"Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych"
Identyfikator Librowy: 92109
Spis treści
Rozdział 1. Zdrowie i opieka nad zdrowiem człowieka - Stefania Poznańska 16
1.1. Cele operacyjne rozdziału 16
1.2. Zdrowie człowieka 16
1.3. Złożone uwarunkowania zdrowia i rozwoju człowieka 20
1.4. Promocja zdrowia u podstaw transformacji opieki nad zdrowiem człowieka 25
1.5. Współczesne programowanie „Zdrowia dla wszystkich” i pielęgniarstwo 30
Rozdział 2. Pielęgniarka w opiece nad zdrowiem - Stefania Poznańska 40
2.1. Cele operacyjne rozdziału 40
2.2. Wybór zawodu 40
2.3. Pielęgnowanie, pielęgniarka i pielęgniarstwo w przeszłości 42
2.4. Pielęgniarka i pielęgniarstwo – rola zawodowa, misja i funkcje współcześnie 46
2.5. Praktyka zawodowa pielęgniarek 51
2.6. Kształcenie pielęgniarek i jego tendencje rozwojowe 53
Rozdział 3. Filozoficzne i etyczno-deontologiczne podstawy pracy pielęgniarki - Irena Wrońska 58
3.1. Cele operacyjne rozdziału 58
3.2. Pojęcie filozofii człowieka i jej przedmiot 59
3.3. Wybrane koncepcje filozofii człowieka 60
3.4. Wpływ wybranych koncepcji filozofii człowieka na kształtowanie się myśli naukowej współczesnego pielęgniarstwa 63
3.4.1. Modele opieki uwzględniające zaspokajanie potrzeb bytowych człowieka 63
3.4.2. Modele opieki uwzględniające rozwój osobowościowy podopiecznych 64
3.4.3. Modele opieki uwzględniające stosunki międzyludzkie pielęgniarka–podopieczny 65
3.4.4. Modele rozpatrujące opiekę pielęgniarską w aspekcie systemowym 65
3.4.5. Modele opieki uwzględniające oddziaływanie pól energetycznych 66
3.5. Podstawowe pojęcia dotyczące moralności 67
3.5.1. Pojęcia moralności, normy moralnej, morale, etosu 67
3.5.2. Nauki o moralności 68
3.5.3. Podstawowe nurty i twierdzenia etyki normatywnej 69
3.5.3.1. Podstawowe twierdzenia etyki niezależnej 69
3.5.3.2. Podstawowe twierdzenia etyki chrześcijańskiej 71
3.6. Rodowód etyczny polskiego pielęgniarstwa 72
3.7. Etyka zawodowa pielęgniarstwa – jej przedmiot i funkcje 74
3.8. Kodeksy deontologiczne współczesnej pielęgniarki 77
3.9. Odpowiedzialność zawodowa pielęgniarek 81
3.10. Problemy i dylematy etyczne pracy pielęgniarek 82
3.10.1. Proces rozwiązywania dylematów etycznych 84
Rozdział 4. Komunikowanie się w relacjach pielęgniarka–pacjent oraz we współpracy zespołowej - Stefania Poznańska 88
4.1. Cele operacyjne rozdziału 88
4.2. Relacje międzyludzkie i komunikowanie się 89
4.3. Relacje terapeutyczne pielęgniarka–pacjent 91
4.4. Komunikowanie się terapeutyczne pielęgniarka–pacjent 97
4.5. Sprawności techniczne w komunikowaniu się terapeutycznym pielęgniarka–pacjent 101
4.6. Niewłaściwości i błędy w komunikowaniu się terapeutycznym pielęgniarka–pacjent 105
4.7. Trudności w nawiązywaniu terapeutycznej relacji i komunikowaniu się z pacjentem 108
4.8. Współpraca zespołowa – we współczesnej opiece nad zdrowiem 110
Rozdział 5. Pielęgniarstwo, jego naukowość oraz istota - Stefania Poznańska 114
5.1. Cele operacyjne rozdziału 114
5.2. Pielęgniarstwo i jego złożoność 115
5.3. Naukowość pielęgniarstwa 117
5.4. Założenia teoretyczne pielęgniarstwa 118
5.4.1. Wielki model pielęgniarstwa Florence Nightingale 118
5.4.2. Teoria pielęgniarstwa Hildegard Peplau 121
5.4.3. Teoria pielęgniarstwa Virginii Henderson 122
5.4.4. Teorie pielęgniarstwa Dorothei Orem 125
5.4.5. Model pielęgniarstwa transkulturowego Madelaine Leininger 135
5.5. Troska jako istota pielęgniarstwa 137
Rozdział 6. Podstawy i założenia zindywidualizowanego pielęgnowania - Jolanta Górajek-Jóźwik 141
6.1. Cele operacyjne rozdziału 141
6.2. Pielęgniarstwo, pielęgnowanie – założenia indywidualizacji opieki nad pacjentem i środowiskiem 141
6.2.1. Pielęgnowanie wykorzystujące teorie (modele) pielęgniarstwa 144
6.2.2. Pielęgnowanie wykorzystujące Primary Nursing 145
6.2.3. Pielęgnowanie wykorzystujące proces pielęgnowania 146
6.3. Istota procesu pielęgnowania 151
6.3.1. Pielęgnowanie skierowane na człowieka i środowisko 151
6.3.2. Pielęgnowanie ukierunkowane na zdrowie 152
6.4. Struktura procesu pielęgnowania – etapy i fazy 153
6.4.1. Etap I. Rozpoznanie stanu podmiotu opieki i środowiska 154
6.4.1.1. Faza l. Gromadzenie danych 154
6.4.1.2. Faza 2. Analizowanie, syntetyzowanie danych 162
6.4.1.3. Faza 3. Formułowanie rozpoznania pielęgniarskiego 163
6.4.2. Etap II. Planowanie pielęgnowania 167
6.4.2.1. Faza 1. Formułowanie celów opieki 167
6.4.2.2. Faza 2. Dobieranie osób, działań, sprzętu do zadań 168
6.4.2.3. Faza 3. Formułowanie planu opieki 169
6.4.3. Etap III. Realizowanie planu pielęgnowania 170
6.4.3.1. Faza 1. Przygotowanie dawcy opieki 170
6.4.4. Etap IV. Ocenianie wyników pielęgnowania 171
6.4.3.2. Faza 2. Przygotowanie biorcy opieki 171
6.4.4.1. Faza 1. Analizowanie wyników 172
6.4.4.2. Faza 2. Formułowanie oceny 172
6.5. Charakter procesu pielęgnowania 174
6.5.1. Komunikowanie się w procesie pielęgnowania – zakres i charakter 175
6.5.1.1. Formy komunikowania się w procesie pielęgnowania 177
6.5.1.2. Dokumentacja i zasady dokumentowania w procesie pielęgnowania 178
Rozdział 7. Zagadnienia organizacji pracy pielęgniarskiej - Helena Lenartowicz 186
7.1. Cele operacyjne rozdziału 186
7.2. System organizacyjny 186
7.2.1. Podstawowe założenia podejścia systemowego 187
7.2.2. Misja, zamierzenia, cel 190
7.2.3. Kierowanie, zarządzanie, przywództwo 191
7.2.4. Grupa, zespół, praca zespołowa 192
7.2.5. Funkcje kierownicze 195
7.3. Organizacja pielęgniarskiego stanowiska pracy 199
7.3.1. Stanowisko pracy, elementy składowe 199
7.3.2. Nazwa stanowiska, miejsce w strukturze, więzi 199
7.3.3. Cele, proces pracy 200
7.3.4. Podział pracy na zespołowym stanowisku 202
7.3.5. Czas pracy, obciążenie fizyczno-psychiczne, przerwy w pracy 204
7.3.6. Ocenianie pracy 207
7.3.7. Obsada stanowiska pracy 210
7.3.8. Obsługa stanowiska pracy 212
7.4. Jakość opieki zdrowotnej 213
7.4.1. Współczesne podejście do jakości 214
7.4.2. Proces doskonalenia jakości 216
Rozdział 8. Działalność pedagogiczna pielęgniarki - Wiesława Ciechaniewicz 229
8.2. Istota działalności pedagogicznej w zawodzie pielęgniarki 229
8.l. Cele operacyjne rozdziału 229
8.2.1. Działalność pedagogiczna wśród zadań zawodowych pielęgniarki 229
8.2.2. Funkcja wychowawcza w zawodzie pielęgniarki 230
8.2.3. Funkcja kształcenia w zawodzie pielęgniarki 233
8.3. Istota oddziaływań pedagogicznych w pielęgnowaniu 234
8.3.1. Oddziaływania wychowawcze 234
8.3.2. Proces nauczania i uczenia się 237
8.3.3. Proces kształtowania umiejętności 239
8.3.4. Ogólne zasady postępowania w działalności pedagogicznej realizowanej przez pielęgniarkę 239
8.4. Formy organizacyjne stosowane w wychowaniu, nauczaniu i uczeniu się 240
8.5. Metody wychowania, nauczania i uczenia się 242
8.5.1. Metody wychowania 242
8.5.2. Metody nauczania 243
8.5.3. Metody uczenia się 246
8.6. Środki dydaktyczne ułatwiające nauczanie i uczenie się 249
8.7. Edukacja pacjenta 250
8.7.1. Edukacja pacjenta – definicja pojęcia 250
8.7.2. Planowanie edukacji pacjenta 251
8.7.2.1. Ocena stanu i sytuacji pacjenta na potrzeby planowania edukacji 252
8.7.2.2. Określenie celów edukacji 252
8.7.2.3. Dobór treści edukacji 254
8.7.2.4. Planowanie form, metod i środków dydaktycznych 257
8.7.3. Ocena rezultatów edukacji pacjenta 258
8.7.4. Uwarunkowania realizacji edukacji pacjenta 258
8.8. Proces przygotowania opiekunów do opieki nieprofesjonalnej – zadania pielęgniarki 259
Rozdział 9. Charakterystyka warunków i metod pracy pielęgniarki w wybranych zakładach opieki zdrowotnej - Kazimiera Zahradniczek, Anna Majda 263
9.l. Cele operacyjne rozdziału 263
9.2. Wyjaśnienie podstawowych pojęć 264
9.3. Zakład opieki zdrowotnej 265
9.3.1. Szpital 265
9.3.2. Zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy 267
9.3.3. Przychodnia, ośrodek zdrowia, poradnia 269
9.3.4. Dom pomocy społecznej 270
9.4. Prawa pacjenta 274
9.4.1. Wprowadzenie 274
9.4.2. Prawa pacjenta w ustawodawstwie polskim 275
9.4.3. Prawa pacjenta w Europie na podstawie Deklaracji Promocji Praw Pacjenta Światowej Organizacji Zdrowia 277
9.5. Przyjęcie pacjenta do szpitala i na oddział. Wypisanie pacjenta ze szpitala 282
9.6. Bezpieczne otoczenie 284
9.7. Oddychanie 285
9.8. Odżywianie 302
9.9. Wydalanie 321
9.10. Utrzymanie właściwej temperatury ciała 323
9.11. Czystość pacjenta 325
9.11.1. Higiena i pielęgnacja jamy ustnej 326
9.11.2. Utrzymanie ciała w czystości 328
9.12. Wygoda pacjenta 334
9.13. Pomoc przy zmianie pozycji i poruszaniu się 345
9.14. Wypoczynek 364
9.15. Zagadnienia dotyczące sfery seksualnej 366
Rozdział 10. Udział pielęgniarki w procesie diagnozowania i leczenia - Anna Majda, Kazimiera Zahradniczek 369
10.1. Cele operacyjne rozdziału 369
10.2. Zasady wykonywania zleceń 369
10.3. Udział pielęgniarki w badaniu pacjentów 389
10.3.1. Badania ogólne fizykalne 390
10.3.2. Badania ogólne dodatkowe 397
10.3.3. Badania pomocnicze 403
10.3.4. Badania specjalistyczne 419
10.4. Podstawowe zasady przygotowania i podawania leków 424
10.4.1. Podawanie leków przez przewód pokarmowy 426
10.4.2. Podawanie leków przez układ oddechowy 429
10.4.3. Podawanie leków przez błonę śluzową 441
10.4.4. Podawanie leków przez skórę 442
10.4.5. Podawanie leków drogą dotkankową przez wstrzyknięcia 448
10.5. Udział pielęgniarki w usprawnianiu pacjentów 470
Rozdział 11. Pielęgnowanie pacjentów z zaburzeniami podstawowych układów, narządów i zmysłów - Kazimiera Zahradniczek, Anna Majda 478
11.1. Cele operacyjne rozdziału 478
11.2. Pielęgnowanie pacjentów z zaburzeniami w funkcjonowaniu układu termoregulacji 478
11.2.1. Gromadzenie informacji o pacjencie z podwyższoną temperaturą ciała 481
11.2.1.1. Określenie stanu fizycznego 481
11.2.1.2. Określenie stanu psychicznego 482
11.2.1.3. Określenie stanu społecznego 483
11.2.1.4. Wykonywanie pomiarów 483
11.2.2. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej 486
11.2.1.5. Analiza dokumentacji 486
11.3. Pielęgnowanie pacjentów ze zmianami na skórze 490
11.3.1. Gromadzenie informacji o pacjencie 491
11.3.1.1. Określenie stanu fizycznego 491
11.3.1.2. Określenie stanu psychicznego 504
11.3.1.3. Określenie stanu społecznego 504
11.3.2. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej 505
11.3.1.4. Wykonywanie pomiarów 505
11.3.1.5. Analiza dokumentacji 505
11.3.3. Udział pielęgniarki w wykonywanych badaniach diagnostycznych i leczeniu 517
11.3.4. Profilaktyka chorób ze zmianami na skórze 517
11.4. Pielęgnowanie pacjentów z zaburzeniami w funkcjonowaniu pracy serca, układu krążenia oraz układu oddechowego 518
11.4.1. Gromadzenie informacji o pacjencie 518
11.4.1.1. Określenie stanu fizycznego 518
11.4.1.2. Określenie stanu psychicznego 532
11.4.1.3. Określenie stanu społecznego 532
11.4.1.4. Wykonywanie pomiarów 533
11.4.2. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej 538
11.4.1.5. Analiza dokumentacji 538
11.5. Pielęgnowanie pacjentów z zaburzeniami w funkcjonowaniu układu pokarmowego 545
11.5.1. Gromadzenie informacji o pacjencie 546
11.5.1.1. Określenie stanu fizycznego 546
11.5.1.2. Określenie stanu psychicznego 553
11.5.1.3. Określenie stanu społecznego 553
11.5.2. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej 554
11.5.1.4. Wykonywanie pomiarów 554
11.5.1.5. Analiza dokumentacji 554
11.6. Pielęgnowanie pacjentów z zaburzeniami w funkcjonowaniu układu moczowego 559
11.6.1. Gromadzenie informacji o pacjencie 560
11.6.1.1. Określenie stanu fizycznego 560
11.6.1.2. Określenie stanu psychicznego 565
11.6.1.3. Określenie stanu społecznego 566
11.6.2. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej 567
11.6.1.4. Wykonywanie pomiarów 567
11.6.1.5. Analiza dokumentacji 567
11.7. Pielęgnowanie pacjentów z zaburzeniami w funkcjonowaniu układu nerwowego 573
11.7.1. Gromadzenie informacji o pacjencie 573
11.7.1.1. Określenie stanu fizycznego – objawy neurologiczne 573
11.7.1.2. Określenie stanu psychicznego 578
11.7.1.3. Określenie stanu społecznego 581
11.7.1.4. Wykonywanie badań 581
11.7.2. Problemy pielęgnacyjne 586
11.8. Pielęgnowanie pacjentów z zaburzeniami w funkcjonowaniu narządów zmysłu wzroku i słuchu 591
11.8.1. Pielęgnowanie pacjenta z upośledzonym wzrokiem i niewidomego 591
11.8.2. Pielęgnowanie pacjenta źle słyszącego i z całkowitą utratą słuchu 593
Rozdział 12. Zasady pielęgnowania pacjentów w wybranych stanach - Wiesława Ciechaniewicz, Maria Pieniążek 597
12.1. Cele operacyjne rozdziału 597
12.2. Ogólne zasady postępowania – znaczenie w profesjonalnym pielęgnowaniu 597
12.3. Człowiek ciężko chory 598
12.3.1. Określenie stanu 598
12.3.2. Dane o stanie pacjenta istotne w planowaniu pielęgnowania 599
12.3.3. Problemy opiekuńcze i cele pielęgnowania 600
12.3.4. Zasady pielęgnowania człowieka ciężko chorego 601
12.4. Człowiek w stanie nagłego zagrożenia życia 603
12.4.1. Określenie stanu 603
12.4.2. Dane o stanie pacjenta istotne w rozpoznaniu nagłego zagrożenia życia 604
12.4.3. Zasady postępowania w stanach zagrożenia życia 605
12.5. Człowiek nieprzytomny 606
12.5.1. Określenie stanu 606
12.5.2. Dane o stanie pacjenta istotne w planowaniu pielęgnowania 607
12.5.3. Problemy opiekuńcze i cele pielęgnowania 608
12.5.4. Zasady pielęgnowania chorego nieprzytomnego 608
12.6. Człowiek cierpiący z powodu bólu 611
12.6.1. Określenie stanu 611
12.6.2. Dane o stanie pacjenta istotne w planowaniu pielęgnowania 615
12.6.3. Problemy opiekuńcze i cele pielęgnowania 620
12.6.4. Zasady pielęgnowania człowieka cierpiącego z powodu bólu 621
12.7. Człowiek przewlekle chory 623
12.7.1. Określenie stanu 623
12.7.2. Dane o stanie pacjenta istotne w planowaniu pielęgnowania 625
12.7.3. Problemy opiekuńcze i cele pielęgnowania 625
12.7.4. Zasady pielęgnowania człowieka przewlekle chorego 626
12.8. Człowiek chory o niepomyślnym rokowaniu 628
12.8.1. Określenie stanu 628
12.8.2. Dane o stanie chorego istotne w planowaniu pielęgnowania 628
12.8.3. Problemy opiekuńcze i cele pielęgnowania 629
12.9. Chory umierający 630
12.8.4. Zasady pielęgnowania chorego o niepomyślnym rokowaniu 630
12.9.1. Określenie stanu 630
12.9.2. Dane o stanie pacjenta istotne w sprawowaniu opieki 631
12.9.3. Problemy opiekuńcze i cele pielęgnowania 632
12.9.4. Zasady opieki i pielęgnowania człowieka umierającego 634
12.9.5. Formy opieki nad człowiekiem umierającym 635
12.10. Ogólne zasady pielęgnowania pacjentów w wybranych stanach wymagających profesjonalnego pielęgnowania 636
Skorowidz 641