"Talent sportowy - psychologiczne i środowiskowe uwarunkowania rozwoju uzdolnionych zawodników"

Identyfikator Librowy: 89615

Spis treści

Wstęp 9

1. Rozumienie zdolności i talentu w świetle nauk o sporcie 13

I. Pojęcie zdolności i talentu w aktywności sportowej 13

2. Rozumienie zdolności i talentu w świetle psychologii 16

3. Charakterystyka modeli zdolności sportowych 21

3.1. Rozwój koncepcji i rodzaje modeli 21

3.2. Zróżnicowany Model Rozwoju Zdolności i Talentu DMGT 2.0 i możliwości jego wykorzystania w sporcie 28

1. Identyfi kacja potencjalnych talentów sportowych 35

II. Proces rozwoju talentów sportowych 35

2. Etapy i przebieg rozwoju talentu sportowego 43

3. Wczesna specjalizacja vs. wszechstronny rozwój 51

1. Cechy i umiejętności sprzyjające rozwojowi 57

III. Psychologiczne aspekty rozwoju talentów sportowych 57

2. Właściwości psychologiczne i umiejętności sprzyjające optymalnemu funkcjonowaniu na poziomie biegłości 72

IV. Środowisko rodzinne a rozwój talentów sportowych 80

1. Rola rodziców we wspieraniu rozwoju uzdolnionych zawodników 86

2. Konsekwencje braku odpowiedniego wsparcia rodzinnego dla rozwoju uzdolnionych sportowców 94

V. Opis badań własnych 94

2. Narzędzia badań 97

1. Wprowadzenie w problematykę badań 98

2.1. Wywiad ustrukturyzowany 99

2.2. Kwestionariusz Środowiska Rodzinnego Sportowców KŚRS 100

2.3. Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodziców KPR-Roc 101

2.2. Analiza wyników 103

2.4. Inwentarz Osobowości NEO-PI-R 104

2.5. Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności GSES 104

2.6. Skala Satysfakcji z Życia SWLS 105

2.7. Skala Aktualizacji Siebie AS-5 105

3. Opis badanych osób 106

3.1. Kryteria doboru 107

3.2. Procedura i teren badań 107

3.3. Charakterystyka uczestników badań 108

4. Analizy statystyczne 114

VI. Prezentacja wyników badań własnych 116

1. Analizy opisowe 117

1.1. Psychologiczna charakterystyka badanych zawodników 117

1.2. Środowisko rodzinne sportowców 120

1.3. Przebieg procesu rozwojowego talentów sportowych 122

2. Wyniki badań – właściwości psychologiczne a przebieg procesu rozwojowego talentów sportowych 128

2.1. Hipotezy badawcze 128

2.3. Weryfi kacja hipotez i podsumowanie wyników 155

3. Wyniki badań – czynniki środowiska rodzinnego a przebieg procesu rozwojowego talentów sportowych 164

3.1. Hipotezy badawcze 164

3.2. Analiza wyników 167

3.3. Weryfi kacja hipotez i podsumowanie wyników 180

4. Wyniki badań – wczesne ukierunkowanie vs. rozwój wszechstronny a przebieg procesu rozwojowego i jego środowiskowe uwarunkowania 191

4.1. Hipotezy badawcze 192

4.2. Analiza wyników 193

4.2.1. Rodzaj doświadczeń związanych z uprawianiem sportu (wczesne ukierunkowanie vs. wszechstronny rozwój) a wskaźniki procesu rozwojowego 194

4.2.2. Wpływ rodzaju doświadczeń związanych z uprawianiem sportu na siłę i kierunek związku między czynnikami środowiska rodzinnego i elementami procesu rozwojowego 196

4.3. Weryfikacja hipotez i podsumowanie wyników 216

5. Wyniki badań – poziom rozwoju kompetencji 221

6. Wyniki badań – właściwości psychologiczne a poziom rozwoju kompetencji potwierdzonych osiągnięciami sportowymi 224

6.1. Pytanie badawcze 225

6.2. Analiza wyników 225

6.3. Dyskusja i podsumowanie wyników 235

7. Wyniki badań – czynniki środowiska rodzinnego a poziom rozwoju kompetencji potwierdzonych osiągnięciami sportowymi 238

7.1. Pytanie badawcze 238

7.3. Dyskusja i podsumowanie wyników 239

8. Wyniki badań – przebieg procesu rozwojowego a poziom kompetencji potwierdzonych osiągnięciami sportowymi 242

8.1. Pytanie badawcze 244

8.2. Analiza wyników 244

8.3. Dyskusja i podsumowanie wyników 245

VII. Poziom kompetencji a jakość życia 252

VIII. Weryfi kacja modelu rozwoju talentów sportowych 257

IX. Ścieżki rozwoju w sporcie wyczynowym 261

X. Podsumowanie wyników badań i wnioski końcowe 267

Bibliografia 273

Aneks 283

Streszczenie 321

Summary 325

7.2. Analiza wyników 329