OSTATNIO PRZEGLĄDANE PRZEZ CIEBIE
WSZYSTKIE KSIĄŻKI
Paweł Małecki, Małgorzata Mazurkiewicz
Dariusz Zalewski, Dobrosława Antonów, Andrzej Melezini, Aleksander Kaźmierski, Agnieszka Bieńkowska, Jarosław Wiśniewski
Piotr Karwat, Maciej Kurasz, Jacek Leńczuk, Jadwiga Glumińska-Pawlic, Michał Goj, Marcin Lachowicz, Dominik J. Gajewski, Mikołaj Kondej, Monika Laskowska, Alina Barkowa, Aleksander Brzozowski, Anna Derdak, Dorota Jakubowska, Katarzyna Kimla-Walenda, Konrad Kurpiewski, Filip Majdowski, Roman Wiatrowski, Maciej Przychodzeń, Magdalena Zalech, Agnieszka Tałasiewicz, Aleksander Werner, Justyna Skwirowska, Aleksandra Rutkowska
Roman Hauser, Stefan Babiarz, Bogusław Dauter, Andrzej Kabat, Małgorzata Niezgódka-Medek, Agnieszka Olesińska, Jan Rudowski, Włodzimierz Gurba
Marek Michalski, Michał Boryczka, Małgorzata Badowska, Maciej Boryczko, Marcin Kasprzyk, Maciej Kożuchowski, Tomasz Maślak, Katarzyna Olszak, Julia Trzmielewska, Bartłomiej Woźniak, Monika Żulińska, Karolina Krzal-Kwiatkowska, Małgorzata Wiśniewska, Majka Rucińska, Karol Stępniak, Joanna Trzmielewska
Tomasz Nowak, Artur Mudrecki, Andrzej Melezini, Rafał Bucholski, Michał Ciecierski, Krzysztof Teszner, Iwona Wołczak-Ciecierska, Grzegorz Musolf
Wojciech Morawski, Marian Masternak, Adam Zalasiński, Paweł Kryczko, Bogumił Brzeziński, Krzysztof Lasiński-Sulecki, Paweł Majka, Janusz Orłowski, Jowita Pustuł, Adam Nita, Agnieszka Olesińska, Andrzej Ladziński, Ewa Prejs, Agnieszka Franczak, Marek Kalinowski
Zbigniew Chmielewski
Ernest Frankowski, Andrzej Pałys, Adrian Lapierre
Dziś badanie wpływu czynników wewnętrznych na zachowania zewnętrzne państw nie budzi już tak wielkich emocji, jak jeszcze kilkadziesiąt lat temu. Właściwie nie budzi ich prawie wcale… Czy to dobrze? Ponad pół wieku upłynęło od czasu, gdy James Rosenau pisał, że „jeszcze nie tak dawno zewnętrzne zachowanie narodów było uważane wyłącznie za reakcję na bodźce zewnętrzne. Od drugiej wojny światowej badacze polityki zagranicznej podkreślali jednak, że źródła aktywności międzynarodowej są również zasilane zdarzeniami i tendencjami wewnątrz społeczeństw". Należy jednak pamiętać, że dla państw nie będących mocarstwami - a do takich zalicza się Polska - to właśnie czynniki zewnętrzne mają podstawowe znaczenie. Bo przecież od jakości struktur władzy zależy, czy są one w stanie prowadzić politykę zagraniczną, która wykorzysta nadarzające się okazje i uniknie realizacji niekorzystnych scenariuszy Ewolucja ustrojów państw demokratyczno-liberalnych doprowadziła do stanu, w którym nie tylko rząd, ale także parlamenty i władza prawodawcza posiadają uprawnienia w dziedzinie kształtowania polityki zagranicznej państwa. Oczywiście są to przede wszystkim uprawnienia wypływające z wykonywania funkcji kontrolnej i kreacyjnej. Jednakże także i w zakresie kompetencji związanych ze sprawowaniem funkcji ustawodawczej pojawiły się pewne możliwości oddziaływania parlamentów na politykę zagraniczną. W przypadku Rzeczypospolitej Polskiej jest to przede wszystkim uprawnienie obu izb parlamentu do wydawania zgody - w formie ustawy - na ratyfikację przez prezydenta RP niektórych umów międzynarodowych. Książka opisuje, jak Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uczestniczył w kształtowaniu polityki zagranicznej państwa w okresie pomiędzy wejściem w życie Konstytucji z 1997 r. a uzyskaniem członkostwa w Unii Europejskiej (UE). Okres ten to finalizacja działań na rzecz członkostwa Polski w strukturach świata zachodniego, czyli NATO i UE. Ze wstępu
Dostosuj tekst do każdego urządzenia
Twórz notatki
Rozpocznij czytanie tam, gdzie ostatnio skończyłeś
Mam już konto w internetowej bibliotece IBUK Libra
Nie mam konta w internetowej bibliotece IBUK Libra
PAMIĘTAJ!
Twój PIN do zasobów w:
Wygasa: dzisiaj
Aby zdobyć nowy PIN, skontaktuj się z Twoją biblioteką.
W ciągu kilku minut otrzymasz wiadomość na adres .
Kliknij w znajdujący się w niej przycisk, aby potwierdzić zapisanie się do newslettera i odebrać darmowego e-booka.
Zaakceptuj Regulamin, aby kontynuować korzystanie z serwisu.