"Bankowość elektroniczna studium prawne"

Identyfikator Librowy: 89686

Spis treści

Wykaz skrótów 9

Wprowadzenie 11

1. Ogólna charakterystyka bankowości elektronicznej 25

Część pierwszaProwadzenie działalności bankowej w ramach społeczeństwa informacyjnego – zagadnienia ogólneRozdział I. Informatyzacja działalności bankowej 25

2. Wpływ nowoczesnych technologii komunikacyjno-informacyjnych (elektronicznych środków komunikacji) na działalność banku w ramach społeczeństwa informacyjnego 30

3. Realizacja koncepcji społeczeństwa informacyjnego jako przyczyna sprawcza rozwoju bankowości elektronicznej – zarys problemu 38

1. Uwagi ogólne 43

Rozdział II. Idea społeczeństwa informacyjnego – geneza, założenia i przyczyny rozwoju 43

2. Koncepcja społeczeństwa informacyjnego w ramach Unii Europejskiej 47

3. Elektroniczna gospodarka jako wyraz globalnej gospodarki społeczeństwa informacyjnego 51

4. Pojęcie usług społeczeństwa informacyjnego w ujęciu prawa UE i prawa polskiego 55

1. Założenia i stan realizacji jednolitego rynku usług finansowych 63

Rozdział III. Jednolity rynek usług finansowych wewnętrznego rynku UE 63

2. Jednolity rynek usług bankowych 72

2.1. Uwagi wprowadzające 72

2.2. Etapy rozwoju jednolitego rynku usług bankowych 73

2.3. Podmioty jednolitego rynku usług bankowych – instytucje kredytowe, instytucje pieniądza elektronicznego, instytucje finansowe 76

2.3.1. Pojęcie instytucji kredytowej i instytucji finansowej w ujęciu prawa UE i prawa polskiego 77

2.3.2. Status prawny instytucji parabankowych na polskim rynku usług finansowych 83

2.3.2.1. Uwagi wprowadzające 83

2.3.2.2. Status prawny instytucji pieniądza elektronicznego w polskim systemie prawnym 92

2.3.2.3. Działalność spółdzielczych kas oszczędnościowo--kredytowych jako usługodawców bankowości elektronicznej 98

2.3.2.4. Instytucje płatnicze w ujęciu dyrektywy w sprawie usług płatniczych i ustawy o usługach płatniczych 102

3. Zasady podejmowania działalności przez instytucje kredytowe na terytorium państwa przyjmującego w ujęciu prawa UE i prawa polskiego 104

3.1. Uwagi wprowadzające 104

3.2. Działalność transgraniczna instytucji kredytowej (banku krajowego) w świetle ustawy – Prawo bankowe i prawa UE 110

3.3. Podejmowanie działalności poprzez założenie oddziału 114

3.3.1. Procedura notyfikacyjna 114

3.3.2. Przyczyny odmowy przesłania zawiadomienia organom nadzoru państwa przyjmującego według ustawy – Prawo bankowe 116

3.3.3. Sytuacja prawna oddziału instytucji kredytowej na terytorium RP 117

1. Uwagi wprowadzające 125

Część drugaBankowość elektroniczna jako szczególny sposób prowadzenia działalności bankowejRozdział IV. Pojęcie i istota bankowości elektronicznej 125

2. Definicje bankowości elektronicznej 127

3. Rodzaje (odmiany) bankowości elektronicznej 130

4. Pojęcie bankowości elektronicznej 138

4.1. Uwagi wprowadzające 138

4.2. Ujęcie wąskie pojęcia bankowości elektronicznej 141

4.3. Ujęcie szerokie pojęcia bankowości elektronicznej 146

5. Ocena istoty prawnej bankowości elektronicznej 149

5.1. Uwagi wprowadzające 149

5.2. Pojęcie czynności bankowej a usługa bankowa 152

5.3. Usługa bankowa świadczona drogą elektroniczną 158

6. Prawo właściwe dla transgranicznych usług bankowości elektronicznej 166

6.1. Uwagi wprowadzające 166

6.2. Wybór prawa w ujęciu prawa polskiego i prawa UE 172

6.3. Prawo właściwe w przypadku braku wyboru prawa 177

1. Znaczenie elektronicznych instrumentów płatniczych dla bankowości elektronicznej 180

Rozdział V. Elektroniczne instrumenty płatnicze jako instrumenty bankowości elektronicznej – ocena charakteru prawnego wybranych elektronicznych instrumentów płatniczych 180

2. Ogólna charakterystyka elektronicznych instrumentów płatniczych 184

3. Istota i charakter prawny kart płatniczych 186

3.1. Uwagi wprowadzające 186

3.2. Rodzaje kart płatniczych – zarys zagadnienia 192

3.3. Karta płatnicza jako informatyczny nośnik danych oraz instrument identyfikacji posiadacza 198

4. Istota i charakter prawny instrumentu pieniądza elektronicznego 201

4.1. Definicja instrumentu pieniądza elektronicznego na tle definicji pieniądza elektronicznego 201

4.2. Charakter prawny pieniądza elektronicznego. Istota pieniądza a pieniądz elektroniczny 208

5. Usługi płatnicze realizowane dzięki elektronicznym instrumentom płatniczym 223

5.1. Uwagi wprowadzające 223

5.2. Dokonywanie płatności przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych. Istota zapłaty z wykorzystaniem elektronicznych instrumentów płatniczych 226

5.3. Konstrukcja prawna zapłaty elektronicznym instrumentem płatniczym 235

5.3.1. Konstrukcja prawna zapłaty kartą płatniczą 235

5.3.1.1. Uwagi wprowadzające 235

5.3.1.2. Instytucja przekazu jako konstrukcja prawna zapłaty kartą płatniczą 237

5.3.1.3. Instytucja przelewu wierzytelności i przejęcia długu 241

5.3.2. Konstrukcja prawna zapłaty pieniądzem elektronicznym 244

1. Istota prawna usług bankowości elektronicznej w ujęciu prawa polskiego 249

Część trzeciaUsługi bankowości elektronicznej – zagadnienia szczegółoweRozdział VI. Istota i charakter prawny usług bankowości elektronicznej 249

2. Ocena charakteru prawnego umowy o usługi bankowości elektronicznej 257

2.1. Uwagi ogólne 257

2.2. Umowa o usługi bankowości elektronicznej – nowy typ umowy nazwanej związanej z umową rachunku bankowego czy podtyp umowy rachunku bankowego? 261

3. Wykorzystywanie elektronicznych środków komunikacji na odległość w celu zawarcia umowy o usługi bankowości elektronicznej 274

3.1. Uwagi wprowadzające 274

3.2. Zawarcie umowy o usługi bankowości elektronicznej przez Internet – zarys problemu 276

3.3. Forma elektroniczna umowy o usługi bankowości elektronicznej 279

3.4. Szczególny reżim prawny umów zawieranych na odległość przez konsumenta usług bankowych 282

4. Ocena sytuacji prawnej usługobiorcy bankowości elektronicznej 286

4.1. Treść umowy o usługi bankowości elektronicznej 286

4.2. Prawa i obowiązki stron umowy o usługi bankowości elektronicznej 290

4.2.1. Obowiązki banku jako strony umowy o usługi bankowości elektronicznej 291

4.2.2. Obowiązki usługobiorcy wynikające z zawartej umowy o usługi bankowości elektronicznej 293

4.3. Problem identyfikacji w bankowości elektronicznej a zakres odpowiedzialności usługobiorcy za operacje dokonane z wykorzystaniem elektronicznych zasad identyfikacji 295

4.3.1. Instrumenty identyfikacji wykorzystywane w bankowości elektronicznej 296

4.3.2. Zasady odpowiedzialności usługobiorcy w bankowości elektronicznej za operacje dokonane z wykorzystaniem elektronicznych zasad identyfikacji na jego rachunek 298

4.4. Zakres odpowiedzialności usługobiorcy bankowości elektronicznej za operacje wykonane w ramach umowy o usługi bankowości elektronicznej 307

1. Uwagi ogólne 311

Rozdział VII. Sytuacja prawna posiadacza elektronicznego instrumentu płatniczego 311

2. Ustalenia dotyczące charakteru prawnego umowy o elektroniczny instrument płatniczy 313

3. Istota umowy o kartę płatniczą 315

3.1. Charakter prawny umowy o kartę płatniczą 315

3.2. Charakter prawny zobowiązań stron umowy o kartę płatniczą 317

4. Ocena sytuacji prawnej posiadacza karty płatniczej 324

4.1. Uwagi wprowadzające 324

4.2. Obowiązki posiadacza karty płatniczej 329

4.3. Prawa posiadacza karty płatniczej 330

4.4. Obowiązki wydawcy karty płatniczej 331

5. Istota umowy o instrument pieniądza elektronicznego 331

5.1. Uwagi wprowadzające 331

5.2. Ocena charakteru prawnego umowy o instrument pieniądza elektronicznego 333

5.3. Prawa i obowiązki stron umowy o instrument pieniądza elektronicznego 337

Zakończenie 340

Bibliografia 344

Wykaz aktów prawnych 372