WSZYSTKIE KSIĄŻKI
Zbigniew Okoń, Anna Kobylańska, Monika Susałko, Damian Flisak, Monika Jagielska, Mariusz Jagielski, Arwid Mednis, Witold Chomiczewski, Dominik Lubasz, Monika Namysłowska, Berenika Kaczmarek-Templin, Gabriela Bar, Edyta Bielak-Jomaa, Karolina Gałęzowska, Michał Czerniawski, Paweł Makowski, Urszula Góral, Piotr Drobek, Agnieszka Jabłonowska, Kamil Szpyt, Joanna Łuczak-Tarka, Roman Bieda, Adam Szkurłat, Magdalena Piech, Iga Małobęcka-Szwast, Karolina Mojzesowicz, Paweł Biały, Piotr Budrewicz, Marci
Monika Augustyniak, Jarosław Czerw, Tomasz Moll
Marek Michalski, Michał Boryczka, Małgorzata Badowska, Maciej Boryczko, Marcin Kasprzyk, Maciej Kożuchowski, Tomasz Maślak, Katarzyna Olszak, Julia Trzmielewska, Bartłomiej Woźniak, Monika Żulińska, Karolina Krzal-Kwiatkowska, Małgorzata Wiśniewska, Majka Rucińska, Karol Stępniak, Joanna Trzmielewska
Arkadiusz Talik, Karol Wach, Dawid Ziółkowski, Maciej Górtowski, Mirosław Karpiuk, Błażej Kwiatek, Remigiusz Mazur, Wojciech Cieślak, Paulina Bieś-Srokosz, Grzegorz Makarow, Agnieszka Skóra, Magdalena Ciorgoń-Urbańska, Marcin Adamczyk
Marek Wierzbowski, Mirosław Wincenciak, Alicja Plucińska-Filipowicz, Arkadiusz Despot-Mładanowicz, Kamil Buliński, Artur Kosicki, Mariusz Rypina, Tomasz Filipowicz
Alexandra Södergran, Catrina Curant, Annah Viki M., SheWolf, Victoria Październy, Alessandra Red
Alice Hill, Camille Bech, Lisa Vild, August Moon, Alessandra Red
Podstawowe przesłanie tej publikacji, zawarte w tytule: Poznać, aby pomóc, wpisuje się we współczesny nurt EBP (Evidence-Based Practice) czyli praktyki opartej na dowodach empirycznych. Synchronizacja diagnozy, interwencji i ponownej diagnozy stanowi podstawowy postulat tego opracowania. Rehabilitacja wymaga rzetelnego i trafnego rozpoznania problemu, dlatego punktem wyjścia było wyodrębnienie specyficznych zjawisk życia społecznego (szczególnie rodzinnego i szkolnego), a następnie dobranie stosownych narzędzi diagnostycznych. Aby ten cel zrealizować strukturę analiz uporządkowano w oparciu o schemat: od teoretycznego opisu do praktycznej diagnozy zjawiska. W pierwszej części zaprezentowano ekosystemową perspektywę rozumienia funkcjonowania dzieci i młodzieży z Niepełnosprawnością Intelektualną. Uzasadnia ona konieczność diagnozy przestrzeni życia społecznego, a w szczególności rodziny i szkoły. Dlatego w części drugiej, po eksploracji zasadniczych postulatów diagnozy psychologicznej, zaprezentowano charakterystykę szczegółowych problemów w obszarze tych środowisk. Najpierw wskazano na kluczowe zagadnienia adaptacji rodzica do niepełnosprawności intelektualnej dziecka. Następnie przeprowadzono analizy funkcjonowania całego sytemu rodzinnego oraz jego poszczególnych podsystemów (rodzicielskiego i małżeńskiego). Uwzględniono także sytuację psychologiczną rodzeństwa i rolę starszego pokolenia w rodzinie. Do wskazanych w poszczególnych obszarach problemów dopasowano techniki i narzędzia badawcze. Następnie poświęcono uwagę mikrośrodowisku szkolnemu, a w szczególności relacjom z rówieśnikami i nauczycielami. Poznaniu pozytywnych i negatywnych doświadczeń społecznych ucznia ale także jego funkcjonowaniu w obszarze tych relacji mogą służyć zaprezentowane narzędzia diagnostyczne. Publikację wieńczy koncentracja na pomiarze postaw społecznych wobec osób niepełnosprawnych, jako kluczowym wskaźniku egzosytemu. W tym celu zaproponowano narzędzia do pomiaru postaw jawnych (oparte na samoopisie) i ukrytych (oparte na testach). Dziecko z Niepełnosprawnością Intelektualną znacznie dłużej utrzymuje status osoby zależnej dlatego opieka i wychowanie stanowi poważne wyzwanie dla osób i środowisk jego rozwoju. Poznanie jakości i efektywności mechanizmów adaptacyjnych stosowanych przez osoby znaczące w rodzinie, szkole i środowisku otwartym umożliwić może podjęcie działań wspierających, a tym samym przyczynić się do poprawy funkcjonowania dzieci i młodzieży z ograniczonymi możliwościami rozwojowymi. Zapraszam do wspólnej podróży w odkrywaniu tych światów.
Dostosuj tekst do każdego urządzenia
Twórz notatki
Rozpocznij czytanie tam, gdzie ostatnio skończyłeś
Mam już konto w internetowej bibliotece IBUK Libra
Nie mam konta w internetowej bibliotece IBUK Libra
PAMIĘTAJ!
Twój PIN do zasobów w:
Wygasa: dzisiaj
Aby zdobyć nowy PIN, skontaktuj się z Twoją biblioteką.
W ciągu kilku minut otrzymasz wiadomość na adres .
Kliknij w znajdujący się w niej przycisk, aby potwierdzić zapisanie się do newslettera i odebrać darmowego e-booka.
Zaakceptuj Regulamin, aby kontynuować korzystanie z serwisu.