OSTATNIO PRZEGLĄDANE PRZEZ CIEBIE
WSZYSTKIE KSIĄŻKI
Alicja Żywczok, Bogumiła Bobik
Adam Kołodziejczyk, Grzegorz Fuchs
Adam Andrzejewski, Mateusz Salwa, Piotr Schollenberger
Książka Magdaleny Krasińskiej Wzniosłość, patos, lament. Typy jednostkowości muzyki to praca mająca swe źródło w prawdziwie filozoficznym zainteresowaniu. Jak bowiem pisał w Dialektyce negatywnej Theodor Adorno „[f]ilozofia, jak wskazuje jej stan historycznie osiągnięty, ujawnia swoje prawdziwe zainteresowania tam, gdzie Hegel, w zgodzie z tradycją, ogłosił swoje désintéressement. Interesuje się mianowicie tym, co bezpojęciowe, jednostkowe i szczególne; tym, co od Platona odrzucano jako przemijające i nieistotne, i na czym Hegel nakleił etykietkę egzystencji próżniaczej”. „Bezpojęciowe”, „jednostkowe”, „szczególne”, „przemijające”, „nieistotne”, „próżniacze” – czyż nie zdarza się częściej używać tych przymiotników w odniesieniu do tworów muzycznych, aniżeli jakichkolwiek innych? […] Źródłowo rozumiany τύπος oznacza uderzenie, odcisk, zarys. Łączy zatem jednostkowość zdarzenia z inaugurowaną przez nie instytucją, kontaminuje sztywny podział na to, co ogólne, i to co jednostkowe. Wzniosłość, patos, lament są typami jednostkowości muzyki, są zatem uderzeniami, odciskami i zarysami tejże jednostkowości, które napotykamy w obszarze zrozumiałych i dających się sklasyfikować znaków i znaczeń. […] To właśnie doświadczenie wzniosłości pozwala połączyć nakaz nasłuchiwania, zatem przyjęcia tego, co przychodzi z zewnątrz i nakaz oddania temu sprawiedliwości. […] Autorka zastanawia się nad istotą patosu, którego nie można mylić z patetycznością. Celem jaki tu przyświeca jest pokazanie, że istnieje związek między patosem a logosem, między doświadczeniem nawiedzenia przez to, co obce (Waldenfels) a świadczeniem o tym najściu (Scholem, Benjamin). Analizy te zostały osadzone w bardzo konkretnym materiale myśli greckiej, dziejów wpływu myśli kartezjańskiej oraz anty-kartezjańskiej wolty na filozoficzny dyskurs o muzyce, wreszcie współczesnej fenomenologii (Maldiney, Waldenfels), jak również niektórych nurtów semiotyki (Barthes, Tarasti). Lament i skarga to trzeci wyróżniony przez Autorkę typ jednostkowości, najbardziej też frapujący i nieoczywisty, bowiem pozwalający na ukazanie splotu porządku zmysłowego i uczuciowego z porządkiem semiotyczno-symbolicznym – ich konfrontacji, kontaminacji i kontrakcji. Lament jest skurczem języka, jak pokazuje Autorka, idąc tropem myśli Gershoma Scholema i Waltera Benjamina. W tej części zostają ze sobą również splecione dwie tradycje kulturowe i religijne: chrześcijańska i żydowska. Autorka ukazuje ich specyfikę a także konsekwencje dla myślenia filozoficznego.
(Z recenzji dra hab. Piotra Schollenbergera)
Dostosuj tekst do każdego urządzenia
Twórz notatki
Rozpocznij czytanie tam, gdzie ostatnio skończyłeś
Mam już konto w internetowej bibliotece IBUK Libra
Nie mam konta w internetowej bibliotece IBUK Libra
PAMIĘTAJ!
Twój PIN do zasobów w:
Wygasa: dzisiaj
Aby zdobyć nowy PIN, skontaktuj się z Twoją biblioteką.
W ciągu kilku minut otrzymasz wiadomość na adres .
Kliknij w znajdujący się w niej przycisk, aby potwierdzić zapisanie się do newslettera i odebrać darmowego e-booka.
Zaakceptuj Regulamin, aby kontynuować korzystanie z serwisu.