OSTATNIO PRZEGLĄDANE PRZEZ CIEBIE
WSZYSTKIE KSIĄŻKI
Tadeusz Ereciński, Marcin Dziurda
Tadeusz Ereciński, Marcin Dziurda, Andrzej Stempniak, Krystian Markiewicz, Beata Bury, Marcin Walasik, Piotr Rylski, Natalia Piotrowska
Zbigniew Okoń, Anna Kobylańska, Monika Susałko, Damian Flisak, Monika Jagielska, Mariusz Jagielski, Arwid Mednis, Witold Chomiczewski, Dominik Lubasz, Monika Namysłowska, Berenika Kaczmarek-Templin, Gabriela Bar, Edyta Bielak-Jomaa, Karolina Gałęzowska, Michał Czerniawski, Paweł Makowski, Urszula Góral, Piotr Drobek, Agnieszka Jabłonowska, Kamil Szpyt, Joanna Łuczak-Tarka, Roman Bieda, Adam Szkurłat, Magdalena Piech, Iga Małobęcka-Szwast, Karolina Mojzesowicz, Paweł Biały, Piotr Budrewicz, Marci
Krystian Markiewicz, Marta Szczocarz-Krysiak
Elżbieta Skowrońska-Bocian, Maciej Kaliński, Adam Brzozowski, Jacek Jastrzębski
Andrzej Powałowski, Marcin Uliasz, Marek Lewandowski, Hanna Wolska, Krzysztof Sadowski, Jarosław Świeczkowski, Dariusz Erwin Kotłowski, Andrzej Antkiewicz, Andrzej Kurzych, Rafał Fronczek, Rafał Łyszczek, Joanna Szachta, Wiesław Grajdura, Marzena Świeczkowska-Wójcikowska, Małgorzata Rybicka-Pakuła, Wojciech Piłat
Dariusz Rutkowski, Aleksandra Rutkowska, Dominik Horodyski, Karolina Panfil, Małgorzata Eysymontt, Agata Majchrowska, Joanna Parafianowicz, Arkadiusz Turczyn, Magdalena Kuchnio, Małgorzata Anaszkiewicz, Katarzyna Sacharuk, Olga M. Piaskowska, Elżbieta Jaceczko, Aleksandra Partyk, Tomasz Partyk
Dziś badanie wpływu czynników wewnętrznych na zachowania zewnętrzne państw nie budzi już tak wielkich emocji, jak jeszcze kilkadziesiąt lat temu. Właściwie nie budzi ich prawie wcale… Czy to dobrze? Ponad pół wieku upłynęło od czasu, gdy James Rosenau pisał, że „jeszcze nie tak dawno zewnętrzne zachowanie narodów było uważane wyłącznie za reakcję na bodźce zewnętrzne. Od drugiej wojny światowej badacze polityki zagranicznej podkreślali jednak, że źródła aktywności międzynarodowej są również zasilane zdarzeniami i tendencjami wewnątrz społeczeństw". Należy jednak pamiętać, że dla państw nie będących mocarstwami - a do takich zalicza się Polska - to właśnie czynniki zewnętrzne mają podstawowe znaczenie. Bo przecież od jakości struktur władzy zależy, czy są one w stanie prowadzić politykę zagraniczną, która wykorzysta nadarzające się okazje i uniknie realizacji niekorzystnych scenariuszy Ewolucja ustrojów państw demokratyczno-liberalnych doprowadziła do stanu, w którym nie tylko rząd, ale także parlamenty i władza prawodawcza posiadają uprawnienia w dziedzinie kształtowania polityki zagranicznej państwa. Oczywiście są to przede wszystkim uprawnienia wypływające z wykonywania funkcji kontrolnej i kreacyjnej. Jednakże także i w zakresie kompetencji związanych ze sprawowaniem funkcji ustawodawczej pojawiły się pewne możliwości oddziaływania parlamentów na politykę zagraniczną. W przypadku Rzeczypospolitej Polskiej jest to przede wszystkim uprawnienie obu izb parlamentu do wydawania zgody - w formie ustawy - na ratyfikację przez prezydenta RP niektórych umów międzynarodowych. Książka opisuje, jak Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uczestniczył w kształtowaniu polityki zagranicznej państwa w okresie pomiędzy wejściem w życie Konstytucji z 1997 r. a uzyskaniem członkostwa w Unii Europejskiej (UE). Okres ten to finalizacja działań na rzecz członkostwa Polski w strukturach świata zachodniego, czyli NATO i UE. Ze wstępu
Dostosuj tekst do każdego urządzenia
Twórz notatki
Rozpocznij czytanie tam, gdzie ostatnio skończyłeś
Mam już konto w internetowej bibliotece IBUK Libra
Nie mam konta w internetowej bibliotece IBUK Libra
PAMIĘTAJ!
Twój PIN do zasobów w:
Wygasa: dzisiaj
Aby zdobyć nowy PIN, skontaktuj się z Twoją biblioteką.
W ciągu kilku minut otrzymasz wiadomość na adres .
Kliknij w znajdujący się w niej przycisk, aby potwierdzić zapisanie się do newslettera i odebrać darmowego e-booka.
Zaakceptuj Regulamin, aby kontynuować korzystanie z serwisu.