły 9–13 lekcji 185

3.5.3.3. Dzieci, które odbyły 14–18 lekcji 187

3.5.3.4. Dzieci, które odbyły 19–23 lekcje 189

3.5.3.5. Dzieci, które odbyły co najmniej 24 lekcje 191

3.5.4. Podsumowanie 195

4. Dyskusja 200

4.1. Szybkość uczenia się pływania 201

4.2. Lęk przed wodą a szybkość uczenia się pływania 205

4.3. Podstawowe cechy morfologiczne a szybkość uczenia się pływania 209

4.4. Wybrane zdolności koordynacyjne a szybkość uczenia się pływania 214

4.5. Frekwencja dzieci w wieku 9–10 lat a szybkość uczenia się pływania 216

5. Wnioski 220

Piśmiennictwo 223

1. Spis tabel 245

Aneks 245

2. Spis rycin 247

3. Spis załączników 252

4. Załączniki 1–22 253

Summary 281

3.2.2. Lęk przed wodą dzieci rozpoczynających uczenie się pływania od podstaw 1115