WSZYSTKIE KSIĄŻKI
Tadeusz Ereciński, Marcin Dziurda
Anna Kosut, Krzysztof Stefański, Tomasz Duraj, Dariusz Makowski, Agnieszka Górnicz-Mulcahy, Elżbieta Ura, Dominika Dörre-Kolasa, Maria Bosak, Daniel Książek, Mariusz Lekston, Ewelina Kumor-Jezierska, Marzena Łabędź, Mirosław Włodarczyk, Teresa Wyka, Krzystof W. Baran, Iwona Sierocka, Izabela Florczak, Krzysztof W. Baran, Jakub Rumian
Stanisław Gaca, Łukasz Foryś, Tomasz Łachacz
Błażej Kmieciak, Damian Krakowiak, Radosław Tymiński, Paweł Drembkowski, Radosław Florek, Ireneusz Jelonek, Marcin Kluś, Karolina Komarnicka-Boberska, Grzegorz Krysztofiuk, Tomasz Kuźma, Dominik Miedziak, Patrycja Pajor, Aleksandra Powierża, Beata Turzańska-Szacoń, Edyta Wasilewska, Jakub Żaczek, Eugeniusz Sobejko, Witold Sobejko
Marek Mrówczyński, Katarzyna Rybarczyk
Grzegorz Filipowicz
Janusz Gierszewski, Iwona Osmólska
Andrzej Urbanek, Izabela Szkurłat
Modernizm miał swoje duchy i potwory. Niekiedy dyskredytował gotycyzm pisany serio, spychał go na margines albo bawił się w pastisze. Gotycyzm jest narracją słabo dostrzegalną i niezbyt cenioną w polskiej kulturze. Przeczytać Ciemności kryją ziemię Andrzejewskiego nie jako alegorię stalinizmu, lecz jako klasyczną powieść gotycką? Uznać Skandal w Wesołych Bagniskach Choromańskiego za bezpośrednią inspirację Opętanych Gombrowicza? Białoszewski wywołujący duchy w PRL-owskiej Warszawie i przebierający się za strzygę w korytarzu mrówkowca? Kobieca potworność jako gnostycka Sophia w Almie Filipiak? Frankensteinowskie wątki w cyklu o Panu Kleksie Brzechwy i masońskie ryty w Kajtusiu czarodzieju Korczaka? Wszystko to brzmi sensacyjnie, a więc w zgodzie z gotycką konwencją. Tło komparatystyczne tworzą angielskie powieści gotyckie i wiktoriańskie. Gnoza i groza. Gnostycyzm i gotycyzm.
„Książka Piotra Sobolczyka to propozycja nietuzinkowa – kontrowersyjna, ale też inspirująca. Kontrowersyjna, bo proponuje interpretacje radykalne. Inspirująca, bo zajmuje się gatunkiem i problematyką, które dotychczas nie były nadmiernie wykorzystywane, a przecież – jak pokazuje ta książka – mogą dostarczyć narzędzi i interpretacyjnej energii do przewartościowania naszego myślenia o tekstach osadzonych już w historycznoliterackich rozpoznaniach. Ale też dlatego, że w ciekawy sposób pokazuje, jak polifoniczne mogą być modernistyczne projekty”.
Dorota Kozicka
Dostosuj tekst do każdego urządzenia
Twórz notatki
Rozpocznij czytanie tam, gdzie ostatnio skończyłeś
Mam już konto w internetowej bibliotece IBUK Libra
Nie mam konta w internetowej bibliotece IBUK Libra
PAMIĘTAJ!
Twój PIN do zasobów w:
Wygasa: dzisiaj
Aby zdobyć nowy PIN, skontaktuj się z Twoją biblioteką.
W ciągu kilku minut otrzymasz wiadomość na adres .
Kliknij w znajdujący się w niej przycisk, aby potwierdzić zapisanie się do newslettera i odebrać darmowego e-booka.
Zaakceptuj Regulamin, aby kontynuować korzystanie z serwisu.